![]() |
[Vechtsport] Maar welke?
ik ben 20 jaar en ben erover aan het denken om bij een vechtsport te gaan. ik weet alleen totaal niet welke. wat ik in ieder geval niet wil doen is boxen. dat lijkt me helemaal niets.
zo'n oosterse vechtsport lijkt me misschien wel iets. maar je hebt natuurlijk tientallen en ik weet eigenlijk niet echt wat de verschillen zijn. weet iemand een website waar een overzicht staat van diverse vechtsporten (liefst met plaatjes) en wat de verschillen zijn? of kan iemand mij vertellen wat de grootste verschillen zijn? |
|
ik ben eigenlijk totaal niet lenig, zou dat een probleem zijn?
want als je vrij lenig moet zijn dan kan ik het misschien beter uit mn hoofd zetten |
Citaat:
Misschien moet je gewoon eens een school bellen, karate of judo ofzo. |
1. Waarom wil je niet boksen?
Het antwoord op die vraag is namelijk erg belangrijk, omdat boksen de basis is van vele (goede!) vechtsporten. 2. Lenig word je echt wel, hoe stijf je nou ook bent. Elke training rek je, en dan word je wat leniger (ligt er natuurlijk aan welke sport precies en welke sportschool/dojo), en voor je het weet kan je iemand in zin nek trappen. Voor grote verschillen, gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens, genoeg over gebabbelt. |
Waarom niet boksen :confused:
Mij heeft de sport altijd geboeid..maarja moeder's he, vroeger mocht ik er niet op en nou ben ik te oud om iets te bereiken. Maar mijn keuze zou uitgaan naar judo als je toch op een vechtsport wil, alhoewel je daar ook al oud voor bent. |
Citaat:
En waarschijnlijk heeft hij niet eens als doel om de top te bereiken, maar gewoon als hobby. |
19 te oud om te boksen? :rolleyes: Echt niet.
Maar moet je perse "iets bereiken" ? Je kan toch ook gewoon plezier hebben en leren doe je ook op je 40ste nog. HEt 'enige probleem' is dat je meestal banger bent als je ouder bent en nooit gevochten hebt (op straat of als sport) en als kind ben je losser. Maar dat is je eigen instelling |
boksen > vage bullshit matrix oosterse vechtsporten
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zit op Tang Soo Do, dit is mijn vijfde jaar en het is heel erg leuk.
Het is Koreaans karate. Het is een semi-contact sport met zowel hand als voet technieken. http://www.tangsoodo.nl/ (voor meer info) oja... je leert ook met verschillende wapens vechten en plankjes breken (y) :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
aikido!
|
Citaat:
ruim 2 maanden geleden mee begonnen, en het werkt verslavend. Plus dat je sowieso niet de enige beginner bent van je leeftijd, wat ik ook wel fijn vond. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij andere sporten zit. |
Citaat:
(enkele uitzonderingen zijn motorsport (supersport), autosport, schietsport...daar begint men meestal later) Beste voorbeeld: sneeuwsporten :p |
Ik zit er aan te denken om me voor volgend jaar aan te melden op de Liu He Men Kung Fu School, dicht bij mij in de buurt.
Kan wel Wing Chun doen aan het USC, maar ik vind het zo banaal klinken om iemand zo snel mogelijk uit te schakelen. Internal Arts klinken dan al beter, maar dat is weer te passief. Vandaar Wu Shu, maar dat is puur en alleen om een beetje actief te worden. Ik heb geen martial artsaspiraties. |
Wat maakt het nou uit hoe het klinkt? :rolleyes:
Met andere woorden, ga gewoon keertje de verschillende opties 1 lesje proberen en kijk wat je het meeste aanspreekt. |
Ik doe aan taekwondo, vind ik persoonlijk heel erg leuk. Je leert jezelf goed te kunnen verdedigen, je bent natuurlijk veel met je lichaam bezig en je leert hoe je controle kan houden over dingen. Tsja ik vind het heel leuk, misschien ook iets voor jou? :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb me aangemeld bij de Liu He Men Kung Fu school in A'dam. Binnenkort proeflesje volgen. |
ikzelf zit op judo en als je 20 bent ben je heus niet te oud om te beginnen. Als je bij allemaal goeden komt leer het alleen veel sneller.
