Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   hou jij een dagboek bij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1034454)

Cookie 05-12-2004 20:42

hou jij een dagboek bij?

zo ja waarom...en zo nee waarom niet.
ik zit te denken om ermee te beginnen. kheb geen problemen maar maak best vaak dingen mee waar ik nog lang over nadenk.toen ik wat jonger was heb ik het wel gedaan maar ja..das toch anders....

STUFF 05-12-2004 20:44

nee, want dat eindigt in semi-depressief gedoe wat nergens voor nodig is.

Skilly 05-12-2004 20:49

Ben het met stuff mee eens wat belangrijk is sla ik op in me grote hoofd is tenminste veilig ;)

Sylph 05-12-2004 20:50

Nee, daar heb ik de discipline niet voor.

Nattigheid 05-12-2004 21:07

ik moet het bijhouden van mn hulp. om mn gevoel te bepalen en te kijken waar negatieve gevoelens vandaan komen.

light fighter 05-12-2004 21:18

gedaan, een jaar lang. Deels moest ik het ook bij bjz om te voorkomen dat ik alles zou opkroppen en zij er wat aan had qua manier van denken bij mij

Revan 05-12-2004 21:19

nee, ooit wel over gedacht. ik zou het nooit volhouden om er regelmatig in te schrijven.

Princesita 05-12-2004 21:20

ja, sinds 3 jaar ofzo...maar dan alleen als het nodig is, als ik wat kwijt moet. als ik niet kan slapen omdat ik teveel nadenk ga ik dat meestal maar opschrijven, dat helpt meestal wel :)

WolterB 05-12-2004 21:33

Ja, digitaal, maar niet zonder echte regelmaat
Staat meestal ook maar losse schrijfseltjes in :)

Melanie Wilkes 05-12-2004 21:51

Jawel, eerst deed ik dat best wel heel regelmatig. Nu alleen soms, als het 'nodig' is. Als het een beetje chaotisch in mijn hoofd is of gewoon sowieso, als ik iets kwijt moet. Paar weken geleden nog intensief veel in geschreven, nu alweer helemaal niet meer. Bij vlagen dus. En dat komt dus ook neer op losse schrijfseltjes :)

CodeName Egg 05-12-2004 21:52

ik moest het doen van mn psych maar ben er na therapie mee gestopt. heb nu alleen nog een weblog waar niet al te persoonlijke berichten op staan. geen livejournal oid.. daar word ik alleen maar depressief van.

-Flip- 05-12-2004 21:54

jupzz... ik vind het fijn om mijn gevoelens en gedachten op te schrijven... niet om terug te lezen... maar om het op dat moment gewoon even kwijt te zijn... soms helpt het..

Balance 05-12-2004 22:26

Nee. Heb het wel eens geprobeerd, maar dan vergat ik het telkens weer een aantal weken. Ook ben ik zo'n typ dat achteraf spijt heeft van bepaalde opmerkingen en die dan weer ga zitten veranderen. Dan heeft het hele idee van een dagboek natuurlijk geen zin meer.

igfy 05-12-2004 22:44

Ik probeer het soms, had vorgie week een dummy gekocht om af en toe wat in te zetten, maar heb het nog maar twee keer gedaan. Ik moet soms ook mijn gevoelens kwijt, en als ik ze zomaar ergens neerzet is er het risico dat iemand ze vind, of dat ze kwijtraken, ik heb nu best spijt van dat ik dingen uit het verleden weggegooid heb.

Moet nu ook eigenlijk schrijven van mezelf, maar kan mezelf er moeilijk tot zetten.

Mark Almighty 05-12-2004 22:55

Wel een tijdje gedaan van 4 april t/m 18 juli 2002. Daarna nooit meer.
Daar heb ik tegenwoordig deze site voor. En dan wordt er nog teruggepraat ook, veel leuker.

Bloedpropje 06-12-2004 00:29

Nee, ik lul altijd tegen mensen aan over alles wat andere mensen waarschijnlijk in hun dagboek zouden zetten.

Violently Happy 06-12-2004 00:49

Ja ik doe het nu bijna 7 jaar. Ik vind het leuk om herinneringen op te schrijven (aangezien er soms wat aan mijn geheugen mankeert schrijf ik het gedetailleerd op zodat ik het later nog duidelijk kan nalezen), als er even niemand is om mee te praten kan ik alles in mn dagboek zetten, en gewoon omdat mijn hoofd zo'n warboel is.

Quiana 06-12-2004 05:39

Nee; ik krabbel weleens wat als ik daar de behoefte toe heb.

Hoewel ik dat ook steeds minder doe, nu - onvermogen.

