![]() |
verplicht afstaan organen, is er wat voor te zeggen?
Ik vind van wel, dood is dood
Het is misschien voor nabestaanden moeilijk, maar stel dat je zelf een orgaan nodig hebt? Dan is het onvoorstelbaar frustrerend op op een wachtlijst te komen van 1 jaar. Het zou voor mijzelf in ieder geval geen probleem zijn. wat vinden jullie? |
Dat mag iedereen fijn zelf weten, het blijft tenslotte wel je eigen lichaam.
Als je geen donor-formulier hebt ingevuld, mogen de nabestaanden beslissen, dat moet zo blijven vind ik. Wel zou je het kunnen veranderen zoals ze in België volges mij gedaan hebben.. als je je niet afmeld ben je standaard wél donor. Nu is het in Nederland dat je standaard geen donor bent en je je juist moet aanmelden. Als je je moet afmelden om het niet te worden zullen er meer mensen over nadenken denk ik :) |
Nee, ik vind dat iedereen zijn organen moet afstaan, tenzij ze voordat ze dood zijn gegaan hebben vermeld dat ze dat niet wilden. Als er dus geen formulier of zo is ingevuld wel automatisch. Maar als je dat dus niet wil kun je dat ding ff invullen en dan gebeurt er ook niets.
|
Dat is de grootste onzin die er is. Evnetueel dat er wat afhangt als je zelf geen donor bent, best. Maar niemand kan je verplichten iets met je lichaam te doen (n)
|
nee man. mensen moeten van een lijk afblijven als het geen donorformulier heeft ingevuld.
|
hmm opzich is het niet zo'n probleem, maar ik zou t niet erg fijn vinden als ik zonder ogen wordt begraven. Hmm doe dan amar alleen als je een donorformulier heb t ingevuld.
|
Ik vind het niet echt een prettig idee. Maar als mensen na mijn dood wat met mijn longen bijvoorbeeld kunnen, mogen ze die hebben. Alleen mijn hart, huid en ogen zou ik graag zelf houden.
|
whahaha, ga jij effe bepalen van welke dooie jij de nieren wil :D
|
Ik ben zelf wel donor, maar ik vind dat dat een keuze is die iedereen voor zich moet maken. Je kan mensen niet verplichten hun organen af te staan, al zou het een mooie gedachte zijn.. ik heb er geen problemen mee, maar ik begrijp en respecteer het als mensen dat wel hebben.
|
Citaat:
Het gaat om het kiezen óf we de organen willen afstaan, niet van wie we ze willen krijgen. ontopic: Ik ben ook voor het Belgische systeem dat iedereen donor is tenzij je aangeeft van niet. Mensen gaan er dan beter over nadeken, denk ik. Voorwaarde is wel dat er vanuit de overheid zeer goede voorlichting is, anders loop je grote kans dat mensen aangeven dat ze geen donor zijn omdat ze niet goed weten wat de regels zijn en dergelijke. Maar als er goede voorlichting is, denk ik wel dat dit een goede oplossing voor het wachtlijstprobleem is. |
lijkt me een erg slecht idee.
Als ik niet wil dat er iemand in mijn lichaam gaat poeren om m'n hart eruit te halen, moet dat ook niet gebeuren. Ik weet niet hoe het gaat als je overlijdt, maar ik zou willen dat mijn vrienden en familie gelijk bij me kunnen zijn als ze dat willen. En als je doneert moeten de organen zo snel mogelijk in het ziekenhuis zijn. En dat vind ik geen fijn idee. "Sorry men., we moeten jouw vriendin NU overplaatsen naar het ziekenhuis, nee, excuses, voor rouwen bij het lijk is nu geen tijd". Maar as i said zal het wel anders gaan, het idee is gewoon raar alleen. :) En er zijn genoeg organen die helemaal niet geschikt blijken enzo. En ik denk dat ik niet graag in België zou willen wonen dan. Het is net als die acties waarbij er wordt gezegd dat het compleet vrijblijvend is, maar dat je toch moet afzeggen. :| |
volgens mij kunnen ze van mij toch niks gebruiken :D
|
Ik vind het systeem in Belgie een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je dat zomaar om kan schakelen naar zo'n systeem..
Verder zou ik er wel voor zijn dat mensen die zelf donor zijn voorrang krijgen op donor-organen. |
Citaat:
|
k ben ook voor dat belgiese systeem. Veel mensen die twijfelen om wat andere zeggen of geen zin hebben het aan te vragen worden zo toch donor. Bovendien als je echt niet wild heb je toch nog die vrijheid
|
Citaat:
|
Ik wil zelf best alles afgeven *alleen ogen klinkt wel eng.. :o * maar ik vind wel dat dat een vrije keuze moet zijn. Het systeem in België is inderdaad wel een goeie oplossing naar mijn mening.
|
Ik vind, dat als iemand ervoor kiest om geen donor te zijn (en dan puur om een prutreden, dus niet als iemand ziek is oid), dat diegene dan ook geen organen mag ontvangen als die nodig zijn.
