![]() |
VMBO opslitsen?
In een speech tijdens een ledenvergadering van de VVD in Noordwijkerhout kwam Van Aartsen met een concreet plan voor het onderwijs aanzetten: hij vind dat het VMBO niet goed berekent is voor wat het moet doen, en zou het VMBO in drie delen op willen splitsen: een stuk wat op de oude MAVO moet lijken, een deel wordt 'vakwerkschool' en er zou een deel moeten komen speciaal voor probleemleerlingen.
klinkt op zich goed om het VMBO weer op te splitsen zodat er specifieker onderwijs kan worden gegeven, een richting om voor probleemleerlingen te zorgen zal met een goede aanpak ook erg nuttig kunnen zijn, dus wat vinden jullie ervan? een goed plan? http://www.nu.nl/news.jsp?n=448294&c=11 |
jep, lijkt me een betere verdeling dan die er nu is.
effectiever ook |
anders, namelijk: privatiseren. De overheid heeft aangetoond te falen in het onderwijs. Private scholen scoren beduidend beter.
|
anders, namelijk: terug naar het oude systeem waarin er een onderscheid was tussen VBO en MAVO en de probleemleerlingen buitenschools extra begeleiden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er waren hiervoor toch altijd 3 delen en 4 niveau's. MAVO (niveau d), VBO (niveau c) en IVBO (niveau b). :s Als ik het goed bergrijp krijgen weer zo'n beetje het zelfde als vroeger.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het wordt tijd dat men het leerlingwezen weer invoert, of een vergelijkbaar systeem. Dat wil zeggen voor het praktijkgerichte deel een systeem waar je vier dagen per week werkt en een dag per week de theorie bijgebracht krijgt. Het is namelijk bekend dat een groot gedeelte van de jongeren op het vmbo geen behoefte heeft aan theorie en die ook nooit nodig zal hebben. Je kunt ze dus beter iets leren met hun handen, iets dat ze na kunnen doen, dan ze in hun eentje boven de boeken te laten zitten.
Voorts is het bekend dat jongeren die iets met hun handen doen, daar resultaat van zien. Je krijgt dus een systeem waarin succes, waarin het resultaat tastbaarder is. Dat werkt positief op de motivatie van die jongeren. Bovendien kun je ze voor de vier dagen per week dat ze werken betalen. Ook dat werkt positief omdat ze dan toch hun statusverhogende symbolen, zoals mobieltjes en dure kleding kunnen blijven betalen . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Stel je wilt iemand leren een pvc-pijp te buigen. Als zo iemand dat uit een boekje moet leren dan werkt dat niet, want ze hebben een hekel aan lezen en hebben vrijwel geen abstract voorstellingsvermogen, laat staan dat ze de vertaalslag van dat boekje naar de bewegingen van hun eigen handen kunnen maken. Als ze daarentegen samen met een docent die pijp in de praktijk kunnen buigen, dan leren ze veel sneller, omdat het makkelijker is om iemands bewegingen en aanwijzingen na te doen, dan om zelf uit te vinden hoe je moet werken. Citaat:
Het heeft geen zin om tegen hun wil theoretische kennis in die koppies te willen stampen. Daarmee jaag je jongeren juist zonder diploma de school uit. Jarenlang heeft het gelijkheidsideaal ervoor gezorgd dat mensen dingen moesten leren die te hoog gegrepen voor ze waren en heeft daarmee mensen die waardevol zouden kunnen zijn voor bijv. het MKB, verpest. |
Neuh in twee-en gewoon. De erg domme leerlingen van de minder domme leerlingen onderscheiden. Net als vroeger met het VBO en MAVO.
|
niet de hele topic gelezen maar vmbo is eigelijk al opgesplits in VMBO TL VMBO KL VMBO BBL (wat maar weining formers weten) (
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het is iig beter als wat er nu is.
|
Nee hoor, zoals het nu is is het goed. Met verschillende soorten VMBO. Waarom zou je dat nou weer moeten veranderen. Poeh poeh... wat een gedoe allemaal.
|
Ik had gehoopt dat ze het basisonderwijs gaan opsplitsen. Het verschil in niveau tussen de leerlingen onderling daar is veel te groot. Kinderen die het moeilijk hebben werken boven hun niveau en kinderen die het makkelijk hebben zitten onder hun niveau te werken. Ik zou dan bijv 2 of 3 groepen binnen 1 klas willen hebben. Leerlingen kunnen tussentijds ook overgeplaatst worden van groep.
