![]() |
onderwerp werkstuk kcv
Ik moet een werkstuk maken bij Kcv. Natuurlijk hoort daar een onderwerp bij. En die zijn meestal elk jaar hetzelfde Heeft iemand een origineel idee waar ook veel informatie over is?
Zelf had ik al de onderwerpen: Het beeld op Spartacus door de jaren heen Alexander de Grote Griekse Mythologie(moet nog mythen uitzoeken) Alvast Bedankt ps het moet natuurlijk wel met kcv te maken hebben |
Je zegt dat je origineel wilt zijn, toch wil je over Alexander en mythology spreken :confused: :s .
enkele onderwerpen: Sparta Thebe Eleusis Thucydides Xenophon ... |
Ik heb ooit een werkstuk gemaakt over slavernij in de Griekse oudheid.
|
Ik heb voor KCV ooit het verhaal van Shrek vergeleken met een drama uit de oudheid (verhaallijn, karakters etc.), dat was leuk om te doen.
Als je origineel wilt zijn kun je ook gewoon kijken naar een ander deel van het klassiek behalve het Griekse en Romeinse. Het Perzische bijvoorbeeld, probeer uit te zoeken welke aspecten van de Perzische cultuur zijn overgenomen door Grieken en/of Romeinen of zelfs door ons nu! Het hele verschijnsel 'tuin' bijvoorbeeld is een perzische uitvinding. Een of andere maffe keizer vond het leuk om verschillende soorten plantjes en bloemetjes netjes gerangschikt te plaatsen in de tuin, hier komt ons woord "paradijs" vandaan, ik dacht dat het in het Perzisch iets betekende als "ommuurd wild". |
Nog een tip:
Kijk in de programmering van Discovery of ze dar misschien een KCV-achtig programma draaien i nde nabije toekomst, bekijk dat en maak er een werkstuk over. Dan is er al heel onderzoek gedaan voor jou, en een videobron in je bronnenlijst is een stuk mooier dan een hoop URLs. |
Een aantal filosofen vergelijken met hun meningen over bepaalde thema's.
|
Citaat:
Het woord "paradijs" komt daar overigens inderdaad vanaf. In het Perzisch was het iets van "paradaida". |
Wat ik wel leuk vond: de verandering van Rome onder de fascisten. (met name de infrastructuur en architectuur enzo).
|
Mijn eind-PO heb ik over Marcus Aurelius gedaan. Ik heb ff zijn filosofische boeken gelezen (ta eis heauton, zoek op google naar meditations) en die een beetje samengevat. Daarna heb ik zijn ideeën vergeleken met de Bijbel :D Verder nog wat plaatjes van gebouwen en beelden die met hem te maken hebben. En basta, daar krijg je een 9 voor :D Mjah op mijn school stond kcv niet echt in de schijnwerpers, de leraar deed het niet echt serieus, iig niet zo serieus als in Forum staat. Toch vond ik het wel een aardig vak om te doen.
P.s. Ik heb wel die hele opbouw uit Forum gevolgd, voordat je gaat denken dat die 9 zomaar weggegeven is. |
ik heb ooit eens de hele mythe van Theseus en de minotaurus uitgelpluisd, wat kan ervan waar zijn. was erg leuk om te doen, ook een leuk verhaal.
|
Wij deden het een keer over het huwelijk in de Klassieke Oudheid. Daar lees je meestal niet zo veel over :D en het is echt heel interessant. Er waren zoveel versch. soorten huwelijken.
|
Homosexualiteit in de oudheid? Schijnt heel geaccepteerd te zijn geweest. Bovendien kun je het verhaal van Aristofanes over de drie soorten mensen als inleiding gebruiken (Symposion, Plato) :D
|
Mocht je daarvoor kiezen, vergeet dan vooral Sappho niet :)
|
- Invloed van de Griekse filosofen op de huidige maatschappij
- Huwelijk - Positie van de vrouw - Sofisten - Klassieke elementen in moderne kunstwerken (toneel, literatuur, beeldhouwkunst) - Staatsinrichting in oudheid etc. etc. |
nou, bij ons doet mythen vergelijken het altijd goed!!!
maar ja dat is onze lerares. |
En intussen vraag ik me af of Lord Tiger al een onderwerp heeft verzonnen?
|
Ik heb vorig jaar 'Vrede' een oud Griekse komedie van Aristofanes bewerkt en verfilmd voor kcv. Hadden we ook 'n negen voor.
Was wel heel lol. Je kan natuurlijk ook gewoon 'n hele bekende tragedie nemen... 'Antigone' van Sophokles ofzo. Maar wij vonden dat je bij een onbekende komedie meer vrijheid had. |
Citaat:
Maar bedankt voor alle suggesties, misschien kan ik ze nog gebreuken voor mijn pws of zo, of voor grieks/latijn. |
personen in mijn klas hebben de vergelijking toen en nu gemaakt aan de hand van onderwerpen als
- helden - wiskunde - architectuur - TROY - reizen (ikzelf) hm.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20. |