Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   ik heb rauwe kip op (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1033264)

stampertjuh 04-12-2004 15:36

ik heb rauwe kip op

perongeluk, het was nog rauw van binnen maar ik keek te laat. Wat nu ? :confused: :( :)

Cassiopeia 04-12-2004 15:57

Ik denk dat je een beetje ziek kan worden. Misselijk oid. Denk niet dat het echt schadelijk is aangezien het maar een klein beetje is, dat je binnen hebt gekregen.

Cassiopeia 04-12-2004 15:58

ow als je het zeker wilt weten, zoek even op www.google.nl

Cassiopeia 04-12-2004 16:00

oke heb zelf maar even gekeken, was ook nieuwsgierig:

Salmonella
Salmonellabacteriën komen voornamelijk voor in vlees, kip, eieren en rauwe melk. De gevolgen van een voedselvergiftiging met deze bacteriën zijn diarree, braken en koorts. De symptomen treden 12 tot 36 uur na het eten op. Vooral jonge kinderen, ouderen en zieken zijn zeer gevoelig voor de Salmonellabacterie. Zij moeten dus extra voorzichtig zijn. Salmonellavergiftiging is te voorkomen door vlees en rauwe (niet gepasteuriseerde) melk door en door te verhitten, eieren goed hard te koken of te bakken (de eierdooier moet gestold zijn) en geen rauwe eieren in desserts te gebruiken.

perfectme 04-12-2004 16:08

Je zou geen kip meer durven eten als je weet wat er allemaal wordt ingespoten om het lekker en sappig er uit te laten zien :|

Cassiopeia 04-12-2004 16:09

Citaat:

perfectme schreef op 04-12-2004 @ 17:08 :
Je zou geen kip meer durven eten als je weet wat er allemaal wordt ingespoten om het lekker en sappig er uit te laten zien :|
:s kip is het enige vlees dat ik graag eet (uhm at)

=zwart wit= 04-12-2004 16:57

hoeveel, beste stamper :)?

een hapje of een pond?

Andijvie 04-12-2004 17:02

Als het niet veel was, zou ik me geen zorgen maken. Voor de zekerheid kan je nu veel gaan drinken, water oid, dat kan wel helpen te voorkomen dat je er ziek van wordt. Word je er toch ziek van, dan heb je iig genoeg vocht tot je genomen.

per piacere 04-12-2004 17:12

Nederlandse kippen zijn goed gecontroleerd :) buitenlandse kippen daarentegen....

Endomychus 04-12-2004 17:20

Citaat:

per piacere schreef op 04-12-2004 @ 18:12 :
Nederlandse kippen zijn goed gecontroleerd :) buitenlandse kippen daarentegen....
dat wil niks zeggen, je kunt hier ook net zo ziek van worden. Maar als het om zo'n klein stukje gaat is de kans natuurlijk erg klein

per piacere 04-12-2004 18:52

Citaat:

Endomychus schreef op 04-12-2004 @ 18:20 :
dat wil niks zeggen, je kunt hier ook net zo ziek van worden. Maar als het om zo'n klein stukje gaat is de kans natuurlijk erg klein
ja och, ik denk dat iedereen wel eens iets eet wat niet gaar is. Maar om daar nu gelijk bang van te worden. Een salmonella besmetting hoeft natuurlijk niet

perfectme 04-12-2004 20:54

Citaat:

per piacere schreef op 04-12-2004 @ 18:12 :
God, sinds ik die reportage heb gezien (het ging over Nederlandse en Belgische kipverwerkingsbedrijven), moet ik geen kip meer hebben.
Er word water, zouten, chemisch stuf allerhande in de geslachte kippen geinjecteerd (y)

Gimme more beer 05-12-2004 11:23

Het eten van een beetje rauwe kip, daar ga je niet dood van. Salmonella wordt sowieso een beetje overdreven. Jaren geleden zat het er veel in en was het inderdaad niet goed om rauwe stukjes te eten. Tegenwoordig valt dat allemaal best mee.

Salmonella nestelt zich echter niet alleen in kip, maar ook in andere soorten vlees en gevogelte.

