![]() |
SQL- moelijkkkkkkkkkk
hallo iedereen,
mag je een functie plaatsen achter een "WHERE" in SQL, dus bijvoorbeeld ....... ...... WHERE COUNT(*); en mijn tweede vraag gaat over het volgende probleem: Stel dat we een tabel hebben met 1 kolom genaamd "cijfers", deze tabel bevat 20 cijfers van een student voor een bepaalde vak, nu willen we met behulp van SQL de 5 hoogste cijfers weergeven op het scherm, hoe moet DIT...... alvast bedankt, Appieeeeeeee |
Citaat:
Citaat:
|
Dat laatste snap ik niet, een tabel met 1 kolom met cijfers. Dat zou dus betekenen dat je maar voor 1 leerling de cijfers kan opslaan? Of voor elke leerling een tabel maken, dat lijkt me niet echt handig.
|
Nee, in het WHERE gedeelte mag je geen Count gebruiken, volgens mij...
ik dacht dat je daarbij having moest gebruiken. edit: al slaat het natuurlijk als een lul op een drumstel om gewoon "count" te doen...je moet wel met iets vergelijken he.. |
Citaat:
|
1) Hiervoor heb je de prachtige GROUP BY / HAVING.
2) SELECT TOP 5 * FROM cijfers_tabel ORDER BY cijfers DESC |
hij heeft het toch niet over groeperen? gewoon where dus :) en daarin mag je functies gebruiken ja
|
Citaat:
Voor de rest: Zie ******** |
Citaat:
COUNT() is een aggregate function, bedoeld om op groepjes van records uit te voeren. |
Citaat:
Tabel Cijfers = {studentid, vak, cijfer } ? |
Citaat:
Want een student krijg een cijfer voor een vak. Cijfer = { studentid, vakid, cijfer} Vak = { vakid, vaknaam, leraarid } (een vak wordt gegeven door een leraar) |
Citaat:
Cijfer = { studentid, cijfer1,cijfer2....,cijfer20 } kunnen hanteren, als je een consistente volgorde aanhoudt. |
Alleen is het dan moeilijk om het hoogste cijfer te bepalen; mag je alle velden gaan vergelijken :s
Dan is een select max(cijfer) toch makkelijker. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33. |