![]() |
Godlastering verbieden
Op het partijcongres van CDA werd een resolutie uitgevaardigd, waarin wordt opgeroepen ergerlijke godslastering te verbieden:
NOS Teletext: "Minister Donner van Justitie onderzoekt of meer gebruik kan worden gemaakt van het strafwetartikel tegen 'ergerlijke godslastering'. Momenteel leidt godslasterlijk taalgebruik zelden of nooit tot vervolgging. Donner zei op een congres van het CDA in Utrecht dat je mensen niet tot inhet diepst van hun overtuiging en op grove wijze mag beledigen. Hij voegde eraan toe dat hij daarmee niet wil zeggen dat Theo van Gogh te ver is gegaan. Het CDA roept in een resolutie iedereen op tot eendracht. In het stuk staat dat agressieve, beledigende meningsuitingen heilloos polariserend kunnen werken." Waar moet de grens liggen? Ik vind sowieso vloeken al hinderlijk (tenzij je op je duim slaat als je een kastje timmert ofzo), zeker als het drie keer per zin voorkomt zonder aanleiding. Maar ook dingen die satirisch bedoeld zijn (zoals Koefnoen, waarin een kerkelijke Idols werd gehouden op zoek naar de nieuwe Jezus) en overduidelijk iemands geloof onderuit halen, moeten iig van de buis. |
Daar ben ik het niet mee eens, ik vind dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij/zij vloekt of niet. Leve de scheiding tussen kerk en staat!!!! Leve de vrijheid van meningsuiting!!!
|
Neee....!!
Zijn ze gek? Anders verhuis ik wel naar Afganistan of Irak, daar mag het wel(m'n frans is niet zo, uuh, goed). |
ja :o
|
Citaat:
|
erm
wat is "ergerlijk" en voor wie is dat "ergerlijk" en waar ligt de grens? Gaat het daarbij alleen maar om het belachelijk maken van God (blasfemie) en vloeken? Of gaat het ook over het verbieden van opmerkingen over religie in het algemeen? Zou "GVD" niet mogen, maar dit wel bv. ? http://www.persmuseum.nl/bene/images/17.jpg of deze? http://www.persmuseum.nl/bene/images/22.jpg |
donner is en blijft afschuwlijk ik vind hem echt eng :( :|
|
Ja hoor, kunnen we weer gaan zeiken wat er ergerlijk is en voor wie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hell no, als dat gebeurt ga ik echt verhuizen ofzo.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dit is ook nog indirect een signaal van kabinet dat theo van gogh het aan zihzelf te weijten had etc
eigenlijk |
gaat het hier nu om navolging van art. 137d en e?
Citaat:
|
Belachelijk.
|
Citaat:
Aan de andere kant zijn de mensen die er zich hiervan aantrekken erg bekrompen. Daarom ben ik er een beetje mee eens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ondertussen is dit een maatregel dat mijn inziens niet gewenst is; inperking van de tolerantie in de samenleving om diezelfde tolerantie te beschermen. Dit is wel abstract bekeken, maar het punt is dat het erg dubbel overkomt. Ik vraag me af waarom een individuele gelovige zich provocaties richting het geloof en alle gelovigen op zich zou moeten aantrekken. Als iemand zegt dat alle mensen met blauwe ogen en donker haar een stelletje koeienneukers zijn, zal ik me niet geroepen voelen om daar op in te gaan. Hetzelfde geldt als alle 'ongelovigen' worden bedreigd met de meest verschrikkelijke manieren om dood te gaan; laat ze maar lullen.Beledigingen tegen een geloof in het algemeen, natuurlijk wel binnen de grenzen van de huidige wetgeving, zou niet bestraft moeten gaan worden. Dan geef je een verkeerde boodschap uit, vind ik. |
Citaat:
maar binnen de grenzen van de huidige wetgeving. Check art. 137d en e eens. |
Ik ben het voor het eerst in mijn leven met Donner eens. Als je de moslimcultuur of de christencultuur niet zo mag dan kan je dat ook op een wat genuanceerdere manier zeggen. Zeggen dat allah maar een homo is ofzo vind ik puur provoceren om het provoceren en kwade reacties uitlokken. Met andere woorden, je zoekt gewoon ruzie. Maar om dat nou in de wet vast te leggen vind ik ook lastig... zeker om de juiste termen daarvoor te vinden. Phoe, de strafrechtgeleerden en politiek filosofen krijgen het nog druk de komende tijd.. :s
|
trek je gelovigen overigens zo niet nogal voor ?
