![]() |
Honden
Honden
Honden zijn fantastische huisdieren. Het is bijzonder om te zien hoe zo’n beest gelukkig kan worden van niets. Zonder aanleiding zit het te glunderen in zijn mand, op de stoep of boven zijn drol. Het heeft wel iets weg van de verzadigde gelukkigheid die oudere mensen soms ervaren op het eind van hun leven. Ze hebben het leven gezien en niets weerhoudt hen ervan om op een gelukkige manier te sterven. Dat lijkt daarentegen wel een steeds zeldzamer verschijnsel te worden, want hoewel er steeds meer ouderen zijn hebben er, volgens mij, steeds minder aan het eind van hun leven het gevoel dat ze alles al gedaan hebben. Waarschijnlijk omdat dat ‘alles’ steeds omvangrijker wordt. Honden die voorbestemd zijn om huisdier te worden hoeven vanaf hun geboorte vaak al niets meer. Alles wordt voor ze geregeld. De hond krijgt op gezette tijdstippen een maaltijd die door slimme wetenschappers perfect uitgebalanceerd is voor het soort hond dat hij is. Ik heb nog nooit een documentaire gezien over een hond die een maand bij MacDonalds at en last kreeg van allerlei gezondheidsklachten. Het is door dit 'luizenleventje' dan ook logisch dat wanneer je kinderen vraagt wat voor dier ze het liefst zouden willen zijn, er een meerderheid antwoord: ‘een hond!’. Er is geen doellozer wezen dan de hond, het dwaalt door zijn leven in de strakke functie van het huisdier. Doelen in het leven hebben de potentie om mensen ongelukkig te maken omdat er een aanzienlijke kans is dat het hopeloos mislukt om de wensen en verlangens te bevredigen. En als het dan toch lukt blijkt het achteraf vaak niet wat men ervan verwachtte. Ik ben zo’n echt ongelukkig mens met doelen in het leven. Ik word er al helemaal gelukkig van. De Wilgen, 14 oktober 2004 |
Citaat:
Leuk tekstje, lekker simpel, leest lekker weg. Ik denk wel dat een hondenliefhebber jou agressief aan zou vallen, maar ik ben nou eenmaal geen hondenliefhebber. Dus: (y) |
Op deze twee grote fouten na...
Citaat:
Citaat:
Maar (y). |
Bedankt voor de reacties. De fouten zijn er beide ingeslopen omdat ik het gisternacht nog even half herschreven heb. De conclusie was eerst anders, vandaar 'wordt', en die dubbele ben komt omdat ik die zin ook omgegooid had.
Ik ben zelf trouwens wel een hondenliefhebber, kan grote bewondering hebben voor de simpele vrolijkheid van onze eigen hond. Als er hondenliefhebbers zijn die dit inderdaad geen leuk stukje vinden, mogen die zich wel hier melden (met argumenten) ;) . |
Ik vind het leuk...ik heb zelf 3 honden, ( 4e op komst..) en ik herken het gewoon.. :D
Vet stukje hoor!! (y) Anki |
Leuk stukje!
Herkenbaar ;) Grim |
Leuk stukje! :)
|
Bedankt voor het commentaar, ik ben blij dat iedereen het leuk vindt. Zou dit het goed doen als column, denken jullie?
|
Leuk, ik denk dat hij het ook wel goed doet als column. Ik ben zelf een hondenliefhebber en vind ook dat een hond een doelloos bestaan heeft en zo heerlijk blij kan zijn om alles. :cool:
|
wel grappig (honden worden geleefd (y)) maar ik vind de parallel tussen oude mensen en honden nogal vergezocht, buiten de laatste zin is het ook nogal 'plat'.
Heb al beter dingen van jou gelezen. |
Citaat:
Maarja, doelloosheid is inderdaad wel heerlijk! Ik wil ook een puppy!!! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03. |