Miracle 06-12-2004 06:36

Citaat:

Sylph schreef op 05-12-2004 @ 21:50 :
Precies. Als ik het zou doen, dan liever op de computer trouwens.

Cassiopeia 06-12-2004 08:41

Nee, want dan moet er elke (of regelmatig) inschrijven en dat zou me niet lukken..dus niet genoeg discipline. En daarbij zou ik bang zijn dat iemand erin zou lezen. Dus net als Miracle zou ik het op de computer typen, en het document beveiligen (hehe hoezo paranoide :d).

cyntha 06-12-2004 09:00

Nee, niet meer. Toen ik klein was heb ik het wel een tijdje vol gehouden. Maar nu heb ik er de discipline niet meer voor.

Misery 06-12-2004 09:18

Ja.

Wanneer mijn hoofd een beetje te vol zit is het fijn om wat van die gedachten op te schrijven, dan kun je de dingen tenminste een beetje helder krijgen.
In mijn dagboek word soms weken achterelkaar gestructureerd iedere dag bladzijden-lang depressief gezeurd, maar er staan ook maanden in met enkele kreten, snel en vooral enthousiast over de bladzij geklad.
Waarom zou je regelmatig in een dagboek moeten schrijven?!

Yab-Yum 06-12-2004 09:25

Ja online.

En een deel voor mezelf.

11568 06-12-2004 11:09

Nee want ik heb niet veel te melden en ik zie niet in wat je er mee op schiet om je gevoelens op te schrijven. Niet dat ik dat kan.

Stefanie 06-12-2004 11:52

Nee ik hou geen dagboek bij. Wel schrijf ik af en toe wat dingen op die me raakten, zodat ik ze later nog terug kan lezen:)

bracelance 06-12-2004 11:58

nee, dat vergeet ik toch altijd

Sabje 06-12-2004 12:11

Ik heb een LJ.
En verder schrijf ik voor mezelf (en psych) elke dag wat kleine dingetjes op.

Moonlight fairy 06-12-2004 12:13

ik heb er een... maar schrijf er de laatste tijd niet in... Dat doe ik vooral als ik alleen ben en echt iets van me af te schrijven heb en dat valt de laatste tijd wel mee

Daydream-ster 06-12-2004 12:22

Citaat:

STUFF schreef op 05-12-2004 @ 21:44 :
nee, want dat eindigt in semi-depressief gedoe wat nergens voor nodig is.
en

Citaat:

Sylph schreef op 05-12-2004 @ 21:50 :
Heb het poosje moeten doen van het GGZ, maar daar werd er niets meegedaan, en ik ging mezelf alleen maar rotter voelen als ik het opmoest schrijven en vervolgens moest nalezen.

Dus maar snel mee gestopt.

Dagboeken zijn leuk als het goed gaat, of als er iets mee gedaan wordt

Vice 06-12-2004 12:46

Nee, dat vergeet ik toch.

secho 06-12-2004 13:54

geprobeerd, maar heb er de discipline niet voor om er elke dag iets in te schrijven.

Inge87 06-12-2004 13:56

ik schrif alleen maar wanneer ik wat van me af moet schrijven... Voor de rest eigenlijk niet, ik heb ook geen dagboek, wel een schrift waar ik 1 keer in het half jaar wat neer zet ofzo :P maaaaar ik zet er ook ze leuke dingen in, dat is misshcien ook wel handig...

I-alone 06-12-2004 13:59

Op internet en ik heb een schrift waar ik wel eens wat in schrijf, maar niet elke dag.

Eend 06-12-2004 14:15

Ik ehb in de kliniek altijd een dagboek bijgehouden. Als ik dat nu teruglees zie ik mezelf enorm vooruit gaan. Ik zie mijn gedachtes veranderen en mijn vrolijkheid terugkeren.

Erg leuk om te zien:)

coopergirl 06-12-2004 14:22

Ik schrijf al jaren verscheidene jaren dagelijks in dagboeken.. Heb er reeds zeven volgeklad... Voor mij heeft het min of meer een therapeutische werking, het van me af te schrijven. Nadat ik twee maand geleden ben verhuist heb ik er ineens niet zo'n behoefte meer aan... Kinda strange.. Anyhow, het is welliswaar een melancholisch gezeur wat erin beschreven staat, desalniettemin is het af en toe wel interessant terug te lezen hoe het toentertijd met me ging/ meemaakte whatsoever... :)

Briseïs 06-12-2004 14:26

Nee, dan voel ik me belachelijk. Niet omdat een dagboek bijhouden belachelijk is, maar omdat hetgene wat ik op zou willen schrijven belachelijk klinkt als ik het opschrijf.

