![]() |
Digitaal of Analoog?
Ik zoek een fototoestel voor het maken van foto's in museums (denk aan Louvre, British museum, Pergamonmuseum,...)
Maar wat is nu het beste een analoog fototoestel of een digitaal? Het probleem is dat je in museums geen flash mag gebruiken en dus krijg ik nogal vlug bibber foto's, ook mag je in de meeste museums geen statief gebruiken! Moet ik dan ook een spiegelreflex camera kopen of een gewoon compact? In de Kodakwinkel zeiden ze een Digitale omdat je dan de gevoeligheid kon verkleinen, maar ze kwamen niet zo overtuigend over :rolleyes: Prijs maakt niet uit, maar ook weer geen 1500 euro he, alles tusssen 0 en 1200 euro is goed. |
Ik zou voor digitaal gaan, daar kan je de niet flits instellen en kan je gelijk zien hoe de foto geworden is. Bij analoge had ik vaak dat de flitser gewoon nog afging.
In het louvre mocht ik trouwens gewoon flitsen. |
Je hebt bij digitaal wel vaak een 'beweeg' optie. Als ik het goed heb heeft dat te maken met een korte sluitertijd. Je zult dan dus veel minder last hebben van bibberingen. Ik kan met mijn fototoestel heel snel een rondje draaien. Als ik dan tijdens het draaien een foto maak is ie haarscherp (mits m'n batterij wel goed vol is).
Ook kan je de flits gewoon uitzetten, wat handig is in musea. En daarnaast kun je natuurlijk net zo vaak foto's maken tot je d'r een hebt die je goed genoeg vindt (terwijl je bij analoog niet direct het resultaat kan bekijken) In dat opzichte lijkt me een digitale camera dus wel handig, hoewel ik moet zeggen dat ik weinig van analoge camera's weet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je van een digitaal plaatje een vergroting laat maken, krijg je blokjes. Van een analoog negatief kun je prachtige vergrotingen laten maken.
Ik zou voor rolfilmformaat gaan, niet voor kleinbeeld. Maar daar heb je een aprte camera voor nodig. Of doe een diafilmpje in je gewone kleinbeeld camera. Maardan moet je iets overbelichten in je gevoel, omdat dia's bedoeld zijn om als lichtbeeld te vertonen, en als je ze laat afdrukken zijn ze altijd wat donkerder. Het ene kleurenfilmpje is het andere niet, dus vraag advies in een goede fotozaak. Daar zullen ze ook je foto's handmatig moeten afdrukken. Flits kun je uitzetten. Neem dan een lichtgevoeliger film (let op: al te lichtgevoelig betekent een grovere korrel!) en een wat langere sluitertijd en een groter diafragma. Statief is wel nodig dan en een draadontspanner. Test even welke combi van sluitertijd en diafragma goed resultaat opleveren in welke omstandigheden. Ga maar oefenen in een nederlands museum. Onze mooiste foto's zijn met een analoge camera gemaakt. En we hadden alleen de afdankertjes van onze vaders. Misschien een tip? Vader/ooms lief aankijken? Lenen? Of gewoon tweedehands kopen? |
Als je veel foto's maakt zou ik voor een dslr gaan (die Nikon d70 is een erg mooi toestel) je kan dan nog wat aanpassingen maken op de computer om het duidelijker te krijgen.
Als je voor anoloog gaat zou ik wel voor kleinbeeld gaan, dit vooral vanwege de hoge prijs voor 6/6 formaat e.d (en de hogere kosten voor het afdrukken) Van een goede digitale camera kan je goede vergrotingen maken :) |
pssst, wat is een dslr ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe werkt dat en wat is het verschil met een gewone digicam?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben grootgegroeid met een rolfilmcamera met twee lenzen waar je van boven in moest kijken en waar echt de mooiste plaatjes uitkwamen, en met een spiegelreflex met diverse losse lenzen. En handwerk. Niks auto, zelfs de flits niet. Maar dit zou mijn haat jegens de digicam kunnen verklaren. Ik probeer ermee te werken alsof het mijn oude camera is, en dat lukt niet. |
Citaat:
Overigens kun je met 6mp wel meer dan A4 vergroten. Ik zou in ieder geval een spiegelreflex camera nemen. En persoonlijk zou ik toch voor analoog kiezen, omdat je dat het beste uit kunt vergroten. En je kunt kiezen voor verschillende rolletjes. Nadeel is wel dat analoog er steeds meer uit gaat, maar je hebt er toch nog wel een paar jaar profijt van. Als je geen uitvergrotingen hoeft, is digitaal ook best. Nog een nadeel van digitaal is dat ik vind dat ze eigenlijk nog nergens mooi digitaal af kunnen drukken, in tegenstelling tot analoog (heb al heel wat trouwboeken gezien met een geweldige digitale camera gemaakt, en voor digitaal mooie afdrukken, maar echt slechte kwaliteit in vergelijking met analoog). |
Ohja, met analoog kan je ook beter een hogere iso-waarde kiezen dan met digitaal. En ik ben het niet eens met die kodakwinkel (zou sowieso nooit naar een kodakwinkel gaan ;)).
|
Citaat:
Thnx for the Advice |
Citaat:
|
Citaat:
Succes met uitzoeken! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17. |