![]() |
Frans voltooid deelwoord
Bonjour:)
Ik weet het... misschien hoort het hier niet thuis maar ik heb morgen proefwerk frans en ik snap het voltooid deelwoord niet helemaal, dus kan iemand het mij (iets beter) uit leggen :bloos: ? xxx lo0lly |
Wat snap je er niet aan dan? En van alle werkwoorden of gewoon een aantal die je moet leren?
|
Citaat:
xxx lo0lly |
Bedoel je de passé composé? En wat snap je er niet aan?? Weet je de vormen van die sortir, aller en partir niet, of snap je helemaal niet hoe het moet? Ik snap het wel en wil het je wel uitleggen als je je vrag iets duidelijker stelt :) Liefs
|
voltooid deelwoord:
aller: allé(e) sortir: sorti(e) partir: parti(e) passé composé: je suis allée, tu es allé, il est allé, nous sommes allés, vous êtes allés, ils sont allés je suis sortie, tu es sorti, il est sorti, nous sommes sortis, vous êtes sortis, ils sont sortis je suis partie, tu es parti, il est parti, nous sommes partis, vous êtes partis, ils sont partis |
Bij werkwoorden die met être verboegd worden, moet je het woord erachter, de vorm die je gedaan hebt (dus bijv allé) aanpassen aan het geslacht van het onderwerp. Bij vrouwen komt er een -e achter, dus je suis allée als je een vrouw bent en bij meervoud een -s, dus nous avons allés. Als het gaat om alleen maar vrouwen bij nous wordt het nous avons allées (een'-e voor de vrouwen en een s voor het meervoud). Hoop dat je er wat aan hebt..
|
Citaat:
aller is een van die werkwoorden die met être vervoegd worden in de passé composé! |
thanx allemaal:) maar ik denk dat ik nou de rest aardig heb verknalt omdat ik zow druk bezig ben geweest met voltooid deelwoord :p naja je hoort me cijfer nog wel,, maar bedankt iniedergeval:)
xxx lo0lly |
Zoals ik al zei: jullie horen mijn cijfer nog wel
en het valt mee: een acht=) Dank je wel dus allemaal(nog een keer:o) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52. |