![]() |
geen geweten!!
bij een kennis van me is dit door een of andere test vastgesteld, is dit echt mogelijk!!
|
Ja, tuurlijk. Er zijn mensen die door een geestelijke stoornis geen geweten hebben (ontwikkeld). Daaraan verwant is een zgn. externalisatiestoornis. Mensen die daaraan lijden schuiven de schuld van dingen altijd op een ander af, ze kunnen zichzelf niet als oorzaak van dingen zien.
|
Zie de reactie van nare man, daar sluit ik me bij aan.
|
Sure, wel handig als je seriemoordenaar wilt worden. Zou daarbij trouwens ook gelden "van je hobby je beroep maken" ?
|
Zo'n crimineel had ook die diagnose. Volkert van der G. als ik me niet vergis.
|
Het klinkt wel eng :o
|
Citaat:
|
Citaat:
@ Kruimel: hij kon er wel degelijk wat aan doen. |
Citaat:
Maar idd, het klinkt als een excuse. (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens mij werkt het bij autisten zo dat ze vanuit zichzelf weinig gevoel hebben voor wat wel of niet kan. Het meeste het gevoel wat ze er voor hebben, is ze aangeleerd. "Dat hoort gewoon niet." Toch geloof ik niet dat ze helemaal gewetenloos zijn. Ik denk alleen dat er vanuit hunzelf weinig uit komt. Toch merk ik bij mijn zusje bijv. (die is autistisch en zeer zwakbegaafd) dat ze toch ook wel redelijk door heeft wat wel en niet kan. Soms niet.. maar dan zijn het dingen waardoor ze een beetje raar lijkt.. dat ze bepaalde dingen zegt waarvan de meeste mensen toch denken: slecht idee. Geen moorden oid. ;) Ik denk dat het vaak een combinatie is van een klein beetje eigen gevoel wat versterkt wordt doordat er dingen worden aangeleerd. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat een autist, aan wie zulke dingen niet/slecht zijn aangeleerd of die er niets van begrepen heeft.. voor zo'n test als "gewetenloos" eruit komt. Nja, beetje offtopic en bovendien alleen maar een speculatie. :bloos: Ontopic: Ja, dat is mogelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hoe definieer je geweten?
|
Citaat:
@ Gespleten Geest: je kunt geweten in deze context verstaan als 'het bewustzijn van normen en de mogelijkheid eigen gedrag daaraan te toetsen'. Zoiets. Kun je natuurlijk nog aanvullen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
'het zit in mn genen, ik kan er niks aan doen'. :rolleyes: :D tsjah vanmiddag tentamen geleerd dus ik moet mn kennis wel even tentoonspreiden ;) |
Ik ruik een populistische afkeer van strafrecht. Jammer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
iemand met een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft vaak geen verweten... Ziet de straf niet van dingen in alleen de beloning.
Het is zo dat veel criminelen (wie eigenlijk niet) een of andere psychische stoornis heeft, dit is geen excuus maar het is wel verklarend... meeste gezonde mensen doen zoiets niet zomaar.. |
Niet iedere seriemoordenaar of crimineel heeft een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Het heeft te maken met een stoornis in het limbische systeem in je hersenen dat je letterlijk antisociaal maakt: manipulatief, agressief, egoïstisch, noem maar op.
Maar niet direct een moordenaar. Veel antisociale persoonlijkheden wandelen gewoon rond in nederland als de ordinaire tasjesdief etc. Om het maar ff te bagatelliseren. In ieder geval, maar 3% van de nederlandse bevolking heeft het. Nog veel, maar niet angstaanjagend veel. |
jullie hebben me bang gemaakt, ik denk dat men vriend dit ook heeft :( Hij is heel agressief, en als hij iets fout doet heeft hy nooit schuldgevoelens, hij heeft een maand in de gevangenis gezeten voor slagen en verwondingen, hij had iemand in het ziekenhuis geslagen, en als ik er met hem over praat doet hij er koeltjes over zoals "hij heeft het verdiend" hij heeft ook geen respect voor anderen, als hij tegen een klein kindje loopt, zegt hij niet eens sorry en als ik dan vraag waarom hij zich niet excuseerd, zegt hij "het is mijn kind niet dus het kan me nix schelen" ik weet niet wat ik moet doen, hij slaagt elk weekend wel iemand in elkaar, en nu zelf men vrienden, zonder hem er iets van aan te trekken :( help me aub, zou het kunnen dat men vriend dit ook heeft ???
|
Citaat:
En uhm.. wat maakt het uit of hij dit wel of niet heeft? Hij klinkt sowieso wel als iemand.... die mijn respect in ieder geval niet verdient. Zacht gezegd. Maar goed.. het zou kunnen ja. |
Citaat:
Toen ik pas met hem verkeerde wist ik niet dat hij zo was, ik verkeer er nu een maand en twee weken ofzo mee, ben aan het nadenken om het uit te maken, maar ik durf gewoon niet :( In het begin was hij heel lief, ik wist echt niet dat hij zo was. nu gaat hij zelf dingen navragen over m'n vriendinnen bij mensen, en mag ik niet weg in de paasvakantie voor een weekje met men vriendinnen. Ik heb gewoon heel veel bang voor hem, gisteren zei hij nog dat als ik het ooit uitmaak dat hij naar men huis zal komen en men famillie zal kapotmaken, ik durf gewoon niet :( en dan nog als ik uitga, hij zal er altyd zijn om mij te controlleren, weet niet goed wat ik moet doen :( mjah life sucks |
Klinkt lekker. Anders zoek je daar even hulp voor.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zeg nou zelf.. een relatie waarin je bang bent voor je partner is sowieso al niet goed. In jouw geval kan ik me helaas heel goed voorstellen dat je bang voor 'm bent en dat is nog veel minder goed! Ik zou zo snel mogelijk wegwezen en aan je ouders en vrienden en zo vragen of ze je willen helpen en evt. beschermen. |
daar heb ik net het meeste bang voor, dat hij men ouders iets zou doen, of men vrienden, want je moet weten, al men vrienden hebben bang voor hem, buiten 1 vriend, en dat is z'n beste vriend! Dat is de enige persoon waar hij naar luistert, ik ben echt bang, ik weet dat hij lief kan zijn, tegen mij is hij altijd lief maar gewoon te beschermend, hij heeft me nog nooit geslagen ofzo, maar als ik al met een jongen praat begint hij ruzie te zoeken met die jongen
ik ga morgen eens met hem praten, in leuven, zodat als er iets gebeurd dat er genoeg mensen zijn om hem eventueel tegen te houden, wens me succes in elk geval thanx voor de goede raad |
Citaat:
|
:) hehe, mja oke, ik denk wel dat als hij me iets wil doen en ik zeg dat ik naar de politie ga gaan dat hij wel zal kalmeren (hoop ik toch), want hij wordt gezocht door de politie
ben nu al nerveus :p mja wish me luck |
Citaat:
Dat neemt natuurlijk niet weg dat je wèl moet gaan. (!) Maar goed, sterkte in ieder geval. (y) |
Mag ik vragen of er nog iets uit is gekomen? :) (PM kan evt. ook) Als je er niets over kwijt wil, hoeft dat verder ook niet.
|
ja ps er nog wat uitgekomen?, als er iets is kan je mij ook altijd pm sturen..
ik hoop dat alles goed is gegeaan..!! |
gefeliciteerd, en nu?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34. |