![]() |
Mening over de rechtsstaat
Ik heb voor school een aantal meningen nodig over de rechtsstaat. Vind je het goed of slecht hoe de rechtsstaat in Nederland functioneert? En wat vind je er goed of slecht aan?! Ik zou het heel fijn vinden als jullie willen reageren!
Rosanne |
Citaat:
|
Ach ja. We leven niet meer in een democratie, nu Theo dood is! Boo hoo! :D
|
Citaat:
Wouter, als jij nou nog 1x uitlegd hoe het zit :p, misschien dat er mensen zijn die toch tussen hun oogkleppen doorkijken... |
Wat moet ik uitleggen? Ik kan onmogelijk in een notendop hier dat beschrijven zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
:confused: Er heeft toch niemand hier in dit topic gezegd dat de democratie vermoord is? Waarom zou je het er hier dan over gaan hebben.. dat kun je dan toch beter in een topic dat er wel wat mee te maken heeft doen..
|
buitengewoon slecht, niet voor uitleg vatbaar.
|
Zoals nare man ook vraagt, wat wil je weten?
Ik kan wel zeggen dat ik het goed of slecht vindt, maar dat wil ik dan ook uitleggen en ik denk niet dat je zit te wachten op een uitbreid enerzijds anderzijds verhaal, of wel? :confused: |
Citaat:
|
Je kunt zeggen wat je wilt, maar volgens Paul Cliteur denken mensen nu wel 2x na voordat ze wat over de Islam zeggen. Dit tast dus wel degelijk de vrijheid van meningsuiting aan; namelijk van die personen die het openlijke debat aangaan en daarbij een confronterende mening hanteren.
Maar de democratie vermoord? Niet direct. ;) |
D'r zijn genoeg mensen die in het publieke debat op een harde manier stelling nemen tegen de islam, maar daar gebeurt niets mee. Dat zou dan ook nétte mensen. De mensen die bedreigd worden door radicale islamieten, zijn allemaal mensen die kwetsend of grof taalgebruik (onnodig voor politici) in de mond namen:
- Hirsi Ali: 'perverse tiran', 'pedofiel' (over Mohammed) - Wilders: 'imams terugsturen naar hun hol', 'hoofddoekjes lust ik rauw' - Eerdmans: 'linkse kerk', 'allochtonenknuffelaars', 'links complot' - Van Gogh: 'geitenneukers', 'pooiers van de profeet' etc. Al deze mensen hebben het over zichzelf afgeroepen dat ze mikpunt zijn geworden van verontwaardiging van de kant die ze proberen te bestrijden. |
Citaat:
Citaat:
Dat ze het over zichzelf hebben afgeroepen is lariekoek. Of een mening smakeloos is of niet, daar draait het helemaal niet om. Van belang is alleen, en ik meen dat prof E. Dommering dit al ooit eens eerder heeft gezegd, wat in een publiek debat door de beugel kan. Ik hoef je in dit kader er vast niet aan te herinneren dat het EHRM van mening is dat in het publieke debat het toegestaan is uitspraken te doen die schokken of aanstoot geven. Als iemand die juridische grens overschrijdt dan is het de overheid die de sanctie oplegt, niet de extremistische Moslim die zonodig slager moet spelen. Meningen die binnen het juridisch kader zonder meer toelaatbaar zijn, daarin kan men nooit een rechtvaardiging vinden voor moord. Jouw argument is vergelijkbaar met de vrouw die wordt verkracht omdat ze zogenaamd in een kort rokje loopt; dat had ze maar niet moeten doen. In de strafrechtliteratuur hebben ze daar een term voor; blaming te victim. De enige die hier wat te verwijten valt is de dader zelf. |
Wat Egbert Dommering zegt vind ik niet zo heel relevant, want hoewel ik hem natuurlijk hoog aansla gaat het hier om wat ik vind. Dat jij inhaakt op het verschil tussen mikpunt van verontwaardiging en mikpunt van kogels geeft aan dat je mijn punt niet ziet. Dat punt is namelijk niet bijzonder principiëel, maar slechts dat Theo van Gogh welbewust de grenzen heeft opgezocht en dat hij daarbij eindelijk eens is gestuit op iemand die echt de trekker overhaalde.
Ik probeer de moord niet te rechtvaardigen, ik stel alleen maar dat wanneer je een bepaalde groep stelselmatig kwetst, beledigt en afkraakt en er zich in die groep iemand bevindt die niet zo goed kan relativeren, je op dit soort extreme dingen kunt wachten. En om professor Dommering nog maar even aan te halen, als het gaat om wat er in het publieke debat nog door de beugel kan, dan zat Theo van Gogh naar dat criterium in elk geval fout. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik denk dat er ook nog een groot onderscheid is te maken tussen mensen als Cliteur die een bepaalde mening inhoudelijk onderbouwen en de Van Gogh, Wildersen c.s. die zich duidelijk het kwetsen van mensen tot doel hebben gesteld door te polariseren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Als jij dat verband niet ziet, dan snap ik jou niet... |
Citaat:
|
Oh er is al een reactie tussen.. dit was @ gothic
Nee, ik bedoel dat ik niet snap waarom jullie in het topic discussieerden alsof er iemand in het topic aanwezig was die riep: "de democratie is vermoord!" Kijk.. ik snap wel dat er mensen zijn die dat roepen, maar dat was hier nog helemaal niet aan de orde. Er werd gevraagd om je eigen mening te geven over de rechtsstaat dat is toch iets anders dan zeggen "nare, leg jij nog eens uit aan die mensen.." want die mensen waren er helemaal niet. Dus dat was mijn denkwijze. Maar tis nu alweer over, dus het doet er niet zoveel meer toe. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Dat dit zich echter uit in geweld is het gevolg een explosie van ondemocratische elementen binnen de Islamitische cultuur. Men wil en kan zich niet aan de Nederlandse regels houden. Wat niet zou mogen is dat dit een klimaat schept waarbinnen mensen zich niet meer kritisch durven te uiten over de Islam, zelfs in zachtere bewoordingen zoals Cliteur dat deed. En *dat* vind ik een verwerpelijke ondermijning van een recht, het vrije woord, wat een ieder toekomt. Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het Christendom ook niets. Staat er nu morgen een bijbelpreker op de stoep die me met een kruis dodelijk op het hoofd slaat? :D |
Citaat:
Ik denk eigenlijk dat een asociale kamper niet anders zou hebben gereageerd wanneer iets met die bewoordingen over zijn familie zou worden gezegd. :) Trouwens, ik ga vanavond wel weer even in op je vorige stukje, ik zit nu op een ongelooflijk kuttoetsenbord. :D |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nee, maar als jij in de media uitgebreid gaat rondbazuinen dat je vindt dat alle christelijk mensen maar varkens zijn en weet ik veel wat allemaal, dan roep je ook op tot onverdraagzaamheid. (Overigens moet ik zelf niets van religie hebben. Alle oorlogen ontsaan uit religieconflicten.) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42. |