![]() |
[processor] Intel Celeron
Ik sta op het punt mijn computer een beetje te upgraden. k ben van plan om een Intel Celeron 2.66 GHZ proccesor te kopen. Is dit een goede keuze als je een beetje actuele pc wilt hebben?
graag advies hoe kun je btw zien wat voor sockets? er in je moederboard zitten? |
VOor een actuele PC neem je geen Celeron, en 2.66 is ook niet recent :)
Bij voorkeur een AMD64, anders een pentium 4 :) |
Ik hoorde laatst een reclame van Dell:
"Een krachtige intel celeron processor.' Dat is op zichzelf al een contradictio interminis :D Celerons zijn niet krachtig, dus. Koop dan liever, als je goedkoop wilt zijn, een AMD 64 ofzo, of een AMD XP. Pentium is ook goed, maar da's duurder, geloof ik. |
De nieuwe Intel celeron D versie's gebaseerd op de prescott core zijn best te doen. Doordat de FSB is verhoogd van 400 naar 533 en de cache L2 van 128kb naar 256kb en ook het trace cache is van 8kb naar 16kb gegaan.
Dit heeft ervoor gezorgd dat een paar grote nadelen van de "oude" Northwood celerons verdwenen zijn. Conclusie uit een anandtech artikel Citaat:
Hierbij nog even de link naar het volledige Anandtech artikel http://www.anandtech.com/cpuchipsets...spx?i=2093&p=1 Conclusie: DE prescotts celerons kunnen een leuke upgrade zijn, maar laat de oudere celerons iig compleet linksliggen want dat zijn echt complete ondingen. Prescott celerons kun je herkennen aan een modelnummer ipv een ghz aanduiding. Voorbeeld: Celeron 330 of Celeron 335 |
yo bedankt , dit helderd al een stuk op.
ik was iig van plan om idd een nieuwe celeron aan te schaffen ( de 335). Ik heb idd neit het budget voor zon chille P4. Ik denk dus dat dit het word! (y) |
Vergelijkbaar met een XP 2600+? Die zijn nou ook niet bepaald recent. Het is een feit, als je een 'actuele' PC wilt hebben zul je gewoon diep(er) in de buidel moeten tasten. Alle waar is naar zijn geld.
|
Citaat:
En dan heb ik liever een Amd 2600+ XP die een fsb van 166(11,5 x 166) heeft, 512 L2 cache heeft. Ik zelf heb hem, zeer tevreden over. En zowizo een Athlon XP is nouwelijks nog fatsoenlijk verkrijgbaar. Als je er nog een wilt zou ik 2e hands ervoor gaan. Of voor iets meer een Athlon 64 gaan. Voor 300 euro heb je al gauw een proc+mobo+geheugen. Maar jah, als je iets fatsoenlijks wilt, je kan gewoon simpel weg niet bezuinigen op een fatsoenlijke processor, en geheugen. |
Citaat:
Er zijn inderdaad betere cpu's te koop, maar als je binnen een bepaald budget zit zijn die celeron's goed te doen. Ze oc'en ook nog eens redelijk goed. Natuurlijk wil iedereen graag een Athlon 64 of een zware P4, maar dan heb je inderdaad gelijk met alle waar is naar zijn geld |
Owja en trouwens celeron zo goed?
