![]() |
[WIB] Coördinaten raakpunten berekenen.
Ik ben nu aan het oefenen voor een tentamen wiskunde.
De volgende vraag kwam ik tegen: Citaat:
Ik heb de afgeleide berekend en daar 0 ingevuld, wat als uitkomst -1 geeft. Ik had echter als afgeleide dit: ( -3x2 - 1 ) / ( x4 - 2x2 + 1) terwijl het antwoordmodel de volgende afgeleide gaf: ( -x2 - 1 ) / ( x2 - 1 )2 Nu maakt dat voor de a-vraag niet zozeer een verschil, maar bij b wel. Bij b heb ik mijn afgeleide gelijk gesteld aan -1 waardoor ik de volgende vergelijking kreeg: -3x2 - 1 = -1 ( x2 - 1 )2 Met als uitkomst x = sqrt(5) of x = - sqrt(5) Waarmee ik de volgende coördinaten berekende: ( sqrt(5) ; ( sqrt(5) / 4) en ( -sqrt(5) ; ( -sqrt(5) / 4) Het antwoordmodel geeft echter dit: -x2 - 1 = -1 ( x2 - 1 )2 Met als uitkomsten: x = 0 of x = sqrt(3) of x = -sqrt(3) en laat vervolgens het uitrekenen van de coördinaten helemaal weg. Kunnen jullie helpen met wat het wel moet zijn? |
Citaat:
de afgeleide moet zijn: ( -x² - 1 ) / ( x2 - 1 )2 en dat kun je ook zo opschrijven (-x²-1)/(x4 -2x²+1) dus wat je fout deed was bij -3x²-1 om b dus goed te maken, moet je weer proberen de afgeleide foutloos te bepalen of heb je juist problemen met differentieren? |
Oh, ik zie het al.
Ik heb van x2 per stommiteit gemaakt -x2 en daar weer 2x2 van af getrokken. :o:D Nu volgt de rest vanzelf. Bedankt. (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57. |