Jolt 05-12-2004 11:34

Schuurt de maag. :)

per piacere 05-12-2004 11:39

Citaat:

perfectme schreef op 04-12-2004 @ 21:54 :
God, sinds ik die reportage heb gezien (het ging over Nederlandse en Belgische kipverwerkingsbedrijven), moet ik geen kip meer hebben.
Er word water, zouten, chemisch stuf allerhande in de geslachte kippen geinjecteerd (y)

och ik heb al zoveel reportages gezien, ook over hoe ze koeien en kalveren en andere vee behandelen bij markten en transporten

ik ben ook niet voor bio industrie maar goed, wat kan ik er tegen doen.

perfectme 05-12-2004 12:51

Citaat:

per piacere schreef op 05-12-2004 @ 12:39 :
och ik heb al zoveel reportages gezien, ook over hoe ze koeien en kalveren en andere vee behandelen bij markten en transporten

ik ben ook niet voor bio industrie maar goed, wat kan ik er tegen doen.

De behandeling heb ik niet gezien, enkel wat ze met het vlees doen om het er sappiger en lekkerder uit te laten zien :eek:

Balance 05-12-2004 13:01

Citaat:

Gimme more beer schreef op 05-12-2004 @ 12:23 :
Het eten van een beetje rauwe kip, daar ga je niet dood van. Salmonella wordt sowieso een beetje overdreven. Jaren geleden zat het er veel in en was het inderdaad niet goed om rauwe stukjes te eten. Tegenwoordig valt dat allemaal best mee.

Salmonella nestelt zich echter niet alleen in kip, maar ook in andere soorten vlees en gevogelte.

aan het eten van rauwe kip kan je wel dood gaan. Ik ken iemand die ze bijna hadden opgegeven nadat ze op een markt kip had gegeten wat blijkbaar nog niet goed gebraden was. Ze heeft het net aan gehaald en heeft er ruim een jaar last van gehad.
Uiteraard maakt het daarbij wel uit hoe groot de portie is die je binnenkrijgt en hoe gevoelig je ervoor bent.

Maar niet voor niets moet je altijd je mes en snijplank heel goed schoonmaken nadat je kip hebt gesneden.

Andijvie 05-12-2004 13:09

Citaat:

Balance schreef op 05-12-2004 @ 14:01 :
aan het eten van rauwe kip kan je wel dood gaan. Ik ken iemand die ze bijna hadden opgegeven nadat ze op een markt kip had gegeten wat blijkbaar nog niet goed gebraden was. Ze heeft het net aan gehaald en heeft er ruim een jaar last van gehad.
Uiteraard maakt het daarbij wel uit hoe groot de portie is die je binnenkrijgt en hoe gevoelig je ervoor bent.

Maar niet voor niets moet je altijd je mes en snijplank heel goed schoonmaken nadat je kip hebt gesneden.

Ik ken ook iemand die bijna dood is gegaan aan het eten van rauwe kip (of het was eend, ik dacht kip), dat was op een braderie. Hij voelde zich die avond niet lekker, na het eten van dat vlees dus, en ging met zijn ouders naar huis. De volgende dag hoorde mijn moeder dat hij in het ziekenhuis lag en dat hij vermoedelijk niet lang meer had :| Hij was toen 12, hij had de hele nacht overgegeven en hele erge diarree, op een gegeven moment gaf hij bloed op en kreeg hij hele erge koorst. Toen raakte hij buiten bewustzijn en werd hij aan de beademing gelegd. Gelukkig is alles toch nog goed gekomen, hij heeft er wel een darmstoornis aan overgehouden, geloof ik. Waarschijnlijk was het vlees wat hij had gegeten én rauw én niet meer goed houdbaar, een enorm nest met bacteriën natuurlijk...

Jolt 05-12-2004 14:26

Citaat:

uhm kruis besmetting heet dat. Als je met hetzelfde mes de kip ook de groenten snijd, dus de samonella bacterie gaat dan ook in de groenten zitten.

Daarom gewoon de kip als laatste snijden. En zorgen dat hij stront gaar is :D

MB 05-12-2004 15:22

salmonnella kun je echt flink ziek van worden, mijn vader heeft het een keer gehad.