http://images.anandtech.com/graphs/d...30812/3451.png http://images.anandtech.com/graphs/d...30812/3452.png Celeron wordt zelf ass gewoopt door een Amd 2400 XP. Is sommige gevallen is hij vrijwel gelijk aan een Amd 2600 XP Maar hier in 3d is het een schande: http://images.anandtech.com/graphs/i...20657/2664.png Dus als de TS voornamelijk games gaat spelen kan ze beter voor een Socket A gaan lijkt mij. |
Citaat:
Citaat:
http://images.anandtech.com/graphs/i...20657/2667.png DirectX 8 Gaming Performance Once again, in all but Simcity, the top Celerons take the lead. In Warcraft III, the Athlons have a significant performance advantage over the Northwood Celerons, and the slowest Prescott Celeron has a 5.8% lead over the fastest Athlon. http://images.anandtech.com/graphs/i...20657/2675.png http://images.anandtech.com/graphs/i...20657/2674.png Enige benchmark waar de 2600+ de leiding neemt: http://images.anandtech.com/graphs/i...20657/2673.png Hieruit blijkt dus dat de Celeron 335 de Athlon XP2600+ in een aantal games zeker voor blijft. in UT2003 winnen ze allebij 1 bench, Q3 arena voor de Celleron en Wolfenstein:ET voor de 2600+ Je kan dus stellen dat deze cpu's aan elkaar gewaagd zijn en zeker niet dat de athlon 2600+ rondjes om de celleron rent of omgekeerd |
En dan nog, 100 euro voor een celeron ik heb liever een 80 eurige Amd 2600 XP. En jah ik heb hem gelezen
Alleen stom dat ze niet eens geheugen test deden, of ............... 3dmark01. En waarom laat je dan niet de DOOM III benchmark zien?Of de encoding?Of de office dingen?Het is nog helemaal niet duidelijk of de TS wel wilt gaan gamen, ik heb niks tegen intel, intel heeft nu ook een zeer goede kandidaat gemaakt tegen de Semperon, en alleen de toekomst zal het ons laten weten of het een juiste keuze was. En dan nog dit: Citaat:
(Cool pirces heeft hem nog op vooraad. |
Citaat:
Ik ben het trouwens wel met je eens dat de XP2600+ overall de betere CPU is, echter aangezien de TS geen duidelijke beschrijving van zijn huidige systeem geeft. En alleen aangeeft dat hij zijn CPU wil upgraden, ga ik ervanuit dat hij al over een Intel mobo beschikt. Waardoor een upgrade naar de XP 2600+ of andere cpu een grote investering wordt. Terwijl zo'n celeronntje inprikken op dat moment voor relatief weinig geld wat extra performance hebt. |
Naja, zelf zou ik als ik hem was wachten en zijn geld voor iets fatsoenlijks uitgeven, maar tja of de ts kan wachten is een 2e.
En dan nog het geheugen, heeft hij 133 mhz geheugen?en niet 100? En doom test heb ik ergens anders vandaan getoverd :D. Maar ligt allemaal wat de ts nog wil, de Athlon XP is end of life, en gaan waarschijnlijk goedkoop over de toonbank. Citaat:
En dan nog op de ts met Everst Kan je kijken wat voor moederbord je hebt, en geheugen. |
Ik zou ook een systeem wat uitgebreider upgraden idd, ben ik helemaal met je eens.
maarja, dat kan alleen de ts zelf beslissen |
En zijn beurs ;)
Als je doet, moet je het meteen goed doen, ben je van alle het andere gezeur af :P. |
wat is de beste procesor tot nu
:confused: |
De enige situatie waarin ik voor zo'n Celeron zou kiezen, zou zijn als ik al een moederbord had waar hij oppast en geen andere kosten zou willen maken. In alle andere gevallen (bijv. je hebt nu een oudere PIII of Athlon 1000 ofzo) zou ik gewoon Intel laten voor wat het is en een AMD64 te kopen, of minstens een op een XP 2800+ gebaseerd systeem. Dat is inderdaad wel prijziger, maar je vermijdt dat je over zes maanden alweer een nieuw systeem moet kopen.
Inderdaad hangt alles uiteindelijk af van het geld dat je wilt uitgeven. Maar het is gewoon een feit: je kunt niet én weinig geld uitgeven, én een moderne gamepc hebben. En dan hebben we het nu nog over processoren, bij videokaarten speelt dit probleem nog sterker. |
er is niet een "de beste" processor.
Waar de ene minder in is, is de andere weer beter in. Als je wat nieuws wil kopen, zoek en vergelijk. En koop de proc met de voor jou beurs beste prijs/kwaliteit verhouding op de punten die jij het meeste met je pc wil gaan doen |
Citaat:
Een Athlon 64 FX-55, of De Pentium 4 3,8 mhz, serie nummer 580 geloof ik heet ie. Allebei kosten ze rond de 800+ euro En dan heb je nog de servers proccies, ligt helemaal eraan wat jij gaat doen, gamen, office,etc. Maar zodra jij hem heb gekocht is ie al weer verouderd. |
Citaat:
Moderne gamesystemen zijn niet te betalen met een kleine beurs |
Citaat:
|
Jij je zin, 3800 mhz.
Serienummer 570, ik had me vergist :P. Nu blij? Zeur. :) |
Citaat:
over het algemeen is AMD meer herz voor je geld, tuurlijk zal het Intel wel lukken iets te bouwen dat ietsjes sneller kan, dat dit ding vervolgens duurder zal zijn en meer van de beschikbare technologie moet gebruiken is iets dat daarbij vaak niet vertelt wordt... de enige rechte vergelijking zijn eigenlijk processoren die gemaakt zijn voor dezelfde snelheid, en mijn ervaring is dat intel het dan aflegt. |
Een athlon XP 2600 (166 x 11,5) 1921 mhz moet je niet vergelijken met een Intel Pentium 3 die op dezelfde snelheid loopt vergelijken, maar in de prijs klasse.
