![]() |
HELP ME, PLEASE (wat is een priem getal?)
wat is een priem getal? en wat zijn de priem getallen??
kunnen jullie me a.u.b helpen?? (y) |
een priemgetal is een getal dat je alleen door zichzelf of door 1 kan delen (bv: 2, 3, 5, 7, 13)
|
Dit is meer iets voor exacte vakken, hoewel dit soort zaken bij ons op de basisschool is behandeld.
|
Citaat:
Dat tweede: bij mij niet hoor :o ik kreeg daar pas in de brugklas over te horen |
Citaat:
|
Als k een priemgetal is, is 2k - 1 vaak ook een priemgetal. Maar je kunt niet alle priemgetallen hiermee berekenen.
|
Wat is Google een technologisch wonder.
|
btje googlen doet wonderen...
Op 17 november 2003 ontdekte Michael Shafer's computer het 40e bekende Mersenne priemgetal, (2^20996011)-1! Dit getal is een kanjer van maar liefst 6.320.430 cijfers! Het is daarmee het grootst tot nu toe bekende priemgetal, |
Citaat:
|
Citaat:
Bij mij was het gewoon algemene kennis :p (Na het lezen v/d telduivel) Owjah Uitleg : zie hierboven :) |
Citaat:
|
Citaat:
Edit: de bekende, dan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb dat helemaal nooit gehad, ook niet op de middelbare school.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
2 x 5 - 1 = 9 9 is deelbaar door 3 |
Mersenne is 2^k - 1.
|
Citaat:
|
Citaat:
Naja, boeit niet... :D |
Citaat:
Volgens mij heb ik het gewoon op de basisschool gehad. Enfin, voor de volledigheid: een geheel getal is óf composiet (samengesteld), óf priem. |
Citaat:
En nog gefeliciteerd met je score van 550! :p Bij ons op school kent niemand het. We hebben het Noch gehad op de basisschool noch op de middelbare. Ik weet het toevallig van internet, was toen indertijd verslaafd aan IQ testjes en daar kwam het nogal eens in voor |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens had ik inderdaad 550, met een ruime marge zelfs. |
S&S --> Exacte vakken
|
2k-1 is gewoon de notatie voor een oneven getal (als k element is van Z of N, in het algemeen wordt dat dus als 2N-1 of 2Z-1 gezet). Inderdaad zijn sommige getallen in de vorm 2^n -1 en 2^n +1 priemgetallen, maar dat zijn ze echt niet allemaal. Meer info op Google (Engels): http://www.google.com/search?hl=en&l...er&btnG=Search
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18. |