Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Help met Informatica. Visual Basic opdracht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=102891)

hendrikafox 24-05-2002 09:26

ik moet voor informatica de volgende opdracht doen(zie hieronder)en iksnap dus helemaalniks van visual basics. dus als je me kunt helpen graag ook codes en kleine stukjes zijn welkom:

Bij veel spelletjes wordt er gebruik gemaakt van aftelrijmpjes om te bepalen "wie hem is". In Twente was een bekend rijmpje bijvoorbeeld:

Op de Almeloseweg
waaien alle bomen weg.
Nu is d' Almeloseweg
maar een hele kale weg.

Je ziet dat iedere zevende lettergreep het woord "weg" is. Als je in de kring begint te tellen, is iedere zevende deelnemer daarmee af. Als je dit een aantal malen hebt herhaald is er nog maar één over: Dat is de winnaar.

Stel je voor dat de deelnemers allemaal een nummer hebben gekregen. Je begrint het aftelrijmpje bij deelnemer nummer 1. Als je bij de hoogstgenummerde bent ga je weer verder bij 1. Welk nummer heeft de deelnemer die het aftellen wint?

Schrijf het volgende programma:


Het programma vraagt de gebruiker om aan te geven hoeveel deelnemers meedoen met aftellen (meer dan 1, maximaal 100). Het programma berekent welke deelnemer het aftellen wint als gebruik wordt gemaakt van bovengenoemd aftelrijmje, en geeft het nummer van die deelnemer op het scherm.

Voorbeeld:

Aantal deelnemers: 5
De winnaar is: 4


Zou iemand dit programma voor me kunnen schrijven en me dan opsturen? Hieronder scholieren of via mijn email? hendrikafox@hotmail.com

Alvastjes heel erg bedankt en als ik iets terug kan doen....

-x- Inkie

eddie 24-05-2002 10:04

zo moeilijk is het niet.

Benodigdheden:
1 array
3 tellers
1 loop
en dan nog een x aantal if-statements (ik gok op 3)
sim-pel :)

Eva 24-05-2002 12:34

wat zijn dan de codes van arrays enzo???????

eddie 24-05-2002 14:00

geen idee :)

Heb geen Basic gehad.
Code:

DIMENSION speler(7)
Zoiets?

eddie 24-05-2002 14:06

Handigheidjes om te weten bij dit programma:

-Er is een ronde minder nodig dan het aantal personen
-Wanneer x oneven is, waarbij de x'ste persoon afvalt, valt in de laatste ronde de persoon waarmee je begint af. Wanneer x even is, valt de ander af.

:)

Lethalis 24-05-2002 14:41

Citaat:

eddie schreef:
geen idee :)
dim a(10) as integer

bijvoorbeeld :)

Lethalis 24-05-2002 14:44

Ik heb btw geen BASIC meer of ik zou het extra moeten installeren voor dit ene ding en dat vind ik een beetje overkill :p

Kan het wel in C of in een beknopte imperatieve code voor je schrijven .. mag je er zelf BASIC van maken :)

eddie 24-05-2002 15:29

Citaat:

******** schreef:
dim a(10) as integer

bijvoorbeeld :)

dat zei ik:
dimension speler(7)
:)

dan moet er nog achter:
as boolean
as logical
as byte
as bit (??)

d'r hoeft alleen maar True of False in te staan (of 0 en 1) :)

eddie 24-05-2002 15:35

Citaat:

******** schreef:
Ik heb btw geen BASIC meer of ik zou het extra moeten installeren voor dit ene ding en dat vind ik een beetje overkill :p

Kan het wel in C of in een beknopte imperatieve code voor je schrijven .. mag je er zelf BASIC van maken :)

Je moet haar niet de complete code geven :p
Daar leert ze niks van :D

Dus haar in de goede richting, misschien een PSD'tje maken, etc :)

Eva 24-05-2002 22:49

die psd hebben we al


sja :confused:

Eva 25-05-2002 12:57

ik heb nu de oplossing. ik ga straks naar de bieb een boek halen over vba


wat een ingeving he :D

eddie 25-05-2002 14:24

Citaat:

ikke-eva schreef:
die psd hebben we al


sja :confused:

Nou... vanaf een PSD is het heel makkelijk een programma te schrijven hoor.

Je moet alleen even een naslagwerkje hebben mbt de syntax die is vereist voor de taal waar je het programma in wil maken. :)

Lethalis 25-05-2002 17:35

Ghehe :D Hij was geniepiger dan ik dacht .. ik heb hem ff in C++ geschreven voor de lol (moest van mezelf ;) ):

http://home.wanadoo.nl/tsd-mas/dump/telrijmpje.cpp.txt

En leer jij maar BASIC :p

Lethalis 25-05-2002 17:42

Citaat:

eddie schreef:
Je moet haar niet de complete code geven :p
Ach, ze moet hem eerst kunnen begrijpen ;) :D :D :D

eddie 25-05-2002 18:55

Citaat:

******** schreef:
Ghehe :D Hij was geniepiger dan ik dacht .. ik heb hem ff in C++ geschreven voor de lol (moest van mezelf ;) ):

http://home.wanadoo.nl/tsd-mas/dump/telrijmpje.cpp.txt

:eek:

Anders ga je even ingewikkeld doen :eek:

Je geeft trouwens mooie, duidelijke namen aan je variabelen (y) :rolleyes:

Lethalis 25-05-2002 19:25

Citaat:

eddie schreef:
Anders ga je even ingewikkeld doen :eek:
Viel toch wel mee?

Citaat:

Je geeft trouwens mooie, duidelijke namen aan je variabelen (y) :rolleyes:
Pfff, bij deze omvang boeit me dat erg weinig. 't is anders als je een programma van meerdere duizenden regels code schrijft, dan komt het de overzichtelijkheid wel ten goede.

Zo moeilijk is het toch niet te volgen?

Lethalis 25-05-2002 19:27

http://home.wanadoo.nl/tsd-mas/dump/telrijmpje2.cpp.txt

Zo, nu heb ik hem ff een beetje opgepoetst. Naamgeving verbeterd en dergelijke (zeikerd :p ) :)

hendrikafox 26-05-2002 18:58

Bedankt iedereen, als ik ooit iets terug kan doen....

INKIE


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.