![]() |
[Brander] Ervaringen van de Nec-3500 Dual Layer
Er zijn een paar mensen hier die hem hebben, ik had zo een vraag.
Maakt hij veel kabaal als hij leest/schrijft, etc? |
Echt bijzonder stil kan ik hem niet noemen met lezen (m'n Pioneer DVD-ROM is stiller). Schrijven van DVD's doe ik altijd op 4x dus dat hoor je sowieso bijna niet :)
|
Naja dan maar 4 speed. Heb namelijk nu best wel een stil stysteem, en vindt het jammer als er zo een tering herrie maker bij komt. Mijn Msi dvd speler maakt al herrie als ie gaat lezen.
Naja de nec 3500 komt toch bij de meeste test uit als de beste brander, en dat voor 60 euro is wel netjes. :) |
Die NEC-drive is vrij stil vind ik, hij heeft een zeer goed stabilisatiesysteem waardoor zelfs heel slecht geproduceerde CD's niet voor trilling of resonantie zorgen, dat vind ik zelf belangrijk. Schrijven van CD's op >32X hoor je natuurlijk wel. Maar het is niet zo dat hij een vervelende fluittoon maakt ofzo, je hoort die schijf gewoon draaien, een soort geruis maar niet opvallend.
Trouwens het verschil tussen 4X en 8X DVD schrijven is sowieso maar klein, omdat die NEC op 4X in constante snelheid schrijft (van begin tot eind 4X) en in 8X op oplopende snelheid (dus hij begint op plm. 5X en eindigt op 8X). Je bent dus niet twee keer zo snel klaar. En bovendien, op 8X schrijven geeft alleen maar meer kans op buffer underruns. Ik schrijf zelfs nog regelmatig DVD's op 2.4X, gewoon omdat ik dan ondertussen echt alles kan doen wat ik wil en er helemaal niet bij stil hoef te staan dat er ook nog een DVD gemaakt wordt. Dan verlies je dus helemaal geen tijd, omdat je ondertussen gewoon kunt verdergaan met waar je mee bezig was. |
kijk ook eens naar de pioneer dvr-108, komt behoorlijk goed uit de test over de gehele linie. in ieder geval is het een welkome afwisseling van m'n ouwe nec1300. is trouwens ook best stil.
|
Ik krijg hem zondag van onze kindervriend Sinterklaas. :D (Mijn mening komt dus zondagavond/maandag ;) )
Maar heb er erg veel positieve verhalen over gehoord! Check: http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/955076 |
Heb hem maar besteld. Ben benieuwd. :)
|
Citaat:
www.google.com Ik heb hem vandaag gekregen, moet alleen nog DVD-R's halen :o |
Citaat:
Ik heb het meteen goed gedaan, meteen dvd's erbij besteld :D |
Trouwens, ik heb altijd problemen gehad met branders, Nero herkende de brander niet meer of er trad altijd een fout op als het branden begon.
Is er een ideale IDE configuratie, bijvoorbeeld Primary: HDD master, DVD (RW) slave, Secondary: HDD master, DVD (RW) slave? Of juist HDD + HDD en DVD + DVD... Zoiets heeft iemand mij namelijk ooit verteld, maar ik heb daar nooit naar gekeken. Kan iemand me vertellen of er iets dergelijks bestaat? |
Citaat:
Zijn die DVD's van 40 cent etc. een beetje op niveau of is het absoluut niet aan te raden voor deze NEC nd3500? |
Ik had gehoord, /gelezen op google, dat die nec, bijna alles brande.
Ik heb alles bij de pczaak besteld. Met DVD+R prostopre 25 stuks voor 27 euries. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb mijn harde schijf als primary master, mijn DVD-RW als seceondary master en nog een DVD-ROM als secondary slave. Ook nog nooit problemen gehad :) |
Iemand al Dual Layer dvd's gebrand?
|
Citaat:
Jolt, ik heb al 2 DL DVD's gebrand (ff alle seizoenen van de simpsons gearchiveerd) en hoewel het een eeuwigheid duurt, is er niets mis mee :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb sinds kort ook die NEC-3500 Dual Layer, deze kan dus 9Gig DVD's branden. Misschien een stomme vraag, maar een standaard DVD-R 4,7Gig kun je niet dubbellayer branden he?
je moet dus speciale DVD-R 9Gig dvd's moeten kopen? |
Citaat:
Die worden later wel goedkoper ;) |
Citaat:
Verder is het niet noodzakelijk om CD/DVD-apparaten met een ATA100 kabel aan te sluiten. Bij harde schijven wel, omdat jij best wel de situatie kunt hebben waarin de data met >80 mb/sec uit de buffer komt. Bij CD/DVD-apparaten heb je dat vrijwel nooit, die zijn gewoon veel langzamer. Maar er zijn mensen die een ATA100 kabel sowieso 'stabieler' vinden, omdat die inderdaad voor elke data-ader ook een aparte grond-ader hebben, i.t.t. gewone ATA33 kabels (die hebben maar één gemeenschappelijke data-ader). |
Dus je wilt er mee zeggen dat ik eigenlijk voor niks zo een round kabel heb besteld?
|
Rounded cables zijn sowieso niet echt aan te raden :)
|
O nee? Ze bevorden toch de airflow en in mijn kast ( Antec Sonata) heb ik zowizo niet zo veel ruimte i.v.m een hdd rekje.
Hoezo dan niet? |
Ten eerste is er vaak het probleem dat ze te lang zijn (max. lengte van een IDE kabel is ongeveer 45cm IIRC), en ten tweede is het zo dat die ronde kabels foutgevoeliger zijn omdat alle aders zeer dicht langs elkaar heen lopen.
Er staat hier nog een heel (Engels) stuk over: http://www.dansdata.com/rcables.htm Neemt overigens niet weg dat rounded cables vaak prima werken, maar het is iig niet zoals het ooit bedoeld is. :) |
Intressant artikel. Maar jah, als ik een probleem heb, dan los ik dat dan wel op :D.
Tis shit dat ik geen sata moederbord heb, die kabels zijn tenmiste lekker dun. |
Citaat:
|
Citaat:
Kijk, dat jouw brander misschien wel een DL-schijfje op 4X kan branden, zal best, als je dat bedoelde. Maar ze zijn er niet gegarandeerd geschikt voor. |
Ze doen het perfect (Y)
Altijd 32x schijfjes op 48x gebrand en daar had ik ook nooit problemen mee. Uiteindelijk zijn de verschillen tussen die schijfjes ook enorm klein. Maar je hebt gelijk als je zegt dat er nog geen media zijn die DL4x geschikt zijn. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verder is de kans op fouten natuurlijk sowieso groot als je boven de gecertificeerde snelheid brandt, terwijl het tijdsverschil tussen 32X en 48X misschien maar anderhalve minuut is. Dan heb ik liever een goed gebrande cd in plaats van dat kleine tijdswinstje. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Datacd's hebben dan ook foutcorrectie (van de 2352 bytes die een sector telt, bevatten er 2048 data, de rest is correctieinformatie) en audiocd's hebben dat niet. :)
|
Citaat:
|
Hij brand als een tierelier :) en stil, lekker relaxt :).
Super dingetje. En trouwens nog geen enkel probleem met round ide kabetlje :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06. |