Ikzelf zou het liefst onder kendo gaan. Dat is niet echt een vechtsport maar japans zwaardvechten. |
Aikido is een leuke vechtsport met stokken, maar capoera of hoe je het ook maag schrijven, is echt een dikke aanrader. Dit is een soort van dansend vechten zoals wat je ook ziet in de matrix.. ;)
|
Citaat:
Tis dat je pas 14 bent, daarom ga ik er niet op in. Topic starter: Deze opmerking negeren (van guiid0w) als je op zoek bent naar een vechtsport |
Ik doe zelf aan Taekwon-do en ik denk dat het een van de meest allrounde vechtsporten is die je kunt beoefenen. Je leert op technisch vlak beter slaan, trappen, balans en de wedstrijdtak geeft je een goede conditie, reactievermogen en weerbaarheid. Je bent ook nooit te oud om te beginnen, lenigheid is zeer trainbaar. Zolang je niet bang bent om fouten te maken en dus ooit klappen te krijgen kan iedereen een redelijk niveau halen
|
ik wil ook wel een zoon sport gaan doen.
ik heb van horen zeggen dat ik met mijn lichaam heel veel energie kan opslaan en doorgeven enzo en daar hoort ook zoiets bij. weet iemand daar meer over? |
Citaat:
Taekwondo concentreert zich erg op trappen en het liefst de wat sierlijke varianten. Beter slaan? beter dan een ongetraind iemand of beter dan andere vechtsporten? leg eens uit wat je bedoelt. |
Er zijn inderdaad verschillende stijlen, maar de semi-contact wedstrijdstijl concentreert zich lang niet zo op trappen als de full-contact stijl waar jij naar alle waarschijnlijkheid naar refereert.
En dat het toch een allround sport is wordt wel bewezen door de veel overwinningen van Taekwondokas in all-style toernooien, van karate tot kickboksen, zoals bijvoorbeeld Best of the Best. |
Citaat:
|
kalarippayat
|
Citaat:
|
Citaat:
amen |
waarom perse oosterse vechtsporten?
waarom niet westerse, zoals het franse Savate of het Russische Systema? |
aikido lijkt mij de meest "vredige" vechtsport
ook vind je lichaam er balans je leert aanvallen afweren je kan,eenmaal ver gevorderd,de technieken ook aanvallend gebruiken enz... |
aikido=weg van de minste weerstand.
beter gezegd gaat er niet om het schoppen en slaan maar meer om een tegenstander met z'n eigen kracht neer te krijgen. heel mooi om te zien en goed te doen voor iedere leeftijd. |
Citaat:
Maar technieken die te veel druk geven op gewrichten die nog groeien is niet bevordelijk. Verder is aikido machtig om te zien en mischien ook om te doen. Je hebt ook vele varianten zoals aikibudo en aikijitsu etc. |
als je wilt zijn hoe het gaat, kijk maar naar een steven segal film maar dan zonder het schoppen en het slaan erbij. Die gast is 7e dan dus ie kan wel wat geintjes uithalen :P
|
Als je effectief jezelf wilt kunnen verdedigen ben je toch een stuk verder met dingen als boksen/kickboksen/. Vooral in het begin leer je snel door al het gespar en de 'rechtstreekse' methodes. Jullie kunnen allemaal lullen wat je wilt maar het is zovaak bewezen dat veel oosterse 'matrix' vechtsporten gewoon niet effectief zijn als er echt een dronken boer op je afstormt.
Boksen : Je leert heel goed incasseren, je leert goed, hard en gericht stoten zowel op het lichaam als op het hoofd. Je conditie zal ongeveer 500% beter worden aangezien de meeste boksscholen eerst aan een uur 'warming up' doen. Kickboxen/muay thai : zelfde voordelen bij boksen alleen je leert de andere dodelijke wapens ook gebruiken, scheenbenen, voeten, knieën en bij muay thai ook de ellebogen. dingen als taekwondo en aikido kunnen het in een fel 1vs1 gevecht niet tegen dingen als boksen en teakwondo op. |
Citaat:
maar ee maat aikido is juist perfect tegen dat box gedoe. tip ga een keer naar een aikido les en leer. en doe niet of je overal verstand van hebt. |
Citaat:
:rolleyes: |
Citaat:
sparren met een aikidoka? Volgens mij gaan sparren en aikido niet samen |
Citaat:
|
tjah,ik blijf erbij dat aikido zeer nuttig is,wel kan je het pas toepassen in de praktijk als je enkele jaren ervaring hebt...
boksen enzo is ook zeer praktisch maar is mij te agressief... greets koen |
Penchak Silat!! (y) :cool:
|
:confused:
|
Citaat:
|
Ik doe ut ook !
Vette aanrader !:P Hoi :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32. |