![]() |
christendom
hoe relevant is het werkelijk?
(dit is een reactie op het veelgehoorde argument dat europa een christelijke traditie heeft, zie het daarom eerder onder 'achtergronden' dan onder 'nieuws') Heb zojuist de algemene geschiedenis van europa en de volken doorgelezen (met dank aan age of empires II) en eigenlijk heeft religie nog nooit een echt belangrijke rol gespeeld. De kruistochten waren reactie op vraag om hulp van het byzantijnse keizerrijk, eerder dan een werkelijke godsdienstrijd pas na de middeleeuwen begon religie echt invloed te hebben op de politiek, en dat was omdat het protestantisme opkwam. We kunnen wel beargumenteren dat onze normen en waarden gebaseerd zijn op de christelijke traditie, maar die zijn eerder gebaseerd op het post-verlichtingsdenken. Eigenlijk is het christendom helemaal niet zo relevant. Wat denken jullie? |
Ik denk dat dit hier niet hoort.
|
toch is het veel relevanter geweest dan goed voor ons is.
|
Sterker nog, het Christendom bestaat niet eens. Het is allemaal één groot complot van de FBI, of van de negers. Daar ben ik nog niet uit. Ik zal eens opzoeken wat Dan Brown ervan vindt.
|
Toch fijn te zien dat middelbare scholen iets kunnen bijdragen aan de algemene ontwikkeling van jongeren.
|
is deze thread niet bedoeld als referentie naar de Europese grondwet, waar met alle geweld 'de gristelijke traditie' in moet staan.
en waar Balkenende het ook niet kan laten de mening van de meerderheid van Nederland naast zich neer te leggen om zijn eigen overtuiging erdoor te drammen... |
Lijkt me een goede Religie thread. :)
N&A --> Religie |
Helaas zijn er dermate veel gelovige dwazen dat zo'n partij niet snel uitgebannen zal worden.
Uiteraard is het schandalig dat zelfs de regering van het land zich bezighoudt met die metafysische onzin. Ik ben er dan ook sterk op tegen. |
We mogen van geluk spreken dat onze normen inderdaad voor het grootste gedeelte niet op het christendom zijn gebaseerd. Verder heeft het christendom natuurlijk een niet te bagatelliseren invloed op onze samenleving gehad en heeft dat nog altijd. Ik vind het wel een slechte zaak dat politieke partijen met een confessionele inslag nog mogen bestaan.
|
Ik meen mij te herrineren dat voor de Renaissance het 'Christendom' (lees: Paus) een vrij grote invloed had. De politiek werd door hun gemaakt. Pas vanaf de Renaissance en later ook de verlichting heeft de samenleving zich er van losgemaakt, maar veel normen en waarden die door de politiek worden gehanteerd hebben een Christelijke achtergrond.
|
Citaat:
de meeste bestaan namelijk overal wel, los van religie, terwijl de religie wel met de eer voor het ontstaan van die waarden aan de haal gaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit klinkt alsof zo`n partij niets goeds kan voortbrengen. Als we zo doorgaan vind ik ook dat alle andere partijen niet mogen bestaan hoor :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet dat het er wat toe doet :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Age of Empires is ook maar een microsoft-spel, geen geschiedkundige encyclopedie.
Alles en iedereen in Europa wordt al 1500 jaar of langer verkracht door belachelijke semitische religies. 90% van wat de mensen hier doen en laten is gebaseerd op/opgedrongen door het christendom. Maar op de politiek heeft het geen invloed hoor. Nee. Heus niet. |
dat microsoft spel beschrijft overigens vrij nauwkeurig de geschiedenis, en daar is vrij weinig echte religieuze invloed in te zien...
|
Citaat:
Citaat:
Daarom stel ik dit: Het is een slechte zaak dat politieke partijen met een confessionele inslag gedwongen zijn te bestaan. Want je vergeet dat het christendom meer is dan alleen een geloof, het geloof wordt 24 uur per dag 7 dagen per week uitgedragen doordat dit geloof tot handelen aanzet, zodat ook de schrijver van de brief aan Diognetus zo mooi weergeeft: Citaat:
Hoe zouden zij zich dan achter een maatschappij kunnen zetten, die sexuele uitspattinge goedkeurt en in alles wenst te leven naar het vlees, waar men zich van de wereld weet en met hun waarden en normen de wetten ontkrachten, waar met liefde, onverschillig wordt bedoeld, en waar hun waarschuwingen met hoon worden beantwoord. Ja, waar het noemen van homofilie als zonde wordt bestraft (Buttiglione) en men ongestraft moslims/andersdenkenden voor geitenneukers kan uitmaken (van Gogh). Ja hoe zouden wij ooit kunnen wandelen in een raad van goddelozen en staan in de weg van de zondaren, hoe zouden wij ooit kunnen verkeren in een kring van spotters? Maar toen men niet naar ons (bijbelgetrouwe) christenen wilde luisteren, toen zijn we uit de bestaande partijen gestapt en hebben wij het stof van onze voeten geschud. |
Christendom heeft een vrij grote invloed op de politiek. Sommige politici menen bijvoorbeeld dat Turkije geen lid van de EU mag worden, omdat het land een andere godsdienst heeft.
Maar vergeleken met de invloed die de Islam/Jodendom hebben in sommige landen, stelt het Christendom niks voor. |
Het Christendom heeft weinig invloed op de hedendaagse politiek (even voor de duidelijkheid, ik ben christen). Het CDA is alleen nog maar een christelijke partij in naam, datgene wat ze naar buiten dragen is moeilijk nog christelijk te noemen. Er bestaan nog wel een paar christelijke partijen, de Christenunie, de SGP en de GPV, maar die hebben elk maar weinig invloed.
De macht van de politiek is in handen van de grote geldschieters, de grote bedrijven. Waar we op stemmen maakt tegenwoordig niks meer uit. Het is goed dat er mensen nog streven naar een rechtvaardige politiek, maar in mijn ogen is het zinloos. De normen en waarden die de politiek hanteert (en de bevolking ook) mogen dan nog wel van joods-christelijke oorsprong zijn, de richting en uitvoering van de politiek zijn dat allerminst. |
Citaat:
Wat vind jij dan? Dat de politiek beter af zou zijn als alle partijen über ggggristelijk zouden zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
:) Hoewel ik het betwijfel dat de grote bedrijven zo gigantisch veel invloed hebben. Het is nog niet zo dat verkiezingscampagnes massaal door de commercie worden gesponsord, zoals dat in de VS is. |
Citaat:
Ik ben echter wel steeds negatiever over de Nederlandse politiek geworden. Het CDA bakt er totaal niks van. Ik zou er ook nooit op stemmen. (ik stem meestal op SP) We zijn het schoothondje van de VS geworden. Wat je stemt maakt uiteindelijk niet veel uit. Behoorlijk deprimerend als je er over nadenkt. |
Citaat:
|
Citaat:
M.a.w. "suggesties" en meer van dat soort vage praat doen mij eigenlijk weinig. Ik zal niet ontkennen dat er geen invloed van het bedrijfsleven is, integendeel zelfs, maar om nou te beweren dat het bedrijfsleven de politiek bepaald. Nou nee. Citaat:
Je kunt beter vriendjes ("schoothondje") zijn met het machtigste land, dan er tegen zijn als je weet dat alle overkoepelende organisaties er toch niks tegen doen. Shit happens, het leven is hard en oneerlijk, maar in sommige gevallen zijn stomme beslissingen begrijpelijk. En ach... over dat het CDA er niks van bakt. Het is niet bepaald een situatie die het CDA heeft gecreëerd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47. |