![]() |
bloedprikken / suiker
Hallo ik moet morgen bloedprikken..
voor de volgende dingen: - bezinking - TSH - Hb, MCV - Glucose - Leuko's kan iemand vertellen waarvoor het precies is? Ik weet dat glucose voor suiker is... alvast bedankt :) groetjes Inge welke klachten heb je als je suiker (ziekte) hebt?? aangezien de arts er bij mij bang voor was dat ik dat wel eens zou kunnen hebben.. |
Citaat:
-weet ik niet -weet ik niet -suiker -witte bloedlichaampjes en met suikerziekte wordt je moe,duizelig,flauwvallen,veel plassen,dan heb je ook veel dorst en wonden genezen minder snel |
Citaat:
Bezinking (of de BSE: bezinkingssnelhied van de erythrocyten) wordt geprikt om te kijken over er ergens in je lichaam een ontsteking of infectie heeft plaatsgevonden. TSH is het Thyroid Stimulating Hormone, oftewel het hormoon dat je schildklier aan het werk zet. Hb is je Hemoglobine, oftewel het stofje dat zuurstof vervoert in je bloed. MCV is het Mean Cellular Volume, de gemiddelde grootte van je rode bloedcellen, om te bekijken wat een eventuele oorzaak is voor een bestaande bloedarmoede (= een laag Hb) Glucose is idd suiker. Leuco's zijn leucocyten, in de volksmond bekend als witte bloedlichaampjes. Deze zijn verhood bij een recent doorgemaakte infectie (geen ontsteking) Asje... *edit: en allemaal uit mn hoofd :cool: * |
hb = hemoglobine...ben vergeten waar het voor gebruikt wordt en heb geen zin om te googlen. Met www.google.nl kun je alle antwoorden binnen no-time vinden, denk ik. Succes
|
TSH - schildklierfunctie
bezinking - infectieziekten hb - ijzergebrek, bloedarmoede de rest weet ik niet. :o veel sterkte morgen! |
Met de bezinking meten ze de bezinkingssnelheid van de rode bloedcellen (in mm/uur).
TSH: thyreoïd-stimulerend hormoon of thyreotropine, zet de schildklier aan tot de productie van het schildklierhormoon. Hb (hemoglobine) is het ijzergehalte in het bloed (daarmee kunnen ze o.a. onderzoek doen naar bloedarmoede). MCV: Gemiddeld Corpusculair Volume, of te wel, het gemiddelde volume aan rode bloedcellen in het bloed. Met leuko's worden leucocyten aangeduid, of te wel de witte bloedcellen. Ook daarvan meten ze het gemiddelde volume/ hoeveelheid in het bloed. :) |
Aanvulling:
Bij infectie, ontsteking, of een te hard werkende schildklier is in alle3 de gevallen het metabolisme verhoogd (metabolisme is de mate waarin je lichaam brandstoffen gebruikt) en dit kan dus tijdelijk dezelfde klachten geven als Diabetes, omdat je door overmatig gebruik van suikers diabetes-achtige klachten kunt krijgen.. Vandaar dat de arts deze waarschijnlijk wil prikken om de DM-diagnose waarschijnlijker te maken.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
*trots is*
Maar ehm.. TS: Sterkte! Hopelijk valt het mee.. |
Heeey
dankjewel allemaal :) ik was vanmorgen bij de huisarts ik ben de laatste weken erg moe.. en duizelig... heb de neiging flauw te vallen.. dit had ik al eerder dus daarom nu dit bloedonderzoek.. allemaal heel erg bedankt! en ik laat de uitslag weten als ik die heb... (waarschijnlijk pas over week, aangezien ik o pafspraak moet bij de arts als ik de uitslag heb..) |
Citaat:
|
Citaat:
tsh = t4 dacht ik iig schildklierstimulering hb = hemoglobine mcv = ?? vraag iemand anders maar glucose = suiker idd leuko = wittebloedcellen :) |
Citaat:
|
Heb de uitslag >> heb te langzaamwerkende schildklier..
|
Dat valt niet tegen.. Klinkt misschien een beetje vreemd maar bij het vermoeden op diabetes valt dit wel mee :) Weten ze al waar het door komt dat ie te langzaam werkt?
|
Citaat:
iedere dag 1.. thyrax duotab en na die maand kijken of het beter gaat heb nog een lage dosering omdat hij 'de mat evan..' nog niet weet :) |
Ik weet dat de bloedbezinking op het ontstekingsgehalte slaat
(aangezien ik mij daar zeer regelmatig voor moet laten prikken) De rest weet ik ook niet echt.. |
ik weet ze nu van allemaal ;)
|
Citaat:
( zie: Zo werkt je lichaam .. met zo'n robot voor op, jeugdsentiment) |
Citaat:
|
Citaat:
hij werkt te langzaam heb nu medicijnen verder alles in orde :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:35. |