Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   islam, shirk (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1026852)

true-truier 28-11-2004 18:56

islam, shirk
 
kan iemand mij uitlegen wat shirk betekend want k snap het niet en zou daar toch graag achter willen komen aangezien ik er een hoofdstuk van een werkstuk aan moet schenken

alvast merci

STUFF 28-11-2004 19:46

De allergrootste, en onvergeeflijke, zonde tegen Allah is volgens de islam ”shirk”: de opvatting dat Allah partners heeft.

de rest zoek je zelf maar, zo te vinden via google.

BiL@L 28-11-2004 21:11

Shirk is het tegenovergestelde van Tawheed. Dus als je wilt weten wat shirk betekent, dan moet je eerst weten wat Tawheed betekent:

Wat betreft de Tawhied (zuivere monotheïsme), weet dan dierbare Moslim en dierbare Moslima, dat onze Salaf (eerste vrome aanhangers van het zuivere monotheïsme in de tijd van de laatste profeet) het hebben opgedeeld in drie categorieën; eenieder afhankelijk van de ander, het Imaan (geloof) van de dienaar kan niet compleet zijn zonder dat deze verkregen worden:

Tawheed oer-Roeboebiyah, Tawheed oel-'Oeloe-iyah en Tawheed oel-Asmaa-e wa-Siffaat.


Tawheed oer-Roeboebiyah[1] (Eenheid in de Heerschappij)

Dit is de bevestiging van en het standvastige geloof in Allaah de Sublieme Die alleen is in het:

- Scheppen
- Bezitten
- Besturen

Hij heeft geen enkel deelgenoot in deze handelingen, zij zijn alleen aan Hem.


Je zou ook moeten weten dat de ongelovigen in de tijd van de boodschapper (sallallaahu alayhi wasallam) het bovenstaande allemaal bevestigden, maar dit deed hen niet al-Islaam binnentreden. De boodschapper (sallallaahu alayhi wasallam) bood weerstand tegen hen.

Het bewijs hiervoor ligt in de volgende uitspraak van Allaah:

Zeg: “Wie schenkt jullie voorziening uit de hemel en de aarde”, of: “Wie heeft macht over (het scheppen van) het horen en het zien en wie brengt het levende voort uit het dode en wie brengt het dode voort uit het levende, en wie verordent het bestuur?” Zij zullen zeggen: “Allaah.” Zeg dan: “Zullen jullie dan niet vrezen?” Soerat Joenoes [10:31]

en ook Zijn uitspraak:

Zeg: “Aan wie behoort de aarde en alles dat zich daarop bevindt, als jullie het weten?” Zij zullen zeggen: “Aan Allaah.” Zeg: “Waarom laten jullie je dan niet vermanen?” Zeg: “Wie is de Heer van de zeven hemelen en de Heer van de Geweldige Troon?” Zij zullen zeggen: “Aan Allaah.” Zeg: “Waarom vrezen jullie (Allaah) dan niet?” Zeg: “Wie is het in Wiens hand de heerschappij over alle dingen is - en Die beschermt doch tegen Wie er geen bescherming is, - als jullie het weten?” Zij zullen zeggen: “Aan Allaah.” Zeg: “Waarom zijn jullie dan misleid.” Soerat al-Moe’minoen [23:84-89]


Tawheed oel-'Oeloe-iyah[2] (Eenheid in de Aanbidding)

Dit is de Eenmaking van alle handelingen van de dienaren, zoals du'a (smeekbede), het zweren en het offeren (slachten), hoop, angst, vertrouwen, verlangen, berouw, zelfverwijt en alle andere daden van aanbidding, of dat het nu gaat om daden van het hart, de tong of de ledematen, deze moeten allemaal voor Allaah de Verhevene alleen zijn. Het is om deze tweede vorm waardoor er onenigheid ontstond in zowel het verleden als in het heden, tussen de boodschappers en de daartoe behorende gemeenschappen.

Het bewijs ligt in de uitspraak van Allaah:

En jullie Heer zegt: Roept Mij aan, dan zal Ik jullie verhoren. Zij die yastakbiroena (kibr=hoogmoed hebben) om Mij te dienen ('ibaadati) zullen onderdanig de hel binnengaan. Soerat Ghaafir [40:60]


Tawheed oel-Asmaa-e wa-Siffaat (Eenheid in de Namen & Eigenschappen)

Dit is sterk geloof in alles wat terug te vinden is in het Boek van Allaah en overgeleverd is in de authentieke Soennah, met betrekking tot de Namen en Eigenschappen waarmee Allaah Zichzelf beschreven heeft, of waarmee de boodschapper (sallallaahu alayhi wasallam) Hem beschreef - hem bevestigend volgens het begrip van de metgezellen (ra), zonder deze te ontkennen aan de hand van Takyeef (onderzoek naar de hoedanigheid), of Tamtheel en Tashbeeh (ze te vergelijken met die van de schepping), Ta'weel (het op een manier interpreteren die tegenstrijdig is met het Boek van Allaah, de authentieke Soennah en het begrip van de Salaf), Tahreef (het veranderen van de betekenissen uit de drie voorgaand genoemde bronnen), of Ta'teel (het ontkennen of opheffen van de bewezen betekenissen uit de drie voorgaande bronnen).

