![]() |
God (uit de bijbel m.n OT) en emoties
God heeft menselijke emoties. Misschien ook niet zo gek aangezien hij de mens ‘naar zijn evenbeeld’ geschapen heeft, maar het lijkt mij niet gezond. Bijvoorbeeld woede.
Woede is destructief, als je boos bent kan je niet logisch/relativerend/objectief nadenken. Woede zorgt voor ellende. En wat doet God? Hij wordt boos en in zijn woede doet hij belangrijke beslissingen. Alleen al dat God (iets dat perfect en goddelijk en weet ik veel wat meer zou zijn) boos kan zijn lijkt mij waanzinnig. Hoe kan iets dat perfect is zo’n emotie bezitten? (en zich erdoor laten leiden) Of verdriet. God is verdrietig omdat er mensen zijn die niet in hem geloven/naar hem leven. Hij heeft ze echter zelf gemaakt. God zou dan een relatie willen met zijn schepsels, geen robotten van ze maken; logisch…maar wat heeft het dan voor zin om verdrietig te worden als je al voorzien hebt dat ze niet in je geloven. Aan het begin van de bijbel staat dat het goed was, echter God kan alles voorzien en later heeft hij spijt. Spijt heb je als je iets hebt gedaan wat in je eigen ogen verkeerd was/wat je anders had willen doen. Hoe kan een perfect wezen als God spijt hebben van iets? Dat Jezus emoties heeft snap ik dan weer wel, maar dat moet zelfs ook, aangezien het een mens was. |
Lees 90% of alle topics hier met 100 of meer posts door, en je zult de antwoorden/verklaringen zien.
Hopelijk gaan we die discussie niet weer hebben... :o |
áls er een god zou bestaan , dan lijkt het me aannemelijk dat deze menselijke gevoelens heeft.
daarom vind ik ook de oud-griekse kijk op goden een stuk beter, aangezien daar de goden gewoon een soort van pimps zijn. |
Woede is toch een perfecte emotie?
|
Citaat:
@Ranc: Ik zit hier geregeld en ik heb nog geen antwoorden op mijn vragen. |
In Genesis staat idd dat God uiteindelijk er spijt van heeft dat hij de mens geschapen heeft. hoe dat mogelijk is een vraag waar ik ook wel tijd mee geworsteld heb.
Goed een verklaring zou kunnen zijn (er zijn gedailieerde theorien op) dat God niet vast heeft staan hoe wij alles doen, maar alleen voor moment. dus voor hem gebeurt alles tegelijk, of hij heeft regels gemaakt, om de mens een echte vrije wil te laten hebben en geen schijn keus, of combinaties ervoor.. zou zeggen wees creatief ;) Maar zoals ik al zei er zijn dieper theorien.ha |
Citaat:
|
Citaat:
Het heeft mijns inziens zijn goede en slechte kanten. Dat het er is geeft al aan dat het nut heeft dat het een reden heeft. Maar het werkt doorgaans destructief. En God is perfect en heeft geen slechte kanten dus kan niet boos zijn. |
Citaat:
God is alleen een stabiel God, dus hij heeft zijn gevoelens onder controle zou je kunnen zeggen, maar heeft ze echter wel puurder en sterker aanwezig dan een mens... nah gok ik teminste. Maar Bij God komt zen trouw, zijn beloftes aan zen volk altijd wel weer terug naar vore, maar vaak probeert die dan via een ander plan alsnog het beloofde doel te bereiken |
Dat god in feite zo gedefinieerd wordt dat hij vol tegenspraken zit... tja, die conclusie trok ik een tijd terug al.
En dan kunnen er nog zoveel verhalen worden opgehangen over waarom dit is, en blablabla, maar de tegenstellingen blijven. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom heeft god het universum gemaakt?
