![]() |
d, t, dt: verloedering!
ik bedoel, hoe moeilijk is 't nou om er gewoon een beetje op te letten?
ik vind, jij vindt. ik word, jij wordt. hij vindt en wordt ook en wij hebben gedroomd en gedacht. zij zijn beledigd, maar jullie zijn bevooroordeeld. voltooiD deelwoorD. stam plus T. asjeblieft, mensen. |
ben ik wel met je eens, ja! Alleen wéten veel mensen het niet eens. Een jongen uit m'n klas geloofde me gewoon niet toen ik zei dat het "ik vind" is en niet "ik vindt"...
|
We hebben ook geleerd om hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin. Is het nou zo moeilijk om even op te letten? ;)
Verder heb je wel een punt. De meeste mensen doen maar wat. Bij sommige mensen is dat maar goed ook, ik ken mensen die "ik vintd" schrijven als ze erbij na gaan denken. (n) |
ach.. niets blijfdt hetzelfde
|
Citaat:
|
Iedere taal heeft zo zijn "moeilijkheden". Wees blij dat er niet zoveel uitzonderingen zijn op de "dt"-regel!
|
Citaat:
|
Ow, ik had het blijkbaar niet goed gelezen. :bloos:
Ik dacht dat jullie bezig waren over hoe vervelend "dt"-regels wel zijn. Maar daarop zeg ik dat we niet echt te klagen hebben, het zit toch logisch ineen met die "dt"! |
Citaat:
Doe het gewoon goed!!! |
Ik ben het met je eens, vorig jaar (eerste jaar HBO) kreeg ik ook les in die d's, t's en dt's, het viel echt op dat héél véél mensen er problemen mee hadden en het fout deden. Ik heb serieus dingen zien staan als;'hij word veroordeeldt tot een straf van...' en dan dachten ze serieus dat het goed was. Ik heb het op de basisschool ook keer op keer gehad, telkens strenger en duidelijker, verschillende ezelsbruggetjes etc, om het vervolgens weer op de middelbare school te krijgen en te zien dat er nog steeds mensen waren die het te vaak fout deden. Ik zie de moeilijkheid er echt niet van in, je doet het vaak als kind, verschillende werkwoorden en op een gegeven moment dróóm je het toch?
|
Citaat:
Niet iedereen is gezegend met een goed ontwikkelde taalkennis. Betekent niet dat mensen het niet kunnen leren, maar voor sommigen kost het heel wat meer moeite om op dat soort dingetjes te letten. |
Ik vind het cruciaal dat iemand zijn mening op zijn manier (van schrijfwijze) mag formuleren :p
|
Citaat:
|
ik zit nu 1e jaar HBO, en we moesten állemaal een spellingstoets afleggen omdat het niveau in de Nederlandse taal zo laag ligt. dat is toch vreselijk? ze hebben ook nog een periode gehad dat ze projecten en opdrachten niet meer nakeken als er te veel spelfouten inzitten. groot gelijk. tegenwoordig hebben alle computers spellingscontrole, en ook kan iedereen goed opletten wat ze typen.
dyslecten natuurlijk buiten beschouwing gelaten;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05. |