![]() |
[ANW] Galilië
Hoi
Ik heb al op google gezocht, maar kan niet duidelijk de volgende vragen vinden: Wat heeft Galilei onderzocht en wat waren daarvan de resultaten? Kan iemand mij hier helpen BVD, Tyan |
Ik geloof dat galilei de banen der planeten onderzocht en hij heeft ook zelf een telescoop gebouwd. Hierdoor kwam hij tot de ontdekking dat het geocentrisme (aarde staat centraal)van het christendom fout was en dat de zon centraal stond (heliocentrisme). Hiervoor werd hij beschuldigt van ketterij en heeft hij zijn overtuiging moeten afzweren voor de kerkelijk inquisitie. Pas in het tweede deel van de 20ste eeuw heeft de kerk toegegeven dat de zon en niet de aarde centraal staat.
|
als je op gallie zoekt krijgt je waarschijnlijk meer wat over frankrijk in romeinse tijd en atrix en obelix :)
|
Galilei is bekend als astronoom, telescopenbouwer en natuurkundige.
Onder zijn astronomische ontdekkingen vallen onder andere zonnevlekken, de fasen van Venus en manen van Jupiter. Ook was hij een voorstander van het heliocentrische wereldbeeld, waardoor hij later veroordeeld werd door de Inquisitie. Zijn waarnemingen deed hij met een zelfgebouwde telescoop, waarvan het ontwerp gejat werd van een Nederlander. Hij wist het ontwerp echter sterk te verbeteren. Zijn natuurkundige onderzoek richtte zich voornamelijk op mechanica. Zijn werk is later door Newton als inspiratiebron gebruikt voor zijn wereldberoemde Principia. |
Bedankt iedereen ;)
|
en hij was ook de persoon die zei dat de aarde rond was ...
toch? wij moesten ook zo'n onderzoeker po maken :) ik deed over marie curie :) |
Citaat:
|
Volgens mij was Galileo ook een van de eerste die dacht dat massa traag was en dat constante snelheid geen fysische effecten teweegbrengt, alleen versnelling. Ja Newton is met deze ideeën groot geworden, maar ik weet bijna zeker dat ik ergens gelezen heb dat Galileo ook zoiets bedacht had.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
-bewezen dat alle planeten om de zon draaien en niet om de aarde, daarmee heeft hij vele christenen boos gemaakt die beweerden dat alles om de aarde draaide, God heeft immers de mens en zijn omgeving(de aarde) centraal gesteld.
-deze bevindingen kon hij doen doordat hij als 1 van de eerste gebruik maakte van de Hollandse uitvinding: "de telescoop" om naar de ruimte te kijken........heeft 'm dus niet zelf uitgevonden....is door een hollandse lenzen-maker uitgevonden.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20. |