VMBO bestaat nu uit: VMBO - T(heoretisch leerweg) VMBO - G(emengde leerweg) VMBO - K(aderberoepsgerichte leerweg) VMBO - B(asis) Het niveau tussen VMBO-T en HAVO is te groot, daar tussen moet een niveau komen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waar het mij om gaat is dat mensen gewoon zoveel mogelijk op hun eigen niveau les moeten krijgen, zoveel mogelijk toegesneden op hun interesses en vaardigheden. Experimenten als de Basisvorming gingen uit van het idee dat alle kinderen gelijk waren, en dat als je ze maar bij elkaar zette, de 'slimmen' de 'dommen' wel zouden helpen, of dat de 'dommen' zich wel aan de 'slimmen' zouden optrekken. Dat was natuurlijk een gigantisch fiasco. 40% van de kinderen werkte onder zijn niveau, 40% werkte boven zijn niveau en alleen de middelste 20% zat precies goed in de Basisvorming. Ik ben, niet alleen op vmbo maar op alle niveau's, gewoon voor een eerdere uitsplitsing zodat mensen alleen bij hun eigen 'soort' zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom doen alsof het iets nieuws is? Wel een goed plan overigens, op die manier krijgen leerlingen daar misschien weer onderwijs op maat. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat meer dan 50% van de leerlingen van mijn oude VMBO-4t klas onder zijn/haar niveau zat te werken en zij waren daardoor ook vrij makkelijk geslaagd voor het examen. Ik denk dat het daarom goed zou zijn 2 niveaus VMBO-t te hebben. Noem het bijv. niveau VMBO-tA en VMBO-tB. Als ze het verschil in de hoeveelheid leerstof en diepgang in de leerstof groter maken tussen A en B, zou dit naar mijn idee het onderwijs verbeteren. De iets betere leerlingen naar B, de iets minder goede leerlingen naar A. Een ander punt is dat ze op VMBO, HAVO en VWO de handelingsdelen moeten schrappen, het werkt niet motiverend. Als er een cijfer voor wordt gegeven, gaan leerlingen er meer moeite voordoen. En wordt dan dus ook meer geleerd. Wat weer gunstig is voor de kwaliteit van het onderwijs. |
Citaat:
De opsplitsing van het vmbo is tenminste een middel om dit soort dingen tegen te gaan. |
Citaat:
dus of een probleemgericht onderwijs nou exact hetzelfde is.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb in deze thread nog geen inhoudelijke reactie van jou gezien.
|
Citaat:
|
Citaat:
'Dom' houdt hier geen normatief oordeel in. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken. Ik wil ook wel 'mensen die naar hun gemiddelde capaciteiten niet toereikend in staat zijn om de onderhavige stof volledig en naar behoren af te ronden en daardoor zichzelf diskwalificeren voor deelname aan het examen' ofzoiets. Maar DOM is sneller en makkelijker. Als mensen daar vervolgens over struikelen en niet meer normaal willen reageren: hun probleem. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mensen van het VBO kunnen net zo goed bereoepn uit gaan oefenen later waar normaal veel mensen die HAVO of hoger doen voor kiezen. Maar dan moet je ze wel de kans geven! En dat kan niet wanneer je veel theoretische vakken laat liggen. En nou ligt de drempel op een VBO-school dan misschien wat lager, 'dom' zijn ze zeker niet! Als ik zie.. ik heb VBO gedaan, ik zit nu op HBO en het gaat me verdomde goed af....Ik heb die kans gehad omdat ik mijn diploma nog volgens het oude systeem heb behaald. Ik gun die mensen die nu het VBO doen die kans ook. Dus wat mij betreft mag het oude systeem wat voor het VMBO was weer ingevoerd worden. Dat liep best goed. Beter als dat gerommel wat je nu hebt (en wat ik nu bij mijn zusje zie die ook in een of andere stroming van het VBO zit..) |
waarom kijken de beleidsmakers niet eerst naar hoe het vroeger ging (voor de samenvoeging naar VMBO) en welke aspecten er toen goed waren. Bijvoorbeeld: kleinere scholen, praktijkgerichter onderwijs, aparte stroming voor probleemkinderen. Als ze die onderdelen nou eens gaan toepassen in een nieuwe opzet voor het VBO/MAVO-onderwijs komen ze een stuk verder. Helemaal terug naar de oude opzet van voor de samenvoeging is ook zonde van het geld dat er al aan uitgegeven is. Misschien is het een idee om de huidige richtingen te behouden. Als ik me niet vergis zijn dat het kaderberoepsgericht onderwijs, het theoretisch onderwijs en nog een stroming ertussenin. Verbeter me als ik het verkeerd heb, aub.
Als ze de jongeren die nu uitvallen, een goede startkwalificatie willen kunnen bezorgen, dan moeten ze zich niet op het onderwijs richten maar op de praktijk die ze nodig hebben om hun vak goed te leren. Er zijn proeven geweest waarbij jongeren in het kaderberoeps 4 dagen per week werkten en 1 dag onderwijs volgden en de jongeren die meededen waren er duidelijk positief over omdat ze nu niet de hele dag met hun neus in die stomme boeken hoefden te zitten. Sommige mensen houden daar gewoon niet van, maar dan zijn ze niet meteen 'dom'. Deze jongeren zijn gewoon veel praktischer ingesteld en als we ze een goede basis willen bieden, moeten we ze in de praktijk laten leren en ervaren, want dat werkt soms gewoon beter. Voor de andere stromingen zou iets dergelijks kunnen worden ingevoerd, maar dan met minder werkdagen en meer onderwijs. Daarnaast zou voor de overstap van VMBO-t naar HAVO ook een bruggetje moeten worden gecreëerd, omdat dat nu te moeilijk is. Sommige mensen zijn laatbloeiers en die doen eerst VMBO en dan HAVO, omdat dat gewoon beter gaat. Die kans mag je mensen niet ontzeggen. |
90% van de mensen die op het VMBO zitten zijn inderdaad dom, dat is een kwestie van taalkundige definitie (als niemand dom is, wat heb je dan aan het woord?). De overigen zijn mensen met geestelijke problemen/afwijkingen of problemen thuis.
|
Ik heb op 'anders' gestemd, want ik vind dat ze beter de oude VBO en MAVO kunnen terugbrengen. Zie ook interview met Maria Hoeven in de Margriet, die vond dat het VMBO misschien beter niet gemaakt had kunnen zijn.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.