-bambi- 06-12-2004 14:54

Ik zit er inderdaad ook over te denken om er aan te beginnen.
Vroeger wel gedaan, toen ik 13 was ofzo, als ik het nu teruglees lach ik me rot! Waar ik me toen wel niet allemaal druk om maakte :confused: :D

Vogelvrij 06-12-2004 15:17

Ja, al meer dan 2,5 jaar volgens mij.. Wel via internet, diaryland. En ik schrijf af en toe ook wel wat op in een schriftje, maar dat zijn vaak ook meer gedichten en zo. Vroeger probeerde ik het ook wel eens, maar kon ik het nooit goed volhouden dus dat duurde nooit zo lang:o
Ik zou nu echt niet meer zonder mijn diaryland kunnen:o

C'est moi 06-12-2004 15:47

ik schrijf alleen dingen in mn dagboek als ik het ff niet meer zie zitten. dus niet elke dag. echt alleen maar omvan me af te schrijven!

Lorelei 06-12-2004 15:59

Nee, maar ik schrijf wel soms dingen van me af.

Nijn* 06-12-2004 16:11

Bij mij is 't meer een maandboek, ik schrijf wel eens gedachten op, puur om ze kwijt te kunnen, maar ik moet ze niet snel terug lezen.. Vroeger was ik daar veel strenger in, toen moest ik per se iedere dag schrijven van mezelf. Maar daar had ik de dicipline niet voor :p

idontcare 06-12-2004 16:30

ik heb niet echt een dagboek. als ik wat kwijt wil dan schrijf ik het (soms) op, gewoon op een los blaadje en dat beland dan uiteindelijk ergens achter een kast ofzo. soms lees ik dingen terug en dan is het ecth zo van 'vond ik DAT toen?'. is op zich wel humor.

Mariekje* 06-12-2004 16:39

Citaat:

Princesita schreef op 05-12-2004 @ 22:20 :
ja, sinds 3 jaar ofzo...maar dan alleen als het nodig is, als ik wat kwijt moet. als ik niet kan slapen omdat ik teveel nadenk ga ik dat meestal maar opschrijven, dat helpt meestal wel :)

yavanna 06-12-2004 17:10

Ja, al anderhal jaar, maar niet iedere dag. Ik kan dan m'n gedachten op kan schrijven en zodat ik niets vergeet. Misschien ontdek ik wel een patroon in de gebeurtenissen en kan ik beter om gaan met de situaties.
Als je een geheim hebt en het moeilijk voor je kan houden, kan je het in het dagboek schrijven. Dan ben je het kwijt en verklap je het niet zomaar.

hij is nu trouwens vol...

leucomelas 06-12-2004 17:13

ik ben ermee gestopt omdat het een te grote klus is. zat soms tot 3 uur lang in dat ding te schrijven, omdat ik het niet kort op kan schrijven. er gaat al genoeg om in mijn hoofd, hoef het niet ook nog eens op te gaan schrijven.. zoiezo, soms gewoon te moeilijk, en het liefst laat ik het verleden achter me... heb 6 dagboeken volgeschreven, durf ze nieteens meer te lezen :bloos:

heb nu trouwens een dummy waar ik in ga tekenen/kliederen wanneer ik iets kwijt moet. zo kan ik alleen zien wat erin staat, voor een ander zijn het gewone tekeningen. maar voor mij zit er dus heel veel gevoel achter... doe ik bijna dagelijks, soms 4 keer per dag, dan een week niet... ligt eraan, hoe ik me voel.

dyfusica 06-12-2004 17:22

Ja, ik hou al anderhalf jaar een livejournal bij.
En op dit moment ben ik ook bezig een boek te schrijven in dagboek-stijl.
En ik heb ook nog een klein boekje wat ik maar weer ga rondslepen waarin ik van me af schrijf.

Sitroentje 06-12-2004 17:58

Ik hou niet echt een dagboek bij, ik heb gewoon een schriftje waar ik mijn gedachten en gevoelens in schrijf als ik dat nodig vind, en aangezien ik dat maar om de zoveel maand doe, noem ik het geen dagboek.

Olafant 06-12-2004 19:18

Ik heb wel een soort 'dagboek'. Ik schrijf er niet dagelijks in. Soms om de paar dagen, soms eens in de paar weken, soms bijna een jaar niet. Laatste tijd wel wat vaker.
En waarom? Het schrijven lucht erg op en het is vaak fijn om het terug te lezen. Ik schrijf dan ook de minder leukere en de leukere dingen op.

Xonzo 06-12-2004 20:32

voor ik gaan slapen zeg ik het precies tegen mezelf ofzo, probeer ik alles eruit te brabbelen
echt de zin om dan pen en paier te nemen heb ik ni echt

Fade of Light 06-12-2004 20:36

Nee, geen zin in en ben ik te lui voor :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.