als een christen wat over alle ongeovgigen die in de hel komen zegt mag ik daar dan ook mijn beroep op doen ? |
Citaat:
Maar over dat voortrekken.. Ja in zekere zin wel natuurlijk. Maar als het in het belang van het behouden van de liberale democratie is denk ik dat het wel moet kunnen. |
Citaat:
het beledigen van god door een ongelovige boeit imo niet zoveel. :) moet ie zelf weten. Als je god beledigt als gelovige, dan word je daarvoor wel gestraft door god of medegelovigen ofzo. Daar hoeft de staat zich niet mee te bemoeien, imo. Ik stoor me er meer aan als 1 groep een andere groep die anders is dan henzelf gaat uitschelden voor het 1 en ander. Zeggen als ongelovige dat mohammed een pooier was en dat jezus graag orgies onderhield met zijn apostelen, bv.. Maar dan vind ik dat ergerlijk. Is dat dan voldoende om het strafbaar te maken? Er zijn wel meer dingen die ergerlijk zijn. Ik denk eerder dat je moet trachten de discussie open te breken en one-liners vermijden. Daarbij hebben de media een grote rol (niet op kijkcijfers geilen, maar op kwaliteit, ajb!) om mensen goed hun uitspraken te onderbouwen e.d.. Ik vind het een moeilijke kwestie. Aan de ene kant ben ik van mening dat het grote gros van de mensheid de verantwoordlijkheid an het leven an sich niet aankan en daarvoor beschermd moet worden door de overheid tegen zichzelf en tegen anderen; aan de andere kant vraag ik af of er wel een overheid moet zijn die de boel maar zn gang laat gaan waarbij iedereen uitgekafferd wordt van hier tot tokyo (kafferen.. hey een arabisch woord). hmm.. verder, aan de ene kant denk je: laat ze maar allemaal lekker lullen. Extreem of niet extreem. En dan kun je zeggen: tsja, blaffende honden bijten niet. Laat ze maar lekker hun gang gaan. Zo weten we (overheid) tenminste wat er speelt in ons land. Maar aan de andere kant kun je ook zeggen: jee, in wat voor een wereld leven we waarin iedereen iedereen beledigt? Dit kan van kwaad tot erger gaan en wie weet blijft het niet alleen maar bij blaffen. Citaat:
|
het was te verwachten dat ze dit zouden doen om een tweede moord zoals op Theo van Gogh te vorkomen.
Een eventuele wet tegen godslastering sluit lekker aan op vrijheid van meningsuiting. (n) |
Dit ondersteunt mijn stelling dat het CDA verboden moet worden.
Dit plan is van een onmetelijke achterlijkheid - het is mijn goed recht om religie achterlijk te vinden, net zoals het het goed recht is van gelovigen om te vinden dat ongelovigen zullen branden in de hel. Verder werkt dit plan willekeur in de hand. |
Wat stelt de vrijheid van meningsuiting godverdomme dan nog voor?
|
Citaat:
Ik vind het idee 'ergelijke godslastering' een beetje te vaag, en kan dus ook niet echt zeggen of ik er nou voor of tegen ben. |
Citaat:
|
Godverdomme...
|
Citaat:
Het zal altijd een mening zijn, en die is totaal subjectief en gebaseerd op je eigen culturele achtergrond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat vind ik een bijzonder kwalijke conclusie uit een redenering die mijns inziens omgedraaid moet worden. Het feit dat gelovige groepen in een samenleving door godslastering op de kast te krijgen zijn, mag geen argument vormen om (nota bene) het grondrecht van vrijheids van meningsuiting in te perken. Die gelovige groepen moeten zich dan maar aanpassen aan het gegeven dat in een moderne samenleving vrijheid van meningsuiting geldt voor een ieder.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat als de mening van sommigen leidt tot grote oproer, chaos en wellicht oorlog? :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Meningen(of je bedoelt woorden) leiden nooit tot chaos en geweld.
Daden wel. |
Citaat:
x beledigt y y beledigt x x gooit steen door ruit bij y y gooit steen door ruit bij x etc het kan een aanleiding zijn. Niet natuurlijk een noodzakelijk gevolg. |
Jij hebt altijd van die heerlijk onnavolgbare redenaties :)
Het gaat erom dat het feit dat een stel gekken andermans uitlatingen misschien als beledigd ervaart en daarom een 'van kwaad tot erger' lopende keten van gebeurtenissen begint, nog niet een inbreuk op een grondrecht rechtvaardigt. Dan moeten die gekken die die gebeurtenissen in gang zetten worden aangepakt. |
Citaat:
Ik wil maar zeggen, vage indirecte verbanden zijn echt nooit een goede reden om mensenrechten te beperken. |
Citaat:
|
Citaat:
Nouja, dat "geitenneuker" (overigens schijnt khomeini nog gezegd te hebben dat een geit wel kan) kun je je beledigd door voelen, maar is imo nog acceptabel imo itt het noemen van een hoofddoek als zijnde een kopvod :s Als je geen geiten neukt is er geen reden imo om je beledigd te voelen :P maar als iemand je hoofddoek een kopvod noemt,.. ja, dan is dat respectloos :o |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53. |