Voor wat hoort wat (:0 |
Citaat:
|
op zich valt er wat voor te zeggen om t belgische systeem in te voeren, omdat je dan een hoop gemakzucht voorkomt. maar echt verplichten vind ik een slecht idee, aangezien sommige mensen er (in hun ogen wellicht) een goede reden voor hebben om geen donor te zijn.
daarnaast vind ik dat het gebruiken van donor-organen teveel als oplossing wordt gezien en het zoeken naar echte oplossingen, zoals bijvoorbeeld orgaankweek uit stamcellen, teveel afgeremd wordt wegens 'principiele redenen' die nergens op slaan. je mag wel een hart uit een dooie halen, maar je mag geen stamcellen van een klompje cellen zonder bewustzijn, wat nooit echt geleefd heeft, gebruiken om een gezond en nieuw hart te kweken. je mag niet eens cellen van een levend iemand (bv. diegene die een hart nodig heeft) gebruiken om een nieuw hart te kweken, terwijl dat mogelijk zou zijn als er voldoende onderzoek gedaan mocht worden. en daarom ben ik in principe tegen orgaandonatie, ook al zou orgaandonatie nu een hoop mensen helpen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
maar wat dachten jullie van de Jehova's en dat soort groeperingen die het niet doen uit geloofsovertuiging?
Kan je die ook zomaar verplichten om iets te doen dat tegen hun principes is? |
Citaat:
Het is belachelijk om iemand dood te laten gaan omdat hij zelf zijn organen niet af wil staan, maar het is niet belachelijk dat iemand anders doodgaat omdat hij op dat moment zijn organen dus niet wilde afstaan? Dát vind ik pas onzin. @Firefly: Daarom ben ik dus voor het Belgische systeem. Iedereen is donor, mensen als Jehova's getuigen moeten er dus maar moeite voor doen als ze het niet willen, maar ze worden dus niet verplicht op die manier. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken een heleboel mensen die het idee van verplicht doneren tegenstaat, die willen niet meer doneren omdat het opgelegt wordt. Ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben, maar het is wel zo. |
Citaat:
Ik vind dat jij (en iedereen met die keuze natuurlijk, dit is geen persoonlijke aanval ofzo) de gevolgen van die keuze op je bord zou moeten krijgen, en dan bedoel ik dus door iedereen die wel zelf donor is eerst voorrang te geven als er een orgaan beschikbaar komt. Er zijn volgens jou toch 'genoeg mensen donor', dus dan zou dat ook niet uit moeten maken he. |
ik vind het wel goed dat je donor bent tenzij je daar bezwaar tegen indiend....
maar donor zijn ofje wil of niet vind ik te ver gaan. |
Vrijwel de gehele Nederlandse bevolking zou graag in aanmerking komen voor een donororgaan wanneer die in een kritieke toestand ligt en hierdoor gered zou kunnen worden. Wil men beroep kunnen doen op een orgaan, dan moet men ook bereid zijn om zelf organen af te staan na overlijden.
In principe vind ik dit best logisch klinken, het voor wat hoort wat principe. Ik vind orgaandonatie eigenlijk best een eng idee, maar ik weet ook wel zeker dat als ik een nieuwe nier ofzo nodig heb, dat ik die maar al te graag aanneem. Het is ook een beetje een kwestie van bijgeloof en principes... |
Citaat:
|
Citaat:
Er is ook nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht en vrijheid van meningsuiting.. Als ik van mening ben dat het tegen mijn principes ingaat om iets van mn lichaam af te staan, dan moet dat door het vrije Nederland geaccepteerd worden... ja :) |
ik vind van wel, je bent toch dood, je kunt niks meer met die organen doen...
dan vind ik t ronduit asociaal van de mensen die andere mensen geen leven gunnen. |
Citaat:
Als je je alleen instelt op het praktische aspect van verplichte orgaandonatie zijn er wel voordelen... Het inkorten van de wachtlijsten zodat andere zieken ook geholpen kunnen worden. En als iemand sneller geholpen kan worden door het doneren van een orgaan heeft die ook minder lang medicijnen nodig (of nierspoelingen) om in leven gehouden te worden. Dus dat is economisch wel praktischer... Maar het gevoel, geloof en cultuur van nederlanders is ook heel belanrijk, zeker als het de dood betreft. Dus ik vind echt dat de overheid zo'n wet niet kan instellen, het gaat regelrecht tegen de natuur in. |
Niemand krijgt mijn organen, er zijn genoeg mensen en deze roofbouw moet maar stoppen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lijkt mij erg goed, het verplichten tot afstaan van je organen.. Natuurlijk zal het nooit gebeuren want iedereen moet zelf kunnen beslissen maar wat is nou een betere reden dan het kunnen redden van een ander leven als jij er zelf niet meer bent. Ik denk niet dat die er is, al is tie voor jou nu nog zo belangrijk, nooit belangrijker dan dat. Maar oke zal helaas nooit gebeuren..
|
ik vin ddat het gewoon zo moet blijven, als je aangeeft dat je donor wilt zijn dan ben je donor, en als je niets hebt ingevuld en plots dood gaat dat men dan van je afblijft.
Ik ben trouwens geen donor, als ik zou kunnen selecteren wat ik wil doneren zou ik wel donor zijn (Ik zou eigenlijk even gaan moeten informeren bij de instanties hier hoe het daarmee zit :)) |
Citaat:
|
ze trekken der maar uit/af wat ze nodig hebben de vraag is alleen of ze der wat aan zullen hebben :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nee, bedankt. ik bepaal zelf wel waar mijn lijk heengaat.
|
Citaat:
Bovendien is het ook nog erg waarschijnlijk dat oude mensen het allemaal niet zo erg snappen. Wat is er mis met het oude systeem? |
Citaat:
|
Heej, dat is een stelling van op weg naar het lagerhuis :p
Ik benniet voor verplicht afstaan maar wel voor verplicht regristeren |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19. |