Het omvat ook het geloof dat niets en niemand gelijk is aan Hem en dat Hij de Alhorende, de Alziende is.

En ook zegt Hij:

Zeg: “Allaah is de Enige. Allaah is zichzelf-genoeg, Eeuwig. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk.” Soerat al-Ichlaas [112-1-4]

En ook zegt Hij:

Aan Allaah behoren de Schone Namen. Roept Hem daarbij aan en laat degenen, die ten opzichte van Zijn Namen van de rechte weg afwijken, met rust. Hun zal worden vergolden naar hetgeen zij hebben bedreven. Soerat al-A’raaf [7:180]

En ook zegt Hij:

..Niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende. Soerat as-Shoeraa [42:11]


Voetnoten:

[1] Roeboebiyah: Een term die de absolute Almacht en Heerschappij van Allaah, over de Hemelen en de Aarde en al hetgeen daartussen, aanduidt. Het woord 'rabba' (en het zelfstandig naamwoord 'Rabb' vertaald als 'Heer') komt daar vandaan, met als betekenis: "het verzorgen, het tot vruchtbaarheid brengen, het scheppen en het brengen van alle noodzakelijke elementen voor het bestaan en het welzijn van iets of iemand." Hier zijn drie aspecten aan verbonden, te weten:

- Khalq (Scheppingsvermogen): Allaah maakt alles Zelf vanuit het niets
- Mulk (Eigendom): Allaah is de Bezitter van alles
- Amr (Bestuur): Allaah beheert Zelf, bestuurt alles dat Hij schept en bezit

Een paar van deze bewijzen zijn:

..Weet dat scheppen en bevelen aan Hem is voorbehouden. Gezegend zij Allaah, de Heer der Werelden. Soerat al-A’raaf [7:54]

..Dat is Allaah, jullie Heer, aan Hem behoort de Heerschappij. En degenen die jullie naast Hem aanroepen, hebben over een dadelvlies nog geen macht. Soerat Faathir [35:13]

Ibn al-Qayyim legt uit dat bepaalde Namen van Allaah in relatie staan tot Zijn Roeboebiyah en specifieker zijn dan de naam ar-Rabb. Bijvoorbeeld: ar-Razzaaq (de Verschaffer), al-Muhyie (de Levenschenker). Zo zijn er ook bepaalde handelingen die in relatie staan tot Zijn Roeboebiyah en specifieker zijn dan de naam ar-Rabb. Bijvoorbeeld: het neerzenden van regen, het splitsen van zaad, iemand eervol maken, iemand vernederen, iemand leiden of misleiden enz. [Al-Madaaridj]

[2] 'Oeloe-iyah: Een term dat verwijst naar Allaah die de Enige is aan Wie alle vormen van aanbidding in oprechtheid gericht moeten zijn, of dat het nu gaat om handelingen van het hart (gevoelens), woorden, uitlatingen en handelingen van de ledematen. Het woord ilaah komt hieruit voort: Iets dat geadoreerd wordt, aanbeden wordt en zich naartoe richt, zoals een object van aanbidding, ondergeschiktheid en aanbidding. Er is niets dan Allaah die dit waard is en dit is de betekenis van de getuigenis Laa ilaaha ila llaah (Er is geen Ilaah die in welke vorm dan ook het aanbidden waard is dan Allaah alleen), de waarheid en zekerheid waarmee iedere boodschapper kwam om het te manifesteren. Allaah 'Azzawadjall zegt:

Maar degenen, die zij naast Allaah aanroepen, scheppon niets, want zij zijn zelf geschapen. Soerat an-Nah’l [16:20]

En Hij alleen is de Illaah (God) in de hemelen en op aarde en Hij is de Alwijze, de Alwetende. Soerat az-Zoekhroef [43:84]

En roep naast Allaah geen andere God aan. Er is geen God naast Hem. Alles is vergankelijk behalve Zijn Aangezicht. Aan Hem is de heerschappij en tot Hem worden jullie teruggebracht. Soerat al-Qasas [28:88]

Gatara 02-12-2004 08:19

Er zijn dus near-gods?

goden, maar dan net geen goden ofzo?
Want alleen een god kan scheppen?

