![