![]() |
[ANW] Sinasappelsap uit pak of vers?
Hoe toon je via een proef aan dat sinasappelsap uit een pak zou komen i.p.v. dat het vers is?
|
Eehm misschien een manier te te bedenken om te ontdekken of er stoffen in zitten die de drank langer houdbaar houden maar misschien had je dat ook zelf al bedacht :rolleyes:
|
Citaat:
|
Heb je die proef op schol gedaan dat je je vinger in die gelei moet doen en dat je dan kan zien wat er allemaal op je handen zit misschien kan je dat ook doen met sap... :confused:
|
Citaat:
|
Heey!!! Ik heb geeen idee.... kan je niet gewoon de zuurtegraad ofzow opmete? Daar zit vast wel verschil in.. :P
|
er is ook een verschil in Vitamine C gehalte
|
Citaat:
|
titreren: zoek maar op google op 'bepaling vitamine C gehalte'
of ilse bijvoorbeeld.. |
Citaat:
Maar het moet uitvoerbaar zijn voor iemand die nog nooit iets met titratie heeft gedaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Inderdaad zoals hierboveng ezegd, iets met vitamine C en zuurgraad? Dat klinkt niet heel erg lastig en titreren kan iedereen denk ik wel :)
|
Er bestaat toch ook een indicator voor vitamine C? Je kijkt dan gewoon na hoeveel druppeltjes je een kleuromslag krijgt en dan weet je waar het meeste/minste vitamine C in zit. Een exacte waarde krijg je hierdoor echter niet. Als je dat wil is een titratie toch beter.
|
Ik heb ooit een proef etc gedaan met Vitamine C. Ik heb DCPIP gebruikt om het aan te tonen, maar ik weet niet of dit een goede indicator is.
"Je kunt vitamine C aantonen door bij twee druppels DCPIP in het buisje datgene wat je onderzoekt te voegen. Als de blauwgekleurde DCPIP ontkleurt, zit er vitamine C in datgene wat je onderzoekt. " Dit staat er in die opdracht. Lekker vaag dus (lekker hoog niveau, dat VWO (y) ;)). Maar ik geloof dat je kunt zien aan de 'donkerheid' van DCPIP hoeveel erin zit. Dan zou je het dus aan kunnen tonen. Hoe meer ontkleurd, hoe meer vitamine C. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03. |