![]() |
Halal
Ik zat net een aflevering van De Keuringsdienst van Waarde te kijken en daarin hadden ze het over het begrip 'halal'. Volgens de moslim die het begrip 'halal' verklaarde, stond halal behalve voor een slachtwijze, ook voor eerlijk verkregen handelswaar. Nu vraag ik mij af of de moslims op dit forum zich volledig aan deze wet houden of dat ze proberen zo veel mogelijk deze wet na te leven, aangezien veel handelswaar (schoenen, kleding, fruit, cacao) niet bepaald halal (denk aan uitbuiting van de arbeiders, grove milieuvervuiling etc.) geproduceerd wordt.
|
het is toch (zelfs voor moslims!) onmogelijk om zo te leven? ;)
|
Je kan het nooit zeker weten maar ik denk dat dan ook wel in het begrip verwerkt zit. Dat als je het echt niet wist het geen overtreding is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja, het is wel zo dat het lastig is na te gaan of iets halal is, ja of nee. Het schijnt dat bv broodbakkers ook varkensvet in brood doen :eek: omdat het 1) goedkoper is en 2) het het brood langer zacht houdt en niet laat uitdrogen. :rolleyes: zit je gewoon varkensvet te eten :s |
Citaat:
Maar jij koopt je brood zeker bij kosjere zaken? :) |
Citaat:
:) |
qua (halal) voedsel is het makkelijk na te leven
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik moet zeggen dat wat ik nu begrijp van halal me een beetje onlogisch lijkt.
voor zover ik weet is het idee het dier aan de buitenkant niet te beschadigen. en om dat te bereiken wordt niet een kleine pen door de hersens geschoten zoals normaal is, maar de hals van het beest doorgesneden? ergens moet een misverstand zijn denk ik, of klopt het wat ik hier beschrijf? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bron: http://www.redouan.nl/halal_en_haram.htm Ik verder geen andere bronnen tegengekomen die halal in een brede context bespreken. |
Eigenlijk zou een moslim geen dierlijke producten uit de bio industrie mogen eten. Een moslim mag vlees of dierlijke producten alleen eten, als het dier een goed leven heeft gehad, en zo min mogelijk heeft geleden bij het slachten. Voordat het dier wordt geslacht, moet de man ook nog de naam van Allah uitspreken.
|
Citaat:
|
Is het ontvangen van rente ook halal of is daar een ander woord voor?
|
Citaat:
|
Citaat:
waar men zich zorgen moet maken is de bioindustrie. Die smerige kapitalisten veroorzaken het meeste dierenleed. Zo dat moest gezegd worden (y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar serieus, wat is er ongezond voor de consument aan een verdoving voordat een dier geslacht wordt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, dat zijn dus gewoon algemene begrippen voor zedenloosheid en zedigheid. |
Citaat:
|
Als je een dier morfine inspuit voor je het doodt, dan zit er morfine in het bloed en dus ook in het vlees van dat dier. En morfine staat bepaald niet in de schijf van vijf.
|
Het beest bedwelmen met morfine is niet toegestaan vanwege de volksgezondheid. Wij krijgem de morfine dan binnen met het eten van het beest.
Het eerst een minuut dichtdrukken van de halsslagaderen lijkt me wel toegestaan, het beest valt dan flauw, en dan kun je hem de slagaders ook doorsnijden. Let wel: alleen de aderen dichtdrukken, niet het beest stikken. De eis dat ook de luchtpijp ed doorgesneden worden vergt meer verwonding dan stikt noodzakelijk. Het gaat erom dat het beest snel leegbloedt zodat de hersenen snel dood zijn. De Guillotine is altijd nog de snelste methode. Doordat eerst het ruggemerg wordt doorgesneden, voelt de terechtgestelde meteen niets meer van zijn lichaam. Het hoofd heeft nog wel gevoel, maar bloedt echt supersnel dood. Het beest is niet meteen dood na de halssnede, hij voelt er dus alles van. Snij jezelf maar eens in je vingers, dat doet hardstikke zeer. Een paar seconden duurt dan erg lang hoor! |
Citaat:
|
Het schijnt dat er behalve morfine meer verdovende stoffen bestaan in deze wereld.
|
Citaat:
Halal Slaughter Halal slaughter is “the humane method” providing hygienic meat to the consumer. Al Shaddad Bin Aous has quoted this tradition of the Holy Prophet (Pbuh) “God calls for mercy in everything, so be merciful when you kill and when you slaughter, sharpen your blade to relieve it’s pain”. Many allegations have been made that Islamic slaughter is not humane to animals. However, Professor Schultz and his colleague Dr. Hazim of the Hanover University, Germany, proved through an experiment, using an Electro encephalograph (EEG) and Electro Cardiogram (ECG) that *Islamic slaughter is The humane method of slaughter and captive bolt stunning practiced by the western method, causes severe pain to the animal. The results surprised many. Experimental Details : 1. Several electrodes were surgically implanted at various points of the skull of all animals, touching the surface of the brain. 2. The animals were allowed to recover for several weeks. 3. Some animals were slaughtered by making a swift, deep incision with a sharp knife on the neck cutting the jugular veins and carotid arteries of both sides; as also the trachea and oesophagus-Halal Method. 4. Some animals were stunned using a captive bolt pistol - humane slaughter by the western method. 5. During the experiment, EEG and ECG were recorded on all animals to record the condition of the brain and heart during the course of slaughter and stunning Results and Discussion: I. Halal Method 1. The first three seconds from the time of Islamic slaughter as recorded on the EEG did not show any change from the graph before slaughter , thus indicating that the animal did not feel any pain during or immediately after the incision. 2. For the following 3 seconds, the EEG recorded a condition of deep sleep - unconsciousness. This is due to a large quantity of blood gushing out from the body. 3. After the above mentioned 6 seconds, the EEG recorded zero level, showing no feeling of pain at all. 4. As the brain message ( EEG ) dropped to zero level, the heart was still pounding and the body convulsing vigorously (a reflex action of the spinal cord) driving maximum blood from the body: resulting in hygienic meat for the consumer. II. Western method by C.B.P. Stunning 1. The animals were apparently unconscious soon after stunning. 2. EEG showed severe pain immediately after stunning. 3. The hearts of the animal stunned by C.B.P. stopped beating earlier as compared to those of the animals slaughtered according to the Halal method resulting in the retention of more blood in the meat. This in turn is unhygienic for the consumer. Ashraf Dabayeh (Dept. of Civil Eng. University of Waterloo) voila |
Het EEG, liet de eerste 3 seconden na de incisie geen uitslag zien, en daardoor gaat men ervan uit dat er DUS geen pijn gevoeld werd?
Als jij je in je vingers snijdt of een piercing krijgt of gehecht wordt voel je echt vanaf de eerste seconde de pijn. |
Citaat:
|
In een tijd dat beesten gruwelijk werden afgeslacht was halal slachten met een scherp mes humaner dan de andere alternatieven. Erzijn nog steeds volkeren die de nek van het beest verticaal kapot snijden, en geen idee hebben van anatomie. Uiteindelijk stikt het beest in zijn eigen bloed, dus dood gaat het heus wel, uiteindelijk, maar je wordt er echt kotsmisselijk van.
Maar je kunt toch wel oordelen over je eigen pijnbeleving? Je hebt je zelf toch wel eens gesneden? Voelde je toen de eerste drie seconden niets? Onderzoeken zijn leuk, maar stel er altijd je vraagtekens bij. |
Citaat:
|
Citaat:
die pijn komt vaak pas later. Zo ook met je verbranden etc.. |
|
Citaat:
-er blijft bloed in de kop achter, waarop het beest nog even vooruit kan -kijk naar verstikking, we sterven toch niet de seconde dat we niet kunnen ademhalen? Hetzelfde voor het afsnijden van de zuurstoftoevoer naar de hersens. Bovendien plaats ik de grootste twijfels bij dat onderzoek. om te beginnen, wie is Ashraf Dabayeh? Zonder titel of wat dan ook kan de man even goed alles zijn tussen de concierge en de rector. Verder, Dept. of Civil Eng. University of Waterloo. 'dept of civil eng', uhm, wat is dat? heeft dit departement iets met het onderwerp te maken? Verder mag de onderzoeker mij uitleggen waarom dieren die geslacht worden met een schietmasker prompt in elkaar zakken, een stuiptrekking geven, en daarna niet meer bewegen, terwijl ik uit eigen ervaring (yep, yuck) dat konijnen, kippen en varkens wel degelijk (direct na de incisie) gecoordineerde bewegingen maken nadat hun keel wordt doorgesneden (houdt tussen de een en drie minuten aan). Het zal me dan eerlijk gezegd een worst wezen wat een vaag iemand van een vaag departement aan een vage universiteit ervan denkt, ik heb zelf gezien dat de zaken anders werken. |
Op het moment dat de piercingnaald door mijn navel knalde deed het meteen pijn. Als ik bloed af moet laten prikken, dioet het ook pijn op hetzelfde moment dat de naald in mijn arm zakt. Toen ik een autoongeluk kreeg en de auto mijn hoofd raakte, was die pijn onmiddelijk.
Dus dat je het pas later voelt is kolder. Je hersenen kunnen twee minuten zonder zuurstof(dus bloed) voor ze afsterven. Al die tijd kun je alles nog voelen. Afgehakte hoofden in de guillotine bleken nog te kijken, met hun ogen te knipperen en hun mond te bewegen of ze nog wat wilden zeggen, het waren geen stuiptrekkingen.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.