![]() |
Ik ga over een tijdje mijn scheikunde herkansen, maar bij de vorig rep kwam ik erachter dat ik dit niet helemaal begreep:
-------- dichtheid ---------- molaire m. -------------- molair V. volume------------>Massa-------------->chemische---------->volume ---------------------------------------------hoeveelheid--------- gas Wie kan mij dit ff uitleggen. Met de eenheid van alles erbij en de methode hoe je om de volgende komt. dus bijvoorbeeld de eerste stap: V in m^3of l. Vxdichtheid=massa massa in (k)g |
dichtheid (symbool griekse rho) is in SI eenheden kg/m³ maar in chemie vaak g/l
molaire massa is in g/mol en duidt aan hoeveel 1 mol stof weegt met molair volume bedoel je wrsch molair gasvolume in l/mol en bij normomstandigheden is dat altijd, voor elk gas, 22,4 l |
Citaat:
|
Citaat:
als het een gas is bij n.o. is dat pho x 22,4 dan heb je de molaire massa zoiets? |
Citaat:
|
Bedoelt ge nu eigenlijk hoe dat
ge van V en rho naar massa kunt gaan ??? begrijp eigenlijk nie goed wat juist het probleem is ! |
Citaat:
|
Wat ik altijd doe is het volgende.
Je neemt de Mol en vanuit de mol is het altijd vermenigvuldigen. Zeer simpel http://www.moppentap.nl/moppentap/pl...ieuw1/nmol.JPG |
he oen onwijs bedankt. Ik heb nog 1 vraag: Als je van de chemische hoeveelheid vermenigvuldigt met het getal van a. Op welke grootheid en eenheid kom je dan uit. Ik ben het namelijk vergeten :o
|
het getal van A staat in deeltjes/mol of mol^-1 omdat deeltjes geen eenheid heeft
als je y mol . getal van Avogadro doet kom je geen eenheid uit (het aantal deeltjes dus) en van het aantal deeltjes naar mol moet je delen door 6,23 en zoveel zodat mol boven de breukstreep komt |
laatste vraag(hoop ik): Is dat getal van A. Niet de omrekeningsfactor om van u naar mol te gaan?
|
Citaat:
|
Citaat:
1,2*10^-2/1,2*1,66*10^-26=10^-2/1,66*10^-26=1/1,66*10^-24, wat ongeveer gelijk is aan 6,02*10^23, wat ons het getal van Avogadro geeft. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |