![]() |
'Hoe word(t) je?'
Hoe is de d/t-regel als het gaan om 'je' als in 'men'?
Hoe wordt men minister-president? Hoe wordt je minister-president? Hoe speelt men cricket? Hoe speel je cricket? Wat is hiervoor de regel? |
Men gaat toch niet hetzelfde als je :confused:
Ik snap niet helemaal wat het probleem is. |
volgens mij is dat inderdaad ook de gewone regel voor je
|
Gewoon... "hoe word je".
|
tsjaa... en zijn de vragen des levens ;)
|
Het zijn twee verschillende aanspreek vormen, ook al bedoel je misschien hetzelfde, 'men' is afstandelijker, globaler, 'je' is directer, specifiek.
'Hoe wordt men piloot,' doelt meer op... hoe mensen over het algemeen piloot worden, de doelgroep zal vrij breed zijn. 'Hoe word je piloot,' is heel specifiek, de doelgroep zal iemand zijn die speelt met het idee piloot te worden. Maar goed, het is dus 'hoe wordt men' en 'hoe wordt u', maar 'hoe word je', dat is gewoon de regel :) |
als 'je' na het werkwoord komt, dan schrijf je geen 't'
hoe word je... je wordt zo... men is de derde persoon enkelvoud (als je wat Frans kent, denk dan aan 'on', kan je wat Vlaams, denk dan aan 'gij') maar het volgt dus de regels van 'hij/zij/het' hoe wordt men... men wordt zo... (dit voor de d/t regel) verder voor de betekenis volg ik de mening van Andijvie: men is wat afstandelijker maar 'men' is eerder wat verouderd (aldus mijn leerkrachten Nederlands) en je moet dan ook het woordje 'je' prefereren |
Citaat:
---> loop je? praat je? 'men' is gewoon 3de persoon, dus +t --> loopt men? praat men? in jouw zinnen is het dus: - hoe wordt men; hoe word je - hoe speelt men; hoe speel je |
Het is 'hoe word je....' als je 'je' door 'jij' kunt vervangen (als 'je' dus onderwerp is).
Als dat niet kan, is het 'hoe wordt je...' (als 'je' dus geen onderwerp is) |
Ik vervang het werkwoord altijd door 'smurf(t)' of door 'loop(t)', 't zal vast niet altijd kloppen, maar vaak wel. ;) (En volgens mij kun je 'je' en / men' idd niet zomaar op elkaars plek zetten?)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik doe het ook altijd met 'lopen'.
Maar voor 'je' is iig de regel: Als het ná een werkwoord komt en je kan het vervangen door 'jij' dan gebruik je gewoon de stam. Is het een bezittelijk voornaamwoord en kan je het dus vervangen door 'jouw', dan is het stam + t. |
Ik heb het idee dat de meerderheid mijn vraag niet begrijpt.
Citaat:
|
jonge this heel simpel.. "je" blijft altijd "je" en "men" blijft altijd "men".
Je - regels van 2e persoon Men - regels van 3e persoon det är allt!! |
Men, dus je wilt een algemene aanspreekvorm gebruiken?
'Men' wordt tegenwoordig vaak, als je een groep wilt aanspreken, vervangen door 'je'. Als docent zeg je bijv. tegen je hele klas: 'Je moet je boek open doen op pagina 8.' Hoe wordt men minister-president? > Hoe word je minister-president? 'Men' is nu vervangen door 'je'. Daarom is de 't' bij de tweede zin overbodig omdat 'word' nu bij het (vervangende) onderwerp 'je' hoort in een vragende zin. bedoel je het zo? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij is 'men' nog steeds derde persoon enkelvoud. 'Je' is tweede persoon enkelvoud. Ergo: je kunt ze niet zo maar verwisselen. Men/hij/zij kun je wel onderling verwisselen.
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11. |