Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   loodrecht en evenwijdig wiskunde b1,2 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=101834)

bartbart 23-05-2002 12:50

loodrecht en evenwijdig wiskunde b1,2

ok een opdraggie waar ik geen ******van snap... tenminste ik denk dat het antwoord in het boek fout is...

de vraag is:

gegeven lijn m: 9x-4y = -36
lijn k staat loodrecht op lijn m en lijn k gaat door het punt (0,6)
lijn n is evenwijdig aan lijn m en lijn n gaat door het punt (0,0)
geef een vergelijking van lijn k en een vergelijking van lijn n

cmoi 23-05-2002 13:00

Citaat:

bartbart schreef:
ok een opdraggie waar ik geen ******van snap... tenminste ik denk dat het antwoord in het boek fout is...

de vraag is:

gegeven lijn m: 9x-4y = -36
lijn k staat loodrecht op lijn m en lijn k gaat door het punt (0,6)
lijn n is evenwijdig aan lijn m en lijn n gaat door het punt (0,0)
geef een vergelijking van lijn k en een vergelijking van lijn n

9x - 4y = -36
-4y = -36 - 9x
4y = 36 + 9x
y = 9 + 2,25x

-> dus richtingscoëfficiënt is 2,25

in het Oxy-vlak staan twee lijnen loodrecht op elkaar, als het produkt van de richtingscoëfficiënten -1 is

dus r.c. van lijn k = -1 / 2,25 = -4/9

dus lijn k: y = 6 - 4/9x

en lijn n: y = 2,25x

pol 23-05-2002 13:01

Recht m is te schrijven als :

m : y = 9/4 * x + 9

Hierin herken je makkelijk de rico = 9/4

Een rechte evenwijdig met m heeft dus dezelfde rico.

Dus voor n geldt :

(y-0) = 9/4 * (x-0)

n : y = 9/4 * x

Een rechte loodrecht op m heeft een omgekeerde en tegengestelde rico.

Dus voor k geldt :

(y-6) = -4/9 * (x-0)

k : y = -4/9 * x + 6

rabarber 23-05-2002 14:21

Jezus wat een kansloos forum, wordt er is een moeilijke vraag gesteld, wodt er gereageerd met: "kijk in je wiskunde boek" Nee yo dat heb ik nog niet gedaan, is dat boek daarvoor? Alleen makkelijke vragen kunnen ze beantwoorden hiero. En maar interresant doen.

Krijg een leven zal ik zeggen en als je interresant wil doen wees dan ook interessant.

mathfreak 23-05-2002 18:06

Citaat:

rabarber schreef:
Jezus wat een kansloos forum, wordt er is een moeilijke vraag gesteld, wodt er gereageerd met: "kijk in je wiskunde boek" Nee yo dat heb ik nog niet gedaan, is dat boek daarvoor? Alleen makkelijke vragen kunnen ze beantwoorden hiero. En maar interresant doen.

Krijg een leven zal ik zeggen en als je interresant wil doen wees dan ook interessant.

Dit commentaar hoort niet in deze topic thuis omdat dit topic daar niet mee samenhangt, tenzij het er jou om te doen is om zelf interessant te doen. Zie voor mijn reply betreffende je commentaar http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=100576

bartbart 23-05-2002 18:25

Citaat:

pol schreef:
Recht m is te schrijven als :

m : y = 9/4 * x + 9

Hierin herken je makkelijk de rico = 9/4

Een rechte evenwijdig met m heeft dus dezelfde rico.

Dus voor n geldt :

(y-0) = 9/4 * (x-0)

n : y = 9/4 * x

Een rechte loodrecht op m heeft een omgekeerde en tegengestelde rico.

Dus voor k geldt :

(y-6) = -4/9 * (x-0)

k : y = -4/9 * x + 6

kijk.. kep aardig goed meegedaan met wiskunde van't jaar maar dat het product van die richtingscoefficient -1 moet zijn is voor mij alleen al compleet nieuw!!! vink vreemd!, ennuh als je dan ook zó'n antwoord als hierbove krijgt............... mmmmm :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :(

GinnyPig 23-05-2002 18:29

Citaat:

bartbart schreef:

kijk.. kep aardig goed meegedaan met wiskunde van't jaar maar dat het product van die richtingscoefficient -1 moet zijn is voor mij alleen al compleet nieuw!!! vink vreemd!, ennuh als je dan ook zó'n antwoord als hierbove krijgt............... mmmmm :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :(

Ik ben er ook 4 weken geleden achter gekomen dat die regel geldt...

En ik doe nog wel eindexamen dit jaar :/

bartbart 23-05-2002 18:33

:mad:
Citaat:

GinnyPig schreef:

Ik ben er ook 4 weken geleden achter gekomen dat die regel geldt...

En ik doe nog wel eindexamen dit jaar :/

inderdaad... ik begrijp ook nie helemaal dat eindexamen MAG doen, terwijl er in samengevat onwijs veel dingen nieuw voor mij zijn.. trouwens, samengevat is best onoverzichtelijk af en toe horr....... :( :o

pol 23-05-2002 19:25

Citaat:

bartbart schreef:

Nu ja.
Ik dacht dat dat in de les zou gegeven zijn.(ik heb dit in 4de middelbaar gezien(België welliswaar)).

mathfreak 24-05-2002 18:53

Citaat:

pol schreef:

Nu ja.
Ik dacht dat dat in de les zou gegeven zijn.(ik heb dit in 4de middelbaar gezien(België welliswaar)).

Hier komt de eigenschap dat twee lijnen loodrecht op elkaar staan als het produkt van hun richtingscoëfficiënten -1 is inderdaad aan de orde. Ik heb het zelf indertijd nog op het m.a.v.o. (middelbaar algemeen voortgezet onderwijs) gehad, maar het komt nu alleen nog maar bij het h.a.v.o. (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en het v.w.o. (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) aan de orde. Waarom bartbart dat dan gemist heeft (het staat ook vermeld in havo en vwo wiskunde B SAMENGEVAT 2E FASE) is mij wat dat betreft een raadsel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.