![]() |
Faalangst
Wie kan me vertellen uit ervaring hoe faalangst voelt?
Een zekere persoon zegt dat ik het heb maar ik geloof er geen bal van. :s |
Citaat:
Een poging: Als jij het erg vind om te falen of bang bent om te falen. In situaties waarin je eigenlijk moet "presteren", zoals op school met proefwerken etc. Met rijlessen of op je werk. Iemand die ik ken heeft het ook. Als je het zelf niet hebt kun je je daarbij eigenlijk niks voorstellen. Maar wel vreemd dat iemand tegen jou zegt dat je faalangst hebt terwijl je zelf van niks weet. :) Ik vraag me dan ook af of je hebt. |
Faalangst is eigenlijk de verkeerde term; en psygologen zeggen tegenwoordig vaak succesangst. Angst voor succes omdat succes zou betekenen dat er meer van je verwacht gaat worden.
Is faalangst niet dat je opeens bang wordt voor proefwerken en spreekbeurten en dat je opeens wat je heb geleerd niet meer weet enzo? |
Citaat:
Succesangst lijkt me niet hetzelfde als faalangst. |
Ik heb zelf faalangst, dus ik kan een beetje uitleggen hoe dat voelt. Het is een soort van onzekerheid, als je bijvoorbeeld moet presteren voor school. Bij mij komt dat voor in stress, hyperventilatie en erg trillen. Dat kwam bij mij wel eens voor op school, ik heb toen ook de 2 weken erna thuis gezeten. Ik ben ervoor naar hulp geweest, faalangsttraining en dat heeft erg geholpen. :)
|
Ik weet niet of ik faalangst heb (waarschijnlijk niet)
maar word wel extreem zenuwachtig voor bepaalde situaties Niet voor proefwerken, maar wel als ik iets moet zeggen in een groep ofzo en sportwedstrijden. Daar ben ik dan ook maar mee gestopt. Verwachtingen vind ik trouwens verschrikkelijk. Als je eraan voldoet vindt iedereen het normaal, maar als je dan een keer niet goed presteert, is iedereen teleurgesteld. Ik functioneer het beste in nieuwe groepen wat dat betreft. Niemand verwacht dan iets en dan kun je het eigenlijk ook niet echt fout doen :) |
Citaat:
Ik heb geloof ik wel een soort van faalangst, als ik de beurt krijg in de klas krijg ik echt geen woord meer uit mijn mond, dan word ik gelijk helemaal zenuwachtig en kan ik niet meer helder nadenken. Ook al weet ik bij anderen precies het goede antwoord, op dat moment zit mijn hoofd op slot. Ik weet ook niet precies hoe dat komt, maar heeft denk ik toch te maken met onzekerheid en zo:o |
Citaat:
maar op sociaal gebied ligt het dan weer net andersom eigenlijk, in nieuwe groepen durf ik vrijwel niks te zeggen |
Citaat:
Ik ben ook zo stom om extra rare dingen te gaan zeggen als ik in de buurt ben van mensen die al op mij neerkijken en mij een dom wicht vinden:s Maar dat heeft niets met faalangst te maken, geloof ik;) Bij ons op school kun je trouwens een faalangsttest doen, geloof ik, misschien moet je (Luka) daar eens naar vragen. |
Of ik echt aan de norm voor faalangst voldoe weet ik niet. mar ik ben erg bang om te blijven zitten. Om se's te verpesten. Meestal haal ik de wel wat hogere cijfers door maar soms heb ik ook een blackout (n) .
sociale faalangst heb ik ook, ik vind winkelen al eng, moet ik bedankt zeggen bij de kassa als ze de geld geeft of niet enz. Ja, het klinkt dom. |
Citaat:
Maar dat van de kassa herken ik jah! Ik ben in de supermarkt ook altijd bang dat mensen mij voor willen laten in de rij, omdat ik dan niet weet wat ik moet zeggen. En dan heb ik de neiging om 'neehoor, bedankt' te zeggen, omdat dat geen verplichtingen schept, maar dat vind ik dan eigenlijk ook weer stom, dus wordt het altijd iets er tussenin met als gevolg dat ik me doodschaam en hoop die mensen nooit meer te zien. |
ik heb faalangst. hoe het voelt ik heb a.s zaterdag een examen, en ik maak me er al maanden van te voren bang over. of ik het wel zal halen. ik heb echt wel geleerd maar toch. heb er nu pilletjes voor bij de huis arts gekregen maar of het helpt...
ik krijg meestal een black out als ik heel erg gespannen ben daar maak ik me dus ook druk van! |
Als je zelf niet denkt dat je het hebt, heb je het ook niet. Als je het zou hebben merk je dat zelf. :)
beetje onduidelijk maar oke |
ik heb een ander soort faalangst wat het gevolg is van een klein trauma (te lang om uit te leggen) van lang geleden.
ik heb het namelijk alleen met sport. als ik bv na een aanloop over een touwtje moet springen van bv 20 cm boven de grond en ik ga er van te voren over nadenken, denk ik dat ik ga vallen. zodra ik dat heb gedacht en ik ga de sprong wagen val ik ook. niks aan te doen helaas, het is gelukkig erkend dus ik hoef op school geen turndingen enzo meer te doen. ik ben blij dat ik het niet met proefwerken enzo heb. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52. |