![]() |
loodrecht en evenwijdig wiskunde b1,2
ok een opdraggie waar ik geen ******van snap... tenminste ik denk dat het antwoord in het boek fout is...
de vraag is: gegeven lijn m: 9x-4y = -36 lijn k staat loodrecht op lijn m en lijn k gaat door het punt (0,6) lijn n is evenwijdig aan lijn m en lijn n gaat door het punt (0,0) geef een vergelijking van lijn k en een vergelijking van lijn n |
Citaat:
-4y = -36 - 9x 4y = 36 + 9x y = 9 + 2,25x -> dus richtingscoëfficiënt is 2,25 in het Oxy-vlak staan twee lijnen loodrecht op elkaar, als het produkt van de richtingscoëfficiënten -1 is dus r.c. van lijn k = -1 / 2,25 = -4/9 dus lijn k: y = 6 - 4/9x en lijn n: y = 2,25x |
Recht m is te schrijven als :
m : y = 9/4 * x + 9 Hierin herken je makkelijk de rico = 9/4 Een rechte evenwijdig met m heeft dus dezelfde rico. Dus voor n geldt : (y-0) = 9/4 * (x-0) n : y = 9/4 * x Een rechte loodrecht op m heeft een omgekeerde en tegengestelde rico. Dus voor k geldt : (y-6) = -4/9 * (x-0) k : y = -4/9 * x + 6 |
Jezus wat een kansloos forum, wordt er is een moeilijke vraag gesteld, wodt er gereageerd met: "kijk in je wiskunde boek" Nee yo dat heb ik nog niet gedaan, is dat boek daarvoor? Alleen makkelijke vragen kunnen ze beantwoorden hiero. En maar interresant doen.
Krijg een leven zal ik zeggen en als je interresant wil doen wees dan ook interessant. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik doe nog wel eindexamen dit jaar :/ |
:mad:
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht dat dat in de les zou gegeven zijn.(ik heb dit in 4de middelbaar gezien(België welliswaar)). |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24. |