![]() |
Volwassen kat plast in huis
Onze kat heeft een tijdje geleden besloten dat hij in huis ook wel zijn behoefte kan doen als dat hem beter uitkomt. Zo nu en dan vinden we bij de muur of op het aanrecht een plasje van onze kat. Volgens mij is dit sinds we een nieuwe vloer hebben gekregen, maar we weten echt niet wat we hiermee aan moeten. We zijn er meestal niet bij als hij in huis plast dus onmiddelijk straffen lukt niet echt. Iemand een idee hoe we hem hier vanaf kunnen krijgen?
|
Probeer er eerst achter te komen waarom hij het doet...misschien heeft ie wel blaasontsteking oid...en dan is het ook niet echt eerlijk om hem te straffen, lijkt me. Maar als het sinds de nieuwe vloer is...misschien vind hij (of zij) hem niet lekker ruiken en wil hij/zij zijn/haar terratorium afzetten... Misschien gewoon zorgen dat de keuken dicht is als dat mogelijk is (of plast hij overal in huis wel eens?)? En het schoonmaken met biotex, dat ruikt neutraal...
|
Citaat:
|
Volgens mij probeert hij zijn terratorium af te zetten, de vloer ruikt nu niet meer naar hem dus moet hij dat weer even regelen. Is het soms een ongecastreerde kater? Dan kun je even aan je da vragen of het daar aan kan liggen. Ongecastreerde katers willen nog wel eens gaan sproeien. Dan kun je hem eventueel alsnog laten castreren.
Maar zoals Leonoor al zegt, het kan ook altijd nog een blaasontsteking zijn. Iig zeker niet straffen als het niet direct is, want dat snapt de kat toch niet, dan wordt hij alleen maar bang voor de plaats waar je hem straft. succes ermee :) [edit] je kunt ook een extra kattenbak in de kamer zetten, achter een gordijn bijvoorbeeld. Maar dan zou ik wel een kattenbak met een luikje nemen, anders kan je huiskamer nog wel eens erg gaan stinken. |
Hmm, nou hij doet het ook in de garage. En het ruikt ook niet echt naar plas. Mijn moeder omschreef de geur een beetje als olie-achtig. Maar het is wel duidelijk een geel plasje, en we hebben het de kat ook al eens echt zien doen, dus het is wel zeker dat hij plast.
|
Misschien eerst even langs de dierenarts om na te kijken of het niet iets lichamelijks is?
|
Citaat:
|
Citaat:
Nouja morgen de huisarts maar even bellen :) |
Misschien is ie er door van streek oid...? Katten zijn rare dieren. ;)
Maar goed, als je weet of het niks lichamelijks is, dan kun je verder gaan zoeken naar 'psychische' dingen. |
Kan de kat altijd naar buiten? Heeft hij een kattenluikje? Het kan namelijk zo zijn dat de kat zijn plas niet kan of wil ophouden.
Ook hebben katten die niet naar buiten kunnen een drang om de muren te besproeien als ze een andere kat in de tuin zien lopen en plassen in hun territorium. Dan plassen ze zo dicht mogelijk bij de indringer in de buurt, dus tegen de muur, het raam of op het aanrecht. Dit is een vorm van controle. In de dierenspeciaalzaak kan je middelen kopen die ervoor zorgen dat de kat op die plaatsen niet meer wilt plassen, omdat het voor hem onaangenaam is. Zelf ruik je die middelen niet. |
Citaat:
Mijn moeder heeft de dierenarts gebeld, die zei dat het misschien was omdat hij onze nieuwe vloer inderdaad niet fijn vindt ruiken. Dan moeten we een sproeier in het stopcontact doen die een geurtje verspreidt die katten wel lekker vinden, maar mensen niet ruiken. Kijken of dat helpt. |
Onze kat doet het wel eens in de wasbak. Maar als je dan kijkt, blijkt het altijd zo te zijn dat OF de deur naar de bijkeuken klemt of helemaal dicht is OF de kattebak best vol zit (dus te vol volgens haar ;) )
Ik denk dat je eerst naar een reden moet zoeken, maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn dan ze echt oud wordt. De kat van onze buren deed de laatste jaren van zn leven (die was ook al 18 ofzo) zn behoefte onder andere in de openhaard.. :| |
Onze kat is 3 of 4 jaar, dus te oud is hij niet :p
Nouja, eerst maar kijken of het geurverspreidertje werkt :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22. |