![]() |
Hapjes bij kerstgala op school.
Ik zit momenteel in de eindexamencommissie van mijn school. Samen willen wij binnen drie weken nog een kerstgala regelen.
Het is de bedoeling dat iedereen in galakostuum komt natuurlijk, er wat gepraat, gedanst, gesjanst, gefeest en op nog veel meer manieren pret gemaakt wordt. Daarbij horen natuurlijk hapjes, maar nu die 10-miljoen-vraag, wat kunnen we er bij zetten en hoe komen we daar aan? Ervaren met het organiseren van dergelijke 'fuiven' zijn we geen van allen, dus alle tips en alle hulp is welkom. Het is een beetje kort dag, want we hebben nog maar 3 weken tot de dag zelf. En de vraag is natuurlijk ook of we alles zelf gaan kopen en klaarmaken, of dat we alles door een caterings-bedrijf laten regelen (die dan meteen de hapjes e.d. selecteren). Het is alleen niet de bedoeling dat het erg duur wordt, want het moet wel van school uit gaan en als de kaartjes te duur worden komt er niemand. We gaan uit van zo'n 140 mensen. |
Bij ons werden er 5e klassers gevraagd om te serveren voor een kleine vergoeding. Dat zou je dus ook kunnen doen. Scheelt erg in de kosten en zij kunnen dan alles aanvullen als het op is enzo.
Ideeën voor warme hapjes: - bitterballen - kipnuggets - frikandelstukjes - mini kaassouflées. (allemaal simpel te verzorgen. beetje curry en mosterd erbij zetten in een schaaltje. Je kan daarvoor gewoon grote pakken kopen bij de supermarkt (of evt. groothandel) en in een keuken frituren). Koude hapjes: - chips (evt. met dipsaus) - kaas - worst - augurk omwikkeld met ham/boterhammenworst - spekjes - stukjes komkommer - stukjes brood met bakjes erbij waar kruidenboter, kipkerrie, brie enz. in zit) - pinda's - borrelnootjes Die dingen zou ik allemaal zo veel mogelijk van te voren snijden of klaar zetten. Als je mensen het voor je laat doen (van school) kun je hen van te voren laten zien waar wat staat en dat ze moeten opletten dat als iets op is dat ze dan wat bij snijden. Ik zou geen catering doen. Dat is zó duur, het kan veel goedkoper! |
Ikzelf vond vooral hapjes als bitterballen en andere gefrituurde dingen erg lekker.
Of schalen met worst en kaas, komkommer enzo Eigenlijk dus hetzelde als olafant K denk dat stokbrood wel lastig is met bakjes salade, saus. Je kunt denk ik beter iets uitdelen, stokbrood zou je dus al van tevoren moeten beleggen. |
het is misschien wel handig om rekening te houden met vegetariers, ook wat de warme hapjes betreft :) kaas is in feite niet vegetarisch; je zou bijvoorbeeld spinazienuggets erbij kunnen leggen.
|
iedereen wat laten maken en dat dan met elkaar opeten, dat deden wij vroeger altijd op de basisschool. Was erg leuk. Dus als je 140 mensen verwacht, iedereen een schaal met iets laten meenemen. Anderen weer drinken, etc.
Dit is opzich wel omslachtig natuurlijk, qua soorten sluit ik me totaal aan bij Balance. En ja catering is altijd duurder dan zelf alles doen. Informeer eens wat het kost. |
Canape's zijn ook zeer lekker.
Dun gesneden stokbrood met ham/kaas gecutterd en dat met zalm of stukje kaas, of een mousse. |
bitterballen e.d op een gala?
Lijkt me dat je meer richting de wat luxere hapjes gaat (hoeft niet duur te zijn, toastjes met wat rotzooi) |
Tomaten gevuld met roomkaas uit de oven! LEKKER!!!
|
Citaat:
wat dacht je van dit: Toostjes gegratineerd met Auberginemousse. 1 klein aubergine olijf olie 1 sjalotje 2 teentje knoflook(uitgeperst) 25 gram geraspte kokosnoot 1 eetlepel tomatenketchup 1 theelepel gemberpoeder zout cayennepeper 2 eetlepels kwark sneetjes toastbrood(geroosterd) gevulde groene olijven peterselie Bereidingswijze: Smeer de aubergine in met olijfolie en rooster hem onder de hete grill. Haal de schil er af en pureer het vrucht vlees met de geraspte kokos, en de fijn gehakte sjalot met de staafmixer fijn. Breng het geheel op smaak met de gemberpoeder, cayennepeper. Roer er de kwark en de tomatenketchup door.Wrijf de in driehoekjes gesneden geroosterde brood in met de uitgeperste knoflook, en besmeer deze met de mousse. Garneer het geheel met in plakjes gesneden olijven,en de peterselie. :o |
Bedankt voor de tips, ik zal het er eens over hebben.
Meerdere geniale reacties zijn uiteraard altijd welkom Citaat:
Het moet wel relaxed blijven voor de gasten. Citaat:
|
Citaat:
|
bittergarnituur kan altijd
op een schaal met sausjes je kan ook x aantal stokbroden kopen in "plakjes" snijden insmeren met boter (ofzonder) plukje sla er op dan kan je ze op verscillende manieren beleggen zoals: = zalm, krem freche, kappertjes (evt: uistukjes) = garnaaltjes met whiskey cocktailsaus =stukjes haring met uitjes = verschillende soorten vlees (karpachio met honingmosterd parmakaaas pijnboompitten) =brie met walnootje en nog veeel meer :o(salade's?) |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13. |