![]() |
Dadaïsme
Voor mijn eindexamenopdracht moet ik een tentoonstelling rond Dadaïsme in elkaar steken.
Mijn ideëen: - Belangrijke symbolen van landen die zich nogal graag op het voorplan plaatsen in de wereldpolitiek karikaturiseren. - Een gedicht voordragen, tegelijkertijd in 5 talen (Arabisch, Nederlands, Frans, Engels, Duits) (ok dit heb ik niet zelf bedacht :o ) - Oude gsm's tentoonstellen en de bezoekers er eentje laten trashen (1 per bezoeker;)) Momenteel is dat het zo een beetje, maar de uitwerking moet nog gebeuren. Zouden jullie misschien even kunnen zeggen of het jullie wat lijkt en zo niet, wat ik kan aanpassen? |
Dada is zo breed joh, dat van die GSMs is wel leuk bedacht.
|
http://www.kunstbeeld.com/kunstgesch...Dada%EFsme.htm
Voor alle mensen die net zoals ik niet weten wat dadaïsme is. Ja, leukleuk. Maar ik snap niet helemaal wat je 2e idee met dadaïsme (volgens de bron) te maken heeft...misschien klotebron? |
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon 5x hetzelfde gedicht in 5 verschillende talen allemaal op hetzelfde moment. Geen boodschap, enkel geluid. |
Citaat:
|
Het is een protest tegen de maatschappij.
|
ik was wel in de Joan Miro foundation in Barcelona, en Dali en Miro en volgens mij nog een paar van die kunstenaars hadden ook zoiets?
Is dat ook dadaisme? |
over het woord dada is niemand het zeker geloof ik. maar khad wel eens gehoord dat het kwam van de eerste woorden die een baby kon zeggen. en dus met dada willen ze iets zeggen van terug naar het begin.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Wel gedeeltelijk, ik vond zijn uitleg te lief en zweverig, vooral "terug naar het begin", ik heb er altijd meer iets van "de maatschappij is een grote baby, get a life" in gezien.
|
Laten we het dan houden op een baby die zijn middelvinger opsteekt naar de maatschappij en grunt: DADAAA!!!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tip: ga naar de grofvuil en haal een pispot, dan heb je een orginele duchamp!
dat lijkt mij toch wel het meest toonaangevend voorbeeld voor dadaisme. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het woord dada wordt door iedereen anders uitgelegd. En van de vele verklaringen zou zijn dat iemand eens een woordeboek op een willekeurige bladzijde open deed, en daar het franse woord 'dada' (zoals eerder genoemd stokpaardje) zag staan.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
neehoor, gewoon aan de muur hangen... deed duchamp ook. Je kan er ook over pissen. krijg je pollock dadaisme :D |
Citaat:
|
Citaat:
iedereen hoort fatsoenlijk op school het dada te hebben behandelt bij kg of kb. dada staat voor niks. en voor onzin. hun manifest is eigenlijk: kunst maken die nerges over gaat, denk maar aan de snor op de mona lisa, of het urinoir van marcel duchamp! (en als je niet weet wat ik bedoel: kijk maar op google) |
Twee jaar geleden hadden we een Indonesisch meisje in de klas, om stage te lopen ofzo. We hadden Beeldende Vorming en het ging over... de Dada. De eerste keer dat de lerares dat woord zei, begon ze gruwelijk te lachen :D Ze zei dat het woord in Indonesisch iets van borsten betekend :( :p
Leuke anekdote |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vind t leuk allemaal mensen die naar n museum gaan om n plee te bekijken
|
Misschien nog een ideetje:
Affiches of grafisch ontwerpers die volgens de dadaistische principes werkten. Zoals I.K. Bonset Maar goed dat is best wel wat werk om dat allemaal weer uit te zoeken hehe. |
Dada is; '' Helemaal niets, dus alles''
Dada wilde de misleidingen van de rede vernietigen en een irrationele orde blootleggen. :| |
en een oud topic uppen is ook wel dadaïstisch?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nieuwe topics zijn altijd welkom.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37. |