![]() |
Het grote DIT vs DEZE TOPIC topic
Wat zegt je taalgevoel?:)
Officiëel is het "deze topic", omdat het woord "topic" mannelijk is, maar "dit topic" bekt veel lekkerder en ligt fijner in het gehoor vind ik. Ik ben overigens niet de enige die dit vind en heb zelfs al gecorrespondeerd met iemand van de vandale. Dus wat vinden jullie? :) |
Ik gebruik meestal "dit" maar ik weet dat het deze is. Daardoor voelt het nu allebei fout. Bij het ene gaat m'n gevoel ertegenin.. en bij het andere m'n verstand. :D
|
Ik zeg uit mezelf 'dit topic', maar heb een tijdje 'deze topic' gebruikt, omdat ik het stom vond dat ik een woord verkeerd gebruikte.
Tegenwoordig gebruik ik ze door elkaar en kan het me niks meer schelen. |
Ik zeg zelf "dit" topic, omdat ik dat gewoon beter vind klinken. Volgens het Groene Boekje mag trouwens zowel de als het topic.
|
Citaat:
|
Ik gebruik altijd "dan jij" maar "dan jou" bekt gewoon beter .. das Gleiche denk' ich so :)
|
Citaat:
|
Topic komt toch uit het Engels, dan heb je als lidwoord altijd(?) 'de', dacht ik.
Zelf vind ik 'het topic' mooier/beter klinken, maar sommige mensen vinden 'groter als mij' ook beter klinken. ;) |
Ik zeg meestal dit topic maar weet dat het deze topic is. Dit topic vind ik veel beter klinken.
|
Citaat:
|
ik zeg gewoon 'deze topic' - ik voel me uniek ;)
|
Ik zeg altijd 'het topic' en 'dit topic' klinkt gewoon beter, logischer :| (en volgens het Groene Boekje is het best goed :P )
|
Dit topic???????? Sorry maar dit vind ik juist wel onlogisch (n)
Ik hou het bij deze topic. |
Citaat:
(gewoon interesse hoor, ik bedoel het dus goed :P ) |
Neen, ik vind het topic wel degelijk beter... de topic slaat op niks.
Maar toch vind ik deze topic beter dan dit topic. Nu ja, ik spreek mezelf eigenlijk tegen, mijn taalgevoel is nogal vreemd :p |
ik gebruik het allemaal door elkaar :o
|
ik gebruik dit topic. Dit topic klinkt gewoon 100x beter
|
Citaat:
|
Zelf gebruik ik normaal 'de topic' en dus ook 'deze'. Ik heb het gevoel dat de overgrote meerderheid hier 'dit' gebruikt dus het zou kunnen dat Belgen eerder geneigd zijn 'de/deze' te gebruiken dan Nederlanders.
Doordat ik het hier zoveel las dacht ik uiteindelijk zelfs dat 'dit topic' de enige correcte vorm was :confused: Ik heb blijkbaar wel een ander groen boekje, want bij mij staat er alleen 'de' (mannelijk), net als in m'n van Dale. |
ik ben Belg - gebruik deze
|
gewoon topic in onderwerp veranderen :o
|
Citaat:
Alle nieuwe woorden in het Nederlands zijn "de". Dus "de topic, deze topic". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben eruit gekomen: meestal gebruik ik de - deze topic.
Die topic klinkt ook beter dan dat topic (vind ik). |
Mijn taalgevoel zegt 'het topic' en ik ben blij dat het groene boekje het nog met me eens is. En daarom hou ik het dus bij 'dit topic'. Ha.
|
Mijn taalgevoel zegt DIT topic.
Ik vind DEZE topic klinken alsof men zegt DIE meisje. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08. |