![]() |
Geloof jij nog in Vrede?
Als je zo de laatste tijd om je heen hebt gekeken, zal iedereen het met me eens zijn dat de vrede eerder verder weg dan dichterbij is gekomen. Geloof jij dat het nog kan, een samenleving, een wereld waarin vrede heerst? Waarom vind je dat? Als je er nog in gelooft: Hoe denk je dat dan te bereiken?
Zo nee, wat moet er veranderen om vrede wel mogelijk te maken? (Of misschien is het wel allemaal hopeloos en ligt het gewoon niet in de aard van de mensen?) [als mijn topic beter op een ander subforum kan, verplaats hem dan maar] |
Mooi topic. :)
Kort antwoord; nee, want de mens is van nature slecht. :p |
Citaat:
Maakt dat het leven niet ontzettend nutteloos? Waarom zou je dan goed voor de aarde zijn, geen oorlogen beginnen en geen ruzie maken, als het toch in onze aard ligt en als we toch nooit vrede kunnen krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het ligt zo inderdaad in onze aard. Maar dit neemt niet weg dat mensen wel tot goede daden kunnen komen, want mensen zijn ook erg vatbaar voor veranderingen. De mens is slecht van nature, maar kan wel 'goed' worden. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Wat is het nut van een goede daad als je van binnen bedorven/slecht bent?:o Hoe ben je eigenlijk tot deze mening gekomen, als ik mag vragen?:) |
Oorlog is spannender
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nope, zolang er dingen zijn zoals geloof niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe ik tot deze mening gekomen ben? Door gewoon logisch na te denken over de huidige stand van zaken in de wereld. Daar is nog nooit iets boeiends aan veranderd, want nog steeds zijn er verdorven mensen die van binnen gewoon slecht zijn. Goede mensen worden gemaakt, slechte worden geboren. :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat hangt er maar net vanaf wat je definitie van vrede is.
Overigens vind ik dat we met al dat gepraat over 'voelen we ons nog wel veilig in Nederland' enzovoorts de zaak er alleen maar erger op maken. Mensen gaan zich juist ook daardoor onveilig voelen. De media concentreert zich veel te veel hierop en veel te weinig op dingen als bijvoorbeeld klimaatverandering, terwijl dat ook ernstige problemen zijn. |
Citaat:
Ik bedoelde dat het geen nut heeft om iets goeds te doen, als je toch slecht bent van binnen. Je zegt dat je kunt veranderen, maar dan zeg je dus in feite dat je je natuur kunt veranderen? is die goedheid dan niet slechts iets wat je aanleert? Je ware natuur kun je toch nooit ontkennen, die komt vroeg of laat weer een x boven. (of je er nou van uit gaat dat die natuur eigenlijk goed of juist slecht is) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je alle geloven af zou schaffen en dan 100 jaar later kijkt, zodat ook niemand meer leefde die het geloof kende, dan misschien :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(dus bij deze) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als alle volkeren apart leven van elkaar op een gebied waar iedereen tevreden mee is, dan is er hoop voor vrede...
ga je culturen mengen, land in nemen, over land vechten, dan is er geen hoop meer... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ja, ik geloof wel in vrede als vrede inhoudt: geen oorlog. Hoe wou je anders de huidige situatie in Nederland bijvoorbeeld beschrijven? In wereldwijde vrede geloof ik niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk echter dat dat iets te utopisch is voorgesteld, want Nederlanders onderling hebben net zo goed ruzie en veschillen net zo goed van mening |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25. |