metallica |
10-11-2004 19:41 |
Gezinstherapie altijd goed?
Op het moment dat ze er bij het RIAGG achter kwamen dat het thuis niet erg goed liep, zijn we begonnen met gezinstherapie. Ik met m'n ouders, m'n broertjes werden er buiten gehouden omdat het eigenlijk alleen botst tussen mij en m'n ouders. We commuceren niet goed. Ik heb jaren alles binnen gehouden en nooit maar iets gezegd. In de tijd dat we gezinstherapie hadden, ging het slecht met mij en de spanning thuis was om te snijden, omdat ik m'n ouders niet toe wilde laten en zij mij achteruit zagen gaan terwijl ik niets los wilde laten. Hierdoor ontstonden ontzettende spanningen tussen mij en mijn moeder. Die waren er wel al eerder, maar dat ging dan altijd eerder om dingen als kleding enz. ik ben niet het "echte meisje", gedraag me niet als gewone meisjes blablabla. Terwijl mijn moeder net wel zo'n echt meisje was vroeger en nog steeds is. Mja, toen ze dat eenmaal accepteerde ging het redelijk thuis.
Maarja, toen ze op het RIAGG daar achter kwamen, werd voorgesteld in gezinstherapie te gaan. Eindelijk na al die jaren kwam bij mij eruit wat me al die jaren dwarsgezeten had. De dingen die ik zei zorgden voor ontzettende ruzies. Hierdoor zie ik dan nog kwetsendere dingen tijdens deze gesprekken. Waardoor er op een gegegevn moment besloten werd dat therapie niets uit zou halen en toen zijn m'n ouders gestopt en zou ik uit huis gaan.
Ik blijk die tijd dingen gezegd te hebben die ik me nu niet meer herinner. Wat ik wel weet is dat ik de dingen die ik zei ookw el echt meende. Maar nu praat ik vandaag met m'n moeder en zegt die dat de uitspraak die haar het meest gekwetst heeft is dat ik gezegd heb dat ik al vijf jaar niet het gevoel had dat ik een moeder had :s Het erge is dat ik me nog heel wat dingen kan herinneren, maar dit echt niet. als ik terugdenk aan die tijd, het ging zo kut, ik had overal de schijt aan, te veel dingen kan ik me gewoon niet meer herinneren.
Maar de vraag is, denken jullie dat gezinstherapie altijd goed is? Is het altijd goed de dingen uit te spreken? Is het soms gewoon niet beter je mond te houden? Ik denk dat ik veel te veel kapot heb gemaakt door op die momenten te zeggen wat ik dacht en vond en hoe ik altijd alles beleeft heb.
|