Die had 4 dagen lang heeele hoge koorts en kon geen eten binnenhouden, was geen pretje.

Ik zou gewoon ff langs de huisarts gaan en vragen of hij je daarvoor kan onderzoeken ofzo

stampertjuh 05-12-2004 21:38

Ik ben nog niet ziek geworden:) maar het kan dus wel nog:| (36 uur is nog niet voorbij :O )
maar dat word ik toch niet:) ik had maar 2 happen op. Maar het was wel van de Aldi dus ik weet niet of het wel zulk goed gecontroleerde kip was:|

Balance 05-12-2004 22:24

Citaat:

Jolt schreef op 05-12-2004 @ 15:26 :
uhm kruis besmetting heet dat. Als je met hetzelfde mes de kip ook de groenten snijd, dus de samonella bacterie gaat dan ook in de groenten zitten.

Daarom gewoon de kip als laatste snijden. En zorgen dat hij stront gaar is :D

je kan het ook eerder snijden maar dan je snijplank en mes gewoon heel goed schoonmaken (desnoods met warm water). Of gewoon een nieuw mes en snijplank pakken als je die hebt. Ik was het altijd gewoon even goed af.
Ik ben btw op vakantie een keer heel ziek geworden van een tosti. Waarschijnlijk hebben ze die op een snijplank gelegd waar ze kip op hadden gesneden.

@Andijvie: die persoon die ik kende heeft er ook een groot darmprobleem aan over gehouden. Is nu (3 jaar nadien) nog altijd bezig met herstellen van darmoperaties etc. Gelukkig is 't btw bij die jongen van jou goed gekomen!

@Stampertjuh: volgens mij maakt het niet uit hoe gecontroleerd het is. Rauwe kip bevat sowieso heel veel bacteriën. Je moet ook altijd je vlees doorsnijden als je het gebraden hebt en kijken of het niet rood is van binnen.

p-chez 10-12-2004 02:43

Citaat:

perfectme schreef op 04-12-2004 @ 21:54 :

Geniale reportage was dat. Wát een smerige zooi. Je zag de chemo-drab echt uit die kipfiletjes spuiten toen die (geheime)cameraman erin kneep. Al die vage supplementen. Geheimzinnigdoenerij over wat er precies ingespoten wordt. Volledig geheime mengseltjes. En ook nog zodanig genetisch gemanipuleerd dierlijk materiaal, dat men met DNA-tests niet meer kan achterhalen van welk dier die supplementen van oorsprong waren.
Ranzige business.

Maryk 10-12-2004 06:53

Okee. Ik weet het nu zeker. Internetten bij het ontbijt is niet gezond... (denk hier een groene 'ik-ga-bijna-oven-m'n-nek'-smilie)

sinaasappeltje> 10-12-2004 11:34

doesnt matters

ik had gister een beschimmelde mini magdalena :D

Gimme more beer 11-12-2004 14:58

Citaat:

Er zullen vast wel mensen heel vatbaar voor zijn, maar als er echt zoveel salmonella in die kip gezeten heeft,weet je in ieder geval waar je je kip niet meer moet halen...

finkelstien 14-12-2004 09:36

keuringsdienst van waarden met de kopkippen..hihi..lekker hoor, zo'n scharrelkip :P

rxn 14-12-2004 22:28

ik denk dat je dood gaat

DvoorA 15-12-2004 13:50

grote kans op salmonella...sla de pijnstillers maar vast in :evil:

tictactoe 16-12-2004 17:30

net goed

underthabridge 16-12-2004 17:52

Citaat:

Roxane schreef op 14-12-2004 @ 23:28 :
ik weet zeker dat je dood gaat

p-chez 19-12-2004 02:51

Citaat:

DNMB schreef op 15-12-2004 @ 14:50 :
grote kans op salmonella...sla de pijnstillers maar vast in :evil:
Ach, niet elke kip is een salmonella-bom.
En daar komt nog bij dat mensen vrij hardnekkige wezens zijn. De meesten kunnen wel een paar bacterietjes hebben.

catweazle 19-12-2004 16:23

die komt hier nooit mer terug XD

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.