![]() |
differntiëren
gegeven is dat:
dy/dx=-c*y wat is y in dit geval? |
y = e^(-cx)
Net vandaag 3 paragrafen van differentiaalvergelijkingen gemaakt :P Niet normaal hoe makkelijk dat is op vwo |
Citaat:
dy/ y = -c * dx waarbij y geen 0 kan zijn --> beide kanten primitiveren: ln |y| = -c * x + c1 waarbij c1 = R |y| = e^(-c * x) * e^c1 waarbij e^c1 = nieuwe constante c2 met c2 = R(positief) absolute waarde wegwerken en controleren voor y=0 levert dan de algemene oplossing y = c * e^(-c * x) |
leg uit? :(
ik bedoel, ik zie ook wel dat de afgeleide daarvan -c*e^(-cx) is, maar hoe kom je erop dat te nemen? |
Citaat:
|
Er wordt eigenlijk gevraagd "zoek een functie, waarbij de afgeleide gelijk is aan de functie zelf, op een factor -c na"
De regel is, dat een e-macht de enige functie is die daar aan voldoet. |
R = alle waarden mogelijk (negatief en positief dus)
dat scheiden van de variabele hoef je niet meer te doen op vwo, maar aangezien onze leraar zo aardig was ....... mochten we de fromulekaart niet gebruiken..... |
Citaat:
Ook kun je niet zeggen c1=R. Beter is: 'c1 is element van IR, het lichaam der reële getallen', aangezien c1 een getal is en geen lichaam. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit betekent dus dat y=a*e-c*x of y=-a*e-c*x. Omdat je echter zegt dat a een willekeurig reëel getal is, kun je voor a dus ook best -a invullen (als je begrijpt wat ik bedoel). Je kunt de absolute waarden dus gewoon 'weglaten'. |
Citaat:
dy/dx = c * y een afgeleide gelijk aan de functie maal een constante, dan denk je toch gelijk aan een e-macht? :) Jammer dat we de manier met primitiveren niet meer krijgen :( Nou ja, bedankt iig, ik ga die manier voortaan ook gebruiken, vwo wiskunde is gewoon niet meer leuk :mad: |
idd ja --> vwo wiskunde B1 stelt eigenlijk niet veel meer voor. scheen 'te zwaar beladen' te zijn
|
Gelukkig ga ik volgend jaar Technische Natuurkunde en Wiskunde studeren :D Nog een half jaartje met die domme stinkleraar opgescheept .... soms weet hij zelf het antwoord niet eens en ik wel..... :o
|
Citaat:
Zelf had ik trouwens een 6 voor wiskunde op 't VWO en doe nu technische natuurkunde (2e jaar), dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je nu veel aan je wiskunde moet doen ofzo. |
je noemt de toppic differentieren, maar eigenlijk doe je dit helemaal niet, je integreert juist.
-eerst scheiden van variabelen en dan integreren zoals een aantal mensen hier hebben laten zien -----uiteindelijk krijg je de algemene oplossing van de door jou gegeven differentiaalvergelijking----------- |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06. |