![]() |
De Ideale Geschiedenis leerkracht(e)
Naar aanleiding van het "Stelling: de leukheid van een vak hangt af van de leraar" topic, vroeg ik mij het volgende af:
Hoe moet de ideale geschiedenis leerkracht(e) volgens jou lesgeven? Ben benieuwd :cool: . |
Ten eerste moet hij er veel van weten, ook achtergrond info. Hij moet goed kunnen vertellen, vol passie, niet langdraderig. En humor is erg belangrijk, wordt de les een stuk leuker van.
Verhalen en voorbeelden zijn ook belangrijk, niet dom feiten opnoemen. |
Een brede interesse. Hij/zij moet makkelijk kunnen praten over zijn/haar vak, maar hij/zij moet ook geïnteresseerd zijn in andere aspecten van je opleiding.
Ook is het belangrijk dat een leraar een goede band heeft met leerlingen, hiervoor is humor zeer aan te raden. |
Humor is het belangrijkste (y)
|
vak humor of algemene humor?
Ik heb ook al verhalen gehoord van leerkrachten die zich verkleden als napoleon of als Zeus enzo...overdreven of juist leuk? |
veel praten en humor hebben
|
Begrip hebben voor het feit dat sommige mensen niet geïnteresseerd zijn in wat er vroeger is gebeurd.
|
Ik had in de brugklas een geweldige docente voor geschiedenis...ze kon enorm goed vertellen, had een goed gevoel voor humor en ze liet ons ook wel eens dingen gewoon na spelen (met een zakdoek als hoofddoek, de stok om het raam te openen als lans, enz.). Het zelf moeten spelen vond ik niks (hoefde ik ook niet ;)), maar anderen vonden het wel leuk en er naar kijken vond ik ook wel grappig en het maakte de les toch weer interessant. Ze deed er veel aan om de lessen leuk te maken ipv alleen maar feitjes op te dreunen. Daarnaast had ze ook gewoon een goede band met de meeste leerlingen, ze was in meer geïnteresseerd dan alleen in het vak dat ze gaf.
|
dingen kunnen vertellen alsof hij/zij er zelf bij was, en voorbeelden geven enzo :) en de standaarddingen voor een docent: rechtvaardig, behulpzaam, vriendelijk, etc :).
|
Heel goed kunnen vertellen, en een beetje doen alsof hij/zij het zelf heeft meegemaakt. Verder humor hebben en niet alleen uit het boekje vertellen.
Opzich mogen de verhalen wel lang zijn, als ze maar interessant blijven. Op zn tijd een film om de boel te verduidelijken vind ik ook erg fijn. OP het moment heb ik een hele fijne leraar, die wil ik echt niet meer kwijt:) |
Goed kunnen vertellen, veel erover weten. Dus op zo'n manier lesgeven dat zelfs het meest onzinnige onderdeel boeiend wordt. Ow ja en humor idd ook nog.
|
Niet teveel afdwalen en duidelijk bij de (examen)stof blijven. Natuurlijk is een verhaaltje hier en daar leuk maar de lessen van mijn leraar hebben weinig tot niets te maken met wat er op de toetsen gevraagd wordt en dat vind ik irritant.
|
Citaat:
|
Zolang je maar niet driekwart van de lessen vult met video's vind ik het goed (y)
|
Oja en niet de hele tijd tegen een leerling beginnen over voetbal. Zeker niet als hij daar ook niet in geïnteresseerd is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Net alsof we kleuters waren. |
iemand die leuk kan vertellen en toch ook grappig kan zijn waarbij hij niet streng is en we kunnen doen wat we willen maar toch nog iets leren (y)
.. ey klinkt als me oude gs meester hehe (y) |
Citaat:
Ik heb 3 verschillende geschiedenis docenten gehad (2 daarvan gaven ook aardrijkskunde en economie d'r bij) en ik vond voornamelijk de eerste goed. Ze was duidelijk en streng en ze gaf een beetje vragend les.. Omdat je toch alles zelf al wist alleen dat het ff in je bewustzijn moest komen. Nu in de 3e hebben we een aardige docent maar het vak blijft saai. Ik heb 1 les geschiedenis per week (gelukkig!) en dan moeten we 4 hoofdstukken doen in 12 weken. Het is ongeveer de volgende planning : 1. lezen hoofdstuk x 2. aantekeningn krijgen geciteerd hoofdstuk x 3. niets doen en dat voor elk hoofdstuk.. echt saaaai Een goede geschiedenis docent is iemand die leuk les geeft (weet ik veel hoe) maargoed, de methode speelt ook erg mee in het leuk maken van de geschiedenis les... (MeMo is gewoon stom :p) |
Citaat:
|
Een leraar die alles voordoet :D
die dan echt van die verhalen vertelt en net doet alsof ie een of andere krijger is haha dan onthoud je alles ook nog eens beter !! En weet je zo'n leraar heb ik ook nog eens gehad ook ;) |
ik heb echt geweldige geschiedenis leraren (gehad). Geen duffe dingen uit het boek voorlezen, maar zelf achtergrond informatie vertellen, en vooral dingen die niet in het boek staan, want dat kan ik zelf ook lezen. Geef duidelijke voorbeelden als het over bv economische situaties gaat, ik heb zelf weinig economische kennis, maar als mijn leraar een voorbeeld geeft met bv appels en komkommers, begrijp ik het wel. Daarnaast zijn anekdotes ook altijd leuk.