Logisch dat dan Amd wint. |
Citaat:
Trouwens, de reden dat AMD zijn chips op lage snelheden laat lopen is niet dat ze dat zo leuk vinden, maar de Athlon-core zit gewoon aan zijn grens. De Athlon XP is in essentie nog steeds dezelfde core als van de originele K7, met wat kleine aanpassingen, dus die gaat al vanaf 500 MHz mee. De grens van dat ding ligt gewoon rond de 2.0~2.2 GHz. Het is sowieso voor een chipbakker aantrekkelijker om de chip slimmer te maken in plaats van de kloksnelheid te verhogen. Dat kan iedereen namelijk, alleen je krijgt dan gewoon problemen met de mechanische en electrische belasting. Dat is moeilijk op te lossen. Hou je de kloksnelheden daarentegen laag maar de IPC hoog, dan heb je een veel hanteerbaarder chip. |
Citaat:
Maar Intel lijkt in te binden en laat de Netburst-architectuur achter zich. Het begin was gezet met Banias, en hedendaags Dothan. Voor de desktop wordt dat uiteindelijk SmithField, wat een Dual Core processor zal zijn. Tweakers had laatst ook een interessant artikel omtrent de nieuwe koers die Intel gaat varen. Misschien wordt Intel zelfs nog interessant om te kopen, de toekomst zal het zeggen. :) Tweakers.net artikel: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1038769 |
Citaat:
Ik ben nooit te spreken geweest over Celeron "outside the office". De prijs gaat nog wel, maar als het om games gaat trap ik er toch liever een AMD'tje in voor een zeer acceptabele prijs. En de grafische PC's, daar mag van mij wel een Intel Pentium in, die voor z'n prijs op dat vlak fantastisch presteert (zeker vergeleken met een Athlon XP). Hoewel een Celeron 2.66 niet duurder, noch goedkoper is dan de AMD Athlon 2600 zul je verschil in prestaties onder het gamen zeer zeker wel merken. De Celeron legt het af, punt uit. En daar heb ik geen benchmarks voor nodig :) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk niet dat Intel op hete kolen zit, alhoewel ze nu wel 'wat moeten doen' om het succes van AMD af te remmen. Dat kan prima met Smittyfield. Ik ben benieuwd. :) |
Nou ja, het "probleem" is dat Intel bij wijze van spreke 478 pinnetjes onder een drol kan monteren en dan nóg wordt het wel verkocht. Als je kijkt naar de zakelijke markt (workstations en servers) dan is het vrijwel alleen Intel wat de klok slaat, idem voor kant en klare systemen van o.a. Dell en HP. Je ziet wel dat AMD steeds meer in opkomst is, ook HP levert tegenwoordig Athlon 64 systemen en ook steeds meer bouwers van "supermarkt-PC's" hebben eindelijk ontdekt dat AMD tegenwoordig zo slecht nog niet is. Alleen maar goed natuurlijk, zo blijft Intel ook een beetje wakker :)
|
Hp levert nu ook Opterons servers :)
|
Mja dat heb je met marketingmachines, veel mensen willen of kunnen zich niet verdiepen in wat nu werkelijk een goede keus is, en laten zich vooral leiden door hun 'gevoel' over een bepaald merk. AMD was met jerry sanders te weinig zakelijk ingesteld misschien, hector ruiz is nuchterder en heeft ook een redelijke marketingcampagne opgezet. Daarnaast gaat het op technisch vlak zeer goed met AMD, aan de producten ligt het zeker niet.
En er is zeker hoop, AMD wint terrein en verkoopt nu meer retail processors dan Intel en mensen krijgen nu door dat meer MHz niet automatisch sneller betekent. Zeker winst dus tov vroeger. :) |
Nou ik denk eerdat dat de consument nu meer afweet van pc's. Ga eens na dat 8 jaar geleden bijna niemand er wat van weet, laats staan dat ze een pc thuis hebben. Nu heeft elk gezin wel een pc in huis. En weet een zoon, of dochter of vader er wel wat van af. :)
|
zonder meer te weten van je pc bestaat t niet dat iemand je hier goed advies kan geven.
|
Wat is dan een goede processor voor video bewerking en het maken van DVD's? Kheb geen zin om uren te wachten voordat de DVD omgezet is. btw... werk voornamelijk met TMPGEnc XPress 3.0 en Pinnacle Studio 8.0
|
Een Intel Pentium, is sneller bij video decoderen en bewerken. Dus voor een Intel Pentium 4 of zo gaan. Of Amd 64 FX. Maar die zijn zeer duur.
