![]() |
[bio] waarom/hoe ontrekken thee/alcohol etc vocht aan je lichaam?
er staat overal wel dat thee/alcohol en vaak ook koffie vocht aan je lichaam onttrekt. Maar hoe komt dat dan?
Een link naar iets waar ik 't kan vinden is natuurlijk ook goed ;) Ik kan 't iig niet vinden :/ |
*vandaag college over gehad :) *
Alcohol blokkeert de afgifte van ADH (antidiuretisch hormoon) in de hersenen, waardoor de terugresorbtie van voorurine ook minder is, en er dus meer urine wordt geproduceerd, waardoor je meer vocht dan normaal kwijt raakt. Dat verklaart waarom je van alcohol moet plassen en waardoor je een kater krijgt (uitdrogingsvechijnselen) Hoe het met cafeine zit (want ik neem aan dat het bij koffie en thee de cafeine is die het veroorzaakt) weet ik niet precies, maar het zal op ongeveer dezelfe manier werken. |
|
dmv ADH
|
Misschien is het ook handig om te bedenken dat alcohol ook zonder ADH vocht onttrekt. Denk hierbij aan het isoleren van DNA en het incuberen met ethanol om het water uit het DNA te onttrekken.
|
Dat stond laatst in de Quest! volgens mij in het november nummer... heel mooi uitgelegd met plaatje :p
|
alcohol is natuurlijk zeer hydrofiel omdat het 2 waterstofbruggen per molecuul alcohol kan vormen
|
thanks allemaal :)
ik snap 't :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06. |