![]() |
vrije meningsuiting
Hallo allemaal, ik moet een debat houden over de volgende stelling:
Je moet alles kunnen zeggen, ook beledigingen moeten kunnen. Wat is jullie mening hierover en waarom vinden jullie dat? Zelf ben ik hiertegen als het gaat om iemand beledigen. |
Moet kunnen, maar je moet niet raar opkijken als je neergeschoten wordt.
|
Ikzelf ben voor volledige vrijheid van meningsuiting. Iedereen moet zelf zijn mening kunnen uiten, ongeacht welke dat is en hoe iemand dat doet.
Niemand heeft het recht om niet beledigd te worden. Daarnaast is belediging nogal persoonlijk gebonden en dus subjectief. |
Dat vloeit uit de aard van het recht voort. Dus ja, iedereen kan alles zeggen.
|
Eens.
Eigenlijk gewoon omdat ik geen enkel goed argument voor censuur ken. |
Citaat:
als iemand mij beledigt schiet ik m tog ook niet neer :s ook al is het nog zo erg.. ik vind het goed dat je alles mag zeggen wat je denkt...wordt nederland veel duidelijker van. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
aan de andere kant...
kleine kinderen worden wel opgevoed met het idee dat ze mogen zeggen dat ze de moeder van hun vriendje een stom wijf vinden (vrijheid van meningsuiting) |
Een meningsuiting puur bedoeld om iemand te beledigen moet niet kunnen. Maar waar trek je de grens? Dat is erg lastig, daarom vind ik dat vrijheid van meningsuiting ophoudt wanneer je iemand ernstig beledigt.
Dit hoort trouwens op Maatschappelijke Vakken of Moderne Talen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
als ik thuis iets over iemand zou zeggen wat echt niet zoukunnen en mn ouders worden kwaad op mij dan hebben ze eigenlijk geen recht van spreken want in de grondwet staat dat ik mag zeggen wat ik vind.. |
FYI, vrijheid van meningsuiting heeft alleen maar betrekking op de verhouding overheid-burger. Voor je de grondwet gaat betrekken op een gezinssituatie. :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Dat schept nog geen duidelijkheid.
|
Ik vind (maar ja wie ben ik?) dat vrijheid van meningsuiting alleen stopt als het gaat om ernistige (doods)bedreigingen.
Verder moet alles gaan en kunnen (inclusief iemand/bevolkingsgroep/religie/heilige whatever ernstig beledigen). |
Citaat:
alhoewel ik er niet tegen ben. |
Citaat:
|
Je mag best beledigen uiten maar als het naar een bepaalde bevolkingsgroep toe is het algauw discrimineren
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar vermoorden uit zelfverdediging mag altijd, als je ertoe gedwongen wordt. |
maar als je beledigt wordt mag je niet moorden.....ook al voelt het als zelfverdediging.
|
Moet kunnen, maar je moet niet raar opkijken als je neergeschoten wordt.
<flauw> Dan kijk je niet meer op </flauw> Mee eens. Alles kunnen zeggen is belangrijk, stel je voor dat iemand anders gaat bepalen wat jij mag zeggen of niet :O |
Citaat:
|
Citaat:
Edit: Maar dat geldt NIET natuurlijk als je zo wordt overmant door emoties door een opmerking van iemand. :D |
Vanzelfsprekend, met mensenrechten wordt niet gemarchandeerd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit geld natuurlijk NIET als je wordt beledigd etc. :bloos: ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Natuurlijk mag je geen beledigende dingen zeggen.. dit kan zelfs strafbaar zijn..heb respect voor elkaar man :)
|
Citaat:
als je het toch als beledigend beschouwt bestaat er ook nog zo iets als een rechter. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Natuurlijk moet je vrij je mening kunnen uiten, maar je mag anderen mensen hierbij NIET discrimineren of heel erg kwetsen!
Dus als je zoals Theo van Gogh gaat zeggen: 'Alle moslims zijn geitenneukers' of 'alle joden zijn kinderverkrachters' dan ga je cker te ver! Ik vind niet dat hij hiervoor vermoord moest worden, maar hij had wel een flinke celstraf mogen krijgen! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
of er een veroordeling van zou komen is trouwens te betwijfelen, El-Moumni (en anderen die niet aangeklaagd werden) is met veel groffere uitspraken gewoon vrijuit gegaan, dus om over de uitspraken van Theo van Gogh wel een vonnis uit te spreken... dat klopt ook weer niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24. |