In de 3e had ik een leraar die kon geweldig een speech van Hitler nadoen, stond ie daar midden in de klas te schreeuwen, dat heeft zo'n indruk gemaakt dat de meesten in mijn klas het nu (in de 6e) nog weten. |
gepassioneerd in zijn vak.
hij moet vol overtuiging en enthousiasme vertellen over de geschiedenis. Of films laten zien. hebben wij ook gehad. Die leraar was geweldig. we hadden hem ook in de eerste maar toch. |
Verhalen vertellen die kunnen bijdragen aan de verduidelijking van de stof zoals voorbeelden, zo neutraal mogelijk de stof over te dragen zonder een politieke of religieuze overtuiging een rol te laten spelen, bij de stof blijven maar er ook niet al te krampachtig bij blijven, vergelijkingen met het heden maken om de stof levendig te maken.
|
mijn ideale geschiedenisleraar, is toch echt mijn gymleraar. Ik snap er nou toch al niks meer van. Dan heb ik liever een leuke vent voor de klas staan, dan zo een saaie piet als wat ik nu heb. Als de gymleraar er zou staan, zou de les tenminste nog leuk zijn. :p
|
als je het over Egypte hebt: een 'stoer' meisje uit de klas halen en op twee tafels laten liggen en dan het hele uur doorlullen en af en toe een grapje maken dat ze wordt ingebalsemd... op een gegeven moment in het verhaal viel ze met een ander meisje in de Nijl en raakte haar bikini kwijt :D kortom t ging nergens over maar ik zie het levendig voor me hoewel het in de eerste of tweede klas moet zijn geweest op maandag het laatste uur.. :)
en geschiedenisleraren MOETEN op werkweek mee... die kunnen het beste spookverhalen vertellen. (mijn cijfers hingen ook heel erg van de leraren af: bij leuke leraren haalde ik 8ens en bij saaie-achter-het-bureau-zittende- geschiedenisleraren haalde met moeite een 5,5)) |
Wat ik ook altijd erg vervelend vind aan geschiedenisleraren is dat ze zelden begrip hebben voor mensen die d'r geen zak aan vinden. Kijk, wiskundeleraren (en bijna elke andere leraar) accepteren het feit dat er een deel van de leerlingen is dat enkel wat doet om die 5,5 te halen. Er is geen interesse aanwezig bij die leerlingen en het lukt je toch nooit om hen te overtuigen, dus probeer het ook niet.
Geschiedenisleraren kunnen dat op één of andere manier nooit accepteren. ZIJ vinden het vak fantastisch dus moet iedereen het maar fantastisch vinden. Zo niet, dan gaan ze daar wel voor zorgen. (n) |
ik had een geweldige geschiedenis leeraar. 4 jaar lang. Hij vertelde alles zo dat iedereen het ook echt intreseerde. Het was boeiend hij maakte geschiedenis leuk. Hij vertelde veel achtergrond dingen die niet in het boek stonden en hij behandelde ook onderwerpen die niet in het boek stonden maar die hij wel belangrijk vond.
|
Citaat:
bij mij niet.. ik heb een hele gave leraar en die geeft je het gevoel alsof ie het zelf beleef heeft:). |
niet alleen vage, saaie dingen vertellen maar als het gaat om een of ander vaag oud gastje bijvoorbeeld een grappig verhaal over hem of zijn land vertellen :)
maar het ligt ook wel aan het boek :rolleyes: denk ik :) |
ik :D
|
Ik heb de ideale geschiedenisleraar! :cool:
Nee echt, mijn geschiedenisleraar is echt geweldig. Geeft goed les, duidelijke aantekeningen, heeft veel kennis van z'n vak, vertelt er ook mooie verhalen omheen. Verder is hij aardig, heeft veel humor en vindt het niet erg om het ooit ook over andere dingen te hebben. (meer over "ons en het leven" zegmaar...). (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.