Eviellan 03-12-2004 14:46

Citaat:

Gatara schreef op 02-12-2004 @ 09:19 :
Er zijn dus near-gods?

goden, maar dan net geen goden ofzo?
Want alleen een god kan scheppen?

waar heb jij het nou weer over
Neargods???????????
De basisterm van de Islam is één god.
Een sterker geloof in een god is er niet trouwens.
(Christendom beweert dat Jezus de zoon van god is en het jodendom zegt dat Allah heeft geworsteld met een profeet (kweeni meer welke) en heeft verloren.)

Eviellan 03-12-2004 14:47

Misschien verwar jij het met de 99 namen van Allah

Pakistaan 03-12-2004 16:41

Citaat:

Gatara schreef op 02-12-2004 @ 09:19 :
Er zijn dus near-gods?

goden, maar dan net geen goden ofzo?
Want alleen een god kan scheppen?

:rolleyes: Echt, dit slaat werkelijk nergens op. :|

Gatara 03-12-2004 16:50

Citaat:

Pakistaan schreef op 03-12-2004 @ 17:41 :
:rolleyes: Echt, dit slaat werkelijk nergens op. :|
in plaats van dat je het even uitlegt :rolleyes:

Gatara 03-12-2004 16:51

Citaat:

Eviellan schreef op 03-12-2004 @ 15:47 :
Misschien verwar jij het met de 99 namen van Allah
Nee, ik reageerde op de tekst van Bil@l

Pakistaan 03-12-2004 16:57

Citaat:

Gatara schreef op 03-12-2004 @ 17:50 :
in plaats van dat je het even uitlegt :rolleyes:
Hoe moet ik jouw hersenkronkels gaan uitleggen? Ik zeg toch niet voor niks dat jouw posting nergens op slaat. :s

Gatara 03-12-2004 16:58

Citaat:

Pakistaan schreef op 03-12-2004 @ 17:57 :
Hoe moet ik jouw hersenkronkels gaan uitleggen? Ik zeg toch niet voor niks dat jouw posting nergens op slaat. :s
zie post hierboven en als je de vraagtekens had opgemerkt zag je dat ik er geen fuck van snapte en om uitleg vroeg.

maar je leest blijkbaar alleen wat je wilt lezen

Pakistaan 03-12-2004 17:03

Citaat:

Gatara schreef op 03-12-2004 @ 17:58 :
zie post hierboven en als je de vraagtekens had opgemerkt zag je dat ik er geen fuck van snapte


Dat blijkt wel. Want hoe jij aan een concluderende vraag zoals, 'zijn er dus "near-gods" komt, is een raadsel op zich.

Gatara 03-12-2004 17:04

Citaat:

Pakistaan schreef op 03-12-2004 @ 18:03 :
Dat blijkt wel. Want hoe jij aan een concluderende vraag zoals, 'zijn er dus "near-gods" komt, is een raadsel op zich.
ik wist niet hoe ik het moest noemen.

Want ze zijn duidelijk meer dan mensen, maar minder dan god

brinta 04-12-2004 23:13

Onder afgoderij kan overigens ook het doorlopend geven van de hoogste prioriteit aan je zakelijke carriere worden verstaan

Gatara 04-12-2004 23:14

Citaat:

brinta schreef op 05-12-2004 @ 00:13 :
Onder afgoderij kan overigens ook het doorlopend geven van de hoogste prioriteit aan je zakelijke carriere worden verstaan
hoe bedoel je dat precies?

brinta 04-12-2004 23:24

Afgoderij betekent een ander doel net zo hoog stellen als je godsdienst. Ter verduidelijking:tijdens de Ramadan vragen veel mensen: Is de Ramadan wel te combineren met je werk? Blijkbaar is werk in dat geval het hoogste goed en moet je daarvoor je eigen spirituele voldoening opzij zetten. Als je spirituele behoeften eerst bevredigd, kun je ook veel beter slagen in je werk (denk aan succesvolle personen die hun energie putten uit meditatie)

Gatara 04-12-2004 23:25

Citaat:

brinta schreef op 05-12-2004 @ 00:24 :
Afgoderij betekent een ander doel net zo hoog stellen als je godsdienst. Ter verduidelijking:tijdens de Ramadan vragen veel mensen: Is de Ramadan wel te combineren met je werk? Blijkbaar is werk in dat geval het hoogste goed en moet je daarvoor je eigen spirituele voldoening opzij zetten. Als je spirituele behoeften eerst bevredigd, kun je ook veel beter slagen in je werk (denk aan succesvolle personen die hun energie putten uit meditatie)
en wat als je een tentamen hebt tijdens Ramadan bv?

brinta 04-12-2004 23:30

Citaat:

en wat als je een tentamen hebt tijdens Ramadan bv?
Doordat je aan je religieuze (door jezelf opgelegde) plichten voldoet, is je hoofd opgeruimd en kun je uitstekend presteren (zeg ik voor mijzelf).
Even bidden voor een toets is een meditatiemoment, waardoor je daarna helder kunt nadenken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.