![]() |
Zijn wij voorspelbaar?
Is de mens voorspelbaar?
Zijn gedrag? handelingen? Of onvoorspelbaar? Toerekeningsvatbaar dan? Wat denken jullie ervan? |
95 % is voorspelbaar , het is die laatste 5 % wat uitzonderingen op regels vormen. ;)
|
Citaat:
Gestoord? Ontoerekeningsvatbaar? Ik denk dat de meeste mensen in benarde situaties onvoorspelbaar reageren :) |
Verschilt van persoon tot persoon. En hangt er ook van af wat voor gedragingen binnen die vorrspelbaarheid vallen. bv. ik had niet op deze topic kunnen reageren. niemand had dat van te voren kunnen voorspellen.
|
We zijn te manipuleren en daardoor voorspelbaar. Bovendien denkt iedereen op een bepaalde causale manier, waardoor wij met onze hersenen de keuzes van andere hersenen kunnen anticiperen.
|
We zijn zeer voorspelbaar, maar dat betekent niet dat iedereen altijd hetzelfde doet. Als je een stuk land neemt, daar een aantal mensen neerzet en een stel regels opstelt en laat controleren. Dan kan je bijvoorbeeld heel goed voorspellen hoeveel mensen een bepaalde regel zullen overtreden en hoeveel zich eraan houden. Iets anders, verkiezingen, ze kunnen nauwkeurig voorspellen hoeveel mensen op een bepaalde partij stemmen. Bij individuen is het moeilijker voorspellen omdat er maar een aantal mensen zijn waarvan je genoeg weet over hun omgeving en bezigheden.
|
Aha.
@Love And Peace: Ik bedoel niet, ik voorspel dat jij hier post. Maar in je gedrag en bepaalde situaties. |
Niet voorspelbaar, wel modelleerbaar.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Solero:
Citaat:
En voor alle mensen die zeggen dat het gedrag voor 95% is te voorspellen, voorspel maar eens wat ik in de lkomende 5 minuten ga doen dan. |
uiteraard, tot op zekere hoogte wel
hangt er ook vanaf hoe goed jij bent in het doorzien van mensen en hoe goed je die gene kent niet bij iedereen is het even makkelijk, sommige mensen zijn heel makkelijk te manipuleren en daardoor kan je ze in een patroon krijgen dat je bevalt en dus weet, aangezien je het zelf creeert, maar dat is niet echt voorspellen denk ik tenminste, maar het ligt er ook maar net aan wat je wilt voorspellen sommige dingen kan je heel makkelijk doorzien, zeker als ze gebassert zijn op pure primaire emoties, hoe subtieler iets wordt en hoe meer emoties er in het spel zijn hoe moeilijker het wordt |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Dat is redelijk onmogelijk, omdat dit de 1e keer is dat ik je zie. |
Citaat:
Citaat:
Als je al zou weten wat tot de mogelijkheden hoort, en hoe ik mij normaal gedraag, valt er niks te voorspellen. Dat is gewoon beredeneren. Voorspellen is dat je bijvoorbeeld zegt dat ik later in een dikke mercedes ga rijdne, of zoveel kinderen ga krijgen. snappie? |
Eehm zou iemand me even kunnen uitleggen wat een causale manier van denken is :s
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik stel bijvoorbeeld dat jij op deze thread echt nog wel gaat reageren. (schaakmat). |
natuurlijk, wij zijn ook dieren :)
|
Citaat:
Maar voorspelbaar in zijn gedrag? Is dat zo? |
Vannochtend had ik zo'n enorme kater dat ik dacht: ik ga vanavond niet zuipen. Maar ergens wist ik gewoon dat ik rond een uur of 10 weer aan het pils zou zitten. En JA hoor. :D
|
grotendeels voorspelbaar, zeer klein deel onvoorspelbaar
|
Citaat:
Maar wat ik bedoelde te zeggen was in iedergeval niet dat het gedrag van een persoon van minuut tot minuut te voorspellen was. Dat is natuurlijk lariekoek. verder wijs ik je dan op de post van : Citaat:
|
Citaat:
Maar dat zijn de hogere machten :P |
Volledig voorspelbaar, mits men over voldoende kennis beschikt.
|
Alluman:
Citaat:
Citaat:
Ik wou, expres om jouw in het ongelijk te zetten, niet reageren, maar hij is zo mooi, ik kon het niet laten. |
Benfatto:
Citaat:
Dat noem ik geen voorspellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik denk tot op een zeker hoogte wel. voorbeeldje als je iemand moeder uitschelden word hij/zij zeer waarschijnlijk boos. Maar of je uitgeschold of neerschoten wordt kan wel eens verschillen.
|
Citaat:
|
We kunnen niet van onszelf zeggen dat we een eigen wil hebben.
Aangezien we van alle dieren ongeveer denken dat ze dat niet hebben, zullen levende entiteiten die van buitenaf op ons neerkijken ook concluderen dat we voorspelbaar zijn. Als je even nadenkt zijn we dat ook wel, als je nog verder nadenkt is voorspelbaar ook een stom woord, wat is niet "voorspelbaar" ? |
Citaat:
|
De mens is zo voorspelbaar als maar kan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij zijn mensen net zo voorspelbaar als dieren.
|
Citaat:
|
Citaat:
:confused: :confused: :confused: :confused: |
Ik denk dat we een beetje als een computer algoritme werken. Hoe meer je routine handelingen doet hoe voorspelbaarder je gedrag is.
Als je dit iets nieuws en/of anders dan normaal doet moet je creatiever zijn. Dat vind ik een beetje alsof je een computer programma 5000 random antwoorden laat genereren en de beste laat kiezen. De mate waarin we voorspelbaar zijn hangt dus naar mijn mening af van de situatie waarin we ons bevinden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46. |