Zie: http://images.anandtech.com/graphs/i...01117/5418.png http://images.anandtech.com/graphs/i...01117/5419.png Snelle hdd doet ook wel wonderen, evanals, 1024 geheugen. :) |
Citaat:
Citaat:
Ow, en ik zou je ook aanraden om van twee harde schijven gebruik te maken. Video encoden gaat stukken sneller wanneer je bronbestand op een andere schijf staat dan de schijf waarnaar je het nieuwe bestand wegschrijft :) |
Citaat:
|
Mwah, d'r is momenteel niet echt een spectaculair snelheidsverschil, maar 't is idd niet er handig om nog IDE schijven te kopen. SATA is de toekomst ;)
Ik wacht zelf nog ff op de Seagate Barracuda 7200.8, mooi schijfje. Een échte SATA schijf (geen omgebouwde PATA), NCQ, 133GB platters (IIRC) en 5 jaar fabrieksgarantie :cool: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En waarom zou het niet op het forum passen? Ik wil er nu wel meer over weten. :) |
Citaat:
Citaat:
Maar ja video encoderen en enkele rendering programma's zijn nog steeds P4's sterke punt (hoewel Maya en POVRAY enzo gewoon sneller zijn op de K8..) |
Naja, dit zijn die nieuwste proccesors allemaal stukken duurder dan een gewone intel pentium 4 3,2 en nog iets, Dual Channel geheugen geeft veel meer bandbreete bij Intel dan bij Amd, ivm met quad based fsb.
|
Citaat:
Natuurlijk is het wel zo dat wanneer je het over één processor design hebt, het stroom verbruikt toeneemt naarmate de kloksnelheid verhoogd wordt. Ook is het bij hogere snelheden moeilijker om lekkage tegen te gaan. (bedenk wel dat het bovenstaand op een afschuwelijke manier versimpeld is) |
Dit is wel een leuk tabbeletje erbij:
http://images.anandtech.com/graphs/i...01117/5452.png http://images.anandtech.com/graphs/i...01117/5454.png Het bleek zowizo al dat Amd zich meer focusde op minder warmte, dan Intel. Vooral de barthon serie. Intel komt er nu eindelijk ook mee. Cool en Quiet van Amd is zeer fijn. Spaart je energie uit. Maar nu moet jij mij eens uitleggen, wat anandtech dan fout doet, dat Intel meer energie verbruikt dan Amd? |
Het ligt aan het Prescott design. Bepaalde delen lopen op dubbele kloksnelheid, wat voor hotspots en lekstroom zorgt. Verder maakt AMD gebruik van de lekstroom-beperkende Silicon on Insulator techniek, en is de K8 simpelweg een beter design ;-)
|
K8 is idd zeer goed, had nooit ervan verwacht dat die Athlon 64 serie zo goed zou zijn. Normaal lag Amd een beetje achter.
Tis ongeveer het zelfde met het Ati- Nvidia verhaal. Eerst Nvidia aan kop, toen Ati met hun 9x00 serie en nu staan ze ongeveer gelijk. Alleen maar gunstig voor de consument :) |
Citaat:
dan kan je een nuttige tabbel maken met bv aantal punten per euro :D |
AMD zal iets goedkoper zijn en dus nog beter scoren..
|
-AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2,0GHz, 512KB) € 191
-AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,2GHz, 1MB) € 196,49 -AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB) € 239,- -AMD Athlon 64 3700+ (S754, 2,4GHz, 1MB, Boxed) € 439,95 -AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB) € 609,- -AMD Athlon 64 4000+ (S939, 2,4 GHz, 1MB, Boxed) € 686,99 -AMD Athlon 64 FX-55 (S939, 2,6GHz, 1MB, Boxed) € 784,- -Intel Pentium 4 3,40GHz (EE) € 949,90 -Intel Pentium 4 530 (S775, 3,0GHz, 800MHz FSB, 1MB) € 164,06 -Intel Pentium 4 540 (S775, 3,2GHz, 800MHz FSB, 1MB) € 200,05 -Intel Pentium 4 550 (S775, 3,4GHz, 800MHz FSB, 1MB) € 253,73 -Intel Pentium 4 560 (S775, 3,6GHz, 800MHz FSB, 1MB) € 379,25 -Intel Pentium 4 570J (S775, 3,8GHz, 800MHz FSB, 1MB) € 585,95 a.u.b, conclusies mag je zelf trekken :P. Ow voor de rijken: -AMD Opteron 850 (S940, 2,4GHz, 1MB, Boxed) € 1558,- -Intel Xeon MP 1,5GHz € 1157,25 Allebei 64 bit, :) en duur :P. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32. |