![]() |
Natte rijst :(
Telkens als ik rijst kook, volg ik gewoon braaf de instructies, maar ik blijf van die natte kleffe rijst houden en dat wil ik gewoon niet. Ik wil lekker droge rijst, zoals die afhaal chinees het ook heeft (y)
Ik doe water in een pannetje, lekker koken, dan water erbij, 8 minuten met rijst, afgieten, en eventjes op vuur laten staan, heel zacht. En toch, lukt het maar niet :( Iemand tips, hoe ik beter rijst kan koken, want ik wil het de volgende keer wel fatsoenlijk graag :o |
ligt het aan de rijstsoort misschien?
en na de 8 min koken weer terug op het vuur zetten hoeft volgens mij niet, gewoon goed afgieten en dan nog een kwartiertje laten staan (beetje omscheppen enzo) |
niet te gaar koken :)
afgieten en met koud water afspoelen zoals bij mie ??? |
Stomen, na het koken, gewoon droog stomen :D.
Of minder vocht toevoegen, of bakken. Er zijn meerdere manieren om rijst te koken/maken. |
Ik heb een soort rijststomertje gekocht voor de magnetron,
Rijst erin, water erbij (ongeveer een vingerkootje boven de rijst) en magnetron aan zetten. Je kunt altijd checken of je er nog wat water bij moet doen of dat het nog wat langer in de magnetron moet. Of je volgt de methode van Jolt. In ieder geval is stomen het toverwoord als je resultaten zoals bij de chinees wilt krijgen. |
Dat is juist lekker! Maar Surinaamse rijst is volgens mij wel heel droog, dus misschien ligt het inderdaad aan de rijstsoort. Basmati rijst is van die kleffe natte rijst.
|
Citaat:
De enige rijst die kleffig nat is is kleefrijst of desertrijst. |
Zorg er iig voor dat je rijst nooit te lang kookt en giet het ook gelijk af, laat het niet nog lang staan zonder dat het kookt want dan krijg je prutrijst. Bij mij lukt mijn rijst eigenlijk altijd wel goed en ik zet altijd gewoon eerst water op, als het kookt gooi ik de rijst erbij en dat laat ik afhankelijk van de soort rijst 8 tot 10 minuten koken, daarna giet ik het af, doe het terug in de pan met het deksel erop en laat het even staan en roer het dan goed om voor ik het opeet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Rijst koken, afgieten, en dan nog 15 minuten laten staan met de deksel erop. En als je die laatste stap vergeet krijg je natte rijst. ;)
|
Als je 't laat staan, met de deksel erop, moet je 't een paar keer 'schudden' dat 't onderste ook even boven komt. Gaat 't sneller en beter :)
|
Citaat:
eindelijk een zinnig antwoord :) |
Citaat:
|
Natte rijst is zeker wel te eten. (y)
|
Rijst en water in de goede verhouding bij elkaar, deksel erop, vuur op z'n hoogst, zodra het kookt het vuur op z'n laagst zetten en droogkoken.
|
Citaat:
Ik vind het wel best :cool: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55. |