![]() |
De dag der tien kwaden
Hoe is deze gedicht (hij is nog niet af, het moet een sonnet worden). Hoe is de titel en weet je waar het over gaat.
De dag der tien kwaden Ontwijk het duistere, ga op zoek naar het licht Vermijd het kwetsbare, verlaat het gezicht Gekruist en gebroken, te huis geopend Een fout begaan, ten onder gegaan Verwijderd met twee, gelegen naast de zon Ten tijde van nood, verrijkt ze de grond De oorsprong van vrouwen, de vruchtbare helft Deze regel moet nog Deze regel moet nog Deze regel moet nog Deze regel moet nog Deze regel moet nog Deze regel moet nog Deze regel moet nog |
Hm ja ik vind het begin zeker niet slecht! Maar maak het eerst zelf helemaal af, want het moet wel je eigen gedicht blijven. Trouwens, het rijmschema is anders in een sonnet (abba abba cdc dcd), maar dat doet op zich niet af aan jouw rijm, want die vind ik goed. (y)
Hmm.. maak 'm eerst maar eens af, dan zeg ik daarna wel wat ik ervan vind en waarover ik denk dat ie gaat. :D |
Citaat:
|
Ik heb hem wat aangepast en afgemaakt. Dus hoe is deze gedicht? Hoe is de titel en weet je waar het over gaat?
De dag der tien kwaden Ontwijk het duistere, ga op zoek naar het licht Vermijd het kwetsbare, verlaat het gezicht Gekruist en gebroken, te huis geopend Een fout begaan, ten onder gegaan Verwijderd met twee, gelegen naast de zon Ten tijde van nood, verrijkt zij de grond In tijden van geluk, verspreidt zij de liefde De oorsprong van vrouwen, de vruchtbare helft Ieder en elk is op zijn hoede Niemand verblind door passie of woede Allen sterk hopend op het goede Behalve degenen die niet geloven Dat iemand ze van hun geluk zal beroven En door het leven gaan als een stel doven |
Hmm op zich wel mooi. :)
Ieder en elk is op zijn hoede Niemand verblind door passie of woede Allen sterk hopend op het goede vind ik mooi en ook helemaal niet geforceerd of zo. :) Behalve degenen die niet geloven Dat iemand ze van hun geluk zal beroven En door het leven gaan als een stel doven hiervan vind ik de laatste regel dan wel een beetje geforceerd klinken; het 'klopt' niet helemaal (vraag me niet waarom!). Inhoudelijk vind ik dit wel mooi, je hele gedicht overigens... Volgens mij gaat het er over (kort samengevat) dat je moet geloven in 'het goede' en positief moet blijven denken. Je moet je er echter ook bewust van zijn dat het ook verkeerd kan gaan, maar juist als je op je hoede bent en dus niet roekeloos door 't leven gaat, zal 't wel goed komen. Je moet dus wel een beetje je best doen om een goed leven te leiden. Helaas zijn er ook mensen die denken dat alles vanzelf komt, maar als het dan misgaat, geven ze alles meteen op. Hmm ja.. geen idee of het in de buurt komt. Je laat toch wel veel open, maar ik denk dat het ongeveer hier over gaat. Maar 't zou ook goed veel persoonlijker kunnen zijn, dus helemaal niet zo 'algemeen'. Ben benieuwd. :) |
Je zit er niet ver naast. Maar het gaat hier dan wel over vrijdag de dertiende. Vandaar de dag der-tien kwaden
Het duister is de zwarte kat, het kwetsbare de spiegel. Een kat kan je kruis, een spiegel breken, onder een ladderlopen, een paraplu te huis openen. De 2e strofe gaat over Venus(zowel de planeet als de godin), die staat voor vrijdag. (y) |
Je eind vind ik behoorlijk slap, "door het leven gaan als een stel doven", dat komt heel lullig over met betrekking tot de rest van je gedicht. Daarentegen vind ik de rest bij vlagen wel erg goed, het geheel vind ik rommelig en je rijm af en toe geforceerd of zelfs niet kloppend (begaan-gegaan), maar af en toe lees ik iets waarvan ik toch even denk, mooi.
bijv. hier: "Ten tijde van nood, verrijkt zij de grond In tijden van geluk, verspreidt zij de liefde" Je boodschap spreekt me ook wel aan, trouwens. :) |
Citaat:
En je hebt gelijk, de laatste regel is inderdaad niet zo goed. Ik zal hem aanpassen. |
Ho even haha,
als jij zelf wel tevreden over die regel was dan moet je m gewoon zo laten hoor! Wie ben ik om jou te verbeteren. Maar als je het zelf ook werkelijk vind, dan kan t geen kwaad er nog even wat langer over te denken :) |
Citaat:
Wat vind jij ervan als ik hem zo maak: Behalve degenen die niet geloven Dat iemand ze van hun geluk zal beroven En op die manier hun eigen zicht verdoven |
JA! die vind ik al een stuk beter, dit loopt lekkerder en past veel beter bij de rest van je gedicht.
(Y) |
tnx :) :D ;) (y) :cool:
|
People, please react. Is deze goed genoeg voor een wedstrijd?
De dag der tien kwaden Ontwijk het duistere, ga op zoek naar het licht Vermijd het kwetsbare, verlaat het gezicht Gekruist en gebroken, te huis geopend Een fout begaan, ten onder gegaan Verwijderd met twee, gelegen naast de zon Ten tijde van nood, verrijkt zij de grond In tijden van geluk, verspreidt zij de liefde De oorsprong van vrouwen, de vruchtbare helft Ieder en elk is op zijn hoede Niemand verblind door passie of woede Allen sterk hopend op het goede Behalve degenen die niet geloven Dat iemand ze van hun geluk zal beroven En op die manier hun eigen zicht verdoven |
Citaat:
|
kwe nog nie welke wedstrijd
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35. |