Uit verveling en om zijn eigen behoeftes te bevredigen. Hoe menselijk wil je het krijgen. |
Citaat:
Da's nieuw voor me. En woede geeft iets aan, maar dat doet het niet perfect hoor. Regelmatig resulteert het in ruzie's schelden wrok haat en moord e.d |
God in het O.T. is een rancuneuze oude klootzak, dat moge duidelijk zijn.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Kluivert weer zeker? Anyway, wat nare man zei. (Btw, de duivel is niet geschapen, hij was als engel geschapen.) |
god heeft de duivel dus gemaakt....
lekker om zoiets te doen als je alles vooruit kunt zien.... wacht ff, dan heeft god dus het kwaad gemaakt... :s |
Citaat:
Maar alle emoties opzich zijn niet slecht, zolang ze maar echt zijn. |
Citaat:
Als er in de bijbel staat: God was RAZEND. Dan is dat wat anders dan dat hij het er niet mee eens is en komt daar lijkt me automatisch nare eigenschappen zoals wraak e.d bij kijken. |
Citaat:
Als god trouwens razend is dan is dat niet slecht toch? als hij de aarde gemaakt heeft... |
Citaat:
+ Woede verblindt je. Je kan niet logisch en verstandig nadenken als je boos bent. Dus of God is boos en niet perfect->hij doet belangrijke beslissingen in zijn woede + alleen al het feit dat hij woede voelt, een emotie die destructieve verlangens oproept maakt hem imperfect. Of God is perfect en wordt nooit boos. En anders weet ik het ook niet. |
is het bezit van alle emoties niet een mate van perfectie? De controle over die emoties kan je wellicht te discussie stellen.
En waarom zie jij boos zijn als een slechte eigenschap? |
Citaat:
noot: ik zou ot liever veranderen in nt. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
God is een Geest, en die Geest kunnen wij nooit begrijpen. Daarom wordt God ook vaak menselijk voorgesteld zodat wij het begrijpen. In de Bijbel wordt gesproken over ogen, neusgaten ed, maar dat bezit God dus niet daadwerkelijk. Want Hij is een Geest.
Zo ook met emoties. Die emoties worden menselijk voorgesteld, zodat wij ze kunnen begrijpen. Maar wij kúnnen God helemaal niet begrijpen. En idd, God was dan dus verdrietig, boos, enz. maar allemaal zonder zonde. Bijvoorbeeld woede: God is rechtvaardig, dus verdraagd Hij geen zonde. Daar is Hij dan heilig boos over. En dat is geen zondige, menselijke boosheid zoals wij die kennen, want dat is idd fout. bij menselijke boosheid komt ook zovaak menselijke drift bij kijken. Maar dat heeft God dus allemaal niet. Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt. God is dus een Geest, een Wezen, wat wij nooit kunnen bevatten. Daarom wordt Hij menselijk voorgesteld. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Geloven in iets onbegrijpelijks wat wij ons niet kunnen voorstellen, dat heet dus geloven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(wat trouwens niet wil zeggen dat hij degene die die zonde begaan niet straft) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
We zijn het er toch lijkt me wel over eens dat jaloezie een foute emotie is. Althans, ik kan het nuttige ervan niet inzien, behalve als je het terugbrengt tot het egoïsme de overlevingsdrang-> die een God neem ik aan niet heeft. Jaloezie en spijt zijn toch wel mijn grootste obstakels wat Gods emoties betreft. |
Jaloezie geeft eerder aan dat je om iemand geeft?
Ik vind dat god best emoties mag hebben, hij mag er alleen niet aan toegeven, --> tegen een prullenbak trappen omdat je boos bent vind ik fout als je god bent (n) |
Citaat:
Maar je vergat antwoord te geven op de vraag: Hoe kun je iets onbegrijpelijks begrijpelijk maken? |
Citaat:
|
Citaat:
Jaloezie is eerder teken van egoïsme volgens mij. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja, maar wij simpele mensen kunnen niet beoordelen of het gedrag van God 'redelijk' of 'goed' is, want Hij doet dingen die wij niet begrijpen en als het onredelijk lijkt dan heeft Hij dus andere plannen met ons! [/vervelend mekkerend gelovig stemmetje] |
Citaat:
|
maak een groot "yab-yum snapt er niets van" topic, en stel daar al je vragen.
Ruim de helft van alle topics hier zijn door jou geopend, en bovendien zijn weer de helft daarvan allang besproken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19. |