Heej leerlinge... hier alle info die de IB-groep over dit onderwerp geeft op haar site. Lijkt me duidelijk. Misschien lukt het om een andere studiebeurs aan te vragen bij een of andere stichting.
Kan ik studiefinanciering krijgen voor een volledige studie buiten Europa?
Nee, voor volledige studies buiten Europa kun niet in aanmerking komen voor Nederlandse studiefinanciering. Je kunt wel studiefinanciering krijgen als je als onderdeel van je studie in Nederland een tijdje aan een instelling van hoger onderwijs in een land binnen of buiten Europa studeert.
Studenten die staan ingeschreven voor een voltijds-dagopleiding aan de Universiteit van de Nederlandse Antillen of voor de opleiding rechtsgeleerdheid en bedrijfs-economie aan de Universiteit van Aruba hebben wel recht op studiefinanciering. Zij hebben hier echter alleen recht op als ze vóór 1 september 2004 al studiefinanciering hadden voor deze studie. Ze mogen de opleiding met behoud van studiefinanciering afmaken.
Kan ik studiefinanciering krijgen voor een volledige studie in Europa?
Het is mogelijk om voor een aantal studies in het buitenland studiefinanciering te krijgen. Het gaat dan wel om studies die je volgt in één van de volgende landen binnen Europa:
-België:
Opleidingen in het hoger onderwijs in Vlaanderen en het Gewest Brussel voor zover het Nederlandstalig onderwijs betreft. Dit zijn opleidingen waarvoor de Belgische overheid ook aan Belgische studenten studiefinanciering geeft.
-Duitsland:
Opleidingen in het hoger onderwijs in de Duitse deelstaten Bremen, Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. Dit zijn opleidingen waarvoor de Duitse overheid ook aan Duitse studenten studiefinanciering geeft.
-Landen van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte als het gaat om opleidingen voor arts, dierenarts, tandarts, apotheker, architect, verpleegkundige en verloskundige.
Kan ik een gedeelte van mijn studie in het buitenland volgen mét studiefinanciering?
Als een deel van je studie aan het hoger onderwijs in het buitenland aan het hoger onderwijs volgt, kun je in een aantal situaties studiefinanciering krijgen. Dat geldt ook voor masteropleidingen.
Als je voor een onderdeel van je studie (bijvoorbeeld stage) naar het buitenland gaat, houd je recht op studiefinanciering. Je moet dan wel aan de onderwijsinstelling in Nederland ingeschreven blijven staan. Ook als je opleiding in het buitenland wilt afronden, houd je recht op studiefinanciering. De landen waar dat kan zijn: Cyprus, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Kroatië, Luxemburg, Republiek Macedonië, Malta, Nederlandse Antillen, Liechtenstein, Oostenrijk, Slovenië, Spanje, IJsland, Zweden of Zwitserland. Nederland heeft met deze landen een over- eenkomst afgesloten over de doorbetaling van studiefinanciering. Een voorwaarde is wel dat je als voltijdstudent ingeschreven blijft staan bij een Nederlandse opleiding in het hoger onderwijs. Daarnaast moet je toestemming van je opleiding hebben om je studie in dat land af te ronden.
Voor welke opleidingen in het hoger onderwijs kan ik in het buitenland studiefinanciering krijgen?
Voor een beperkt aantal studies kun je in de landen van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte studiefinanciering krijgen.
Het gaat om de opleidingen voor arts, dierenarts, tandarts, apotheker, architect, verpleegkundige en verloskundige.
In België kun je voor alle opleidingen in het hoger onderwijs in Vlaanderen en het Gewest Brussel voor zover het Nederlandstalig onderwijs betreft, studiefinanciering krijgen. Het gaat dan om opleidingen waarvoor de Belgische overheid ook aan Belgische studenten studiefinanciering geeft.
In Duitsland kun je voor opleidingen in het hoger onderwijs in de Duitse deelstaten Bremen, Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen studiefinanciering krijgen. Het gaat om opleidingen waarvoor de Duitse overheid ook aan Duitse studenten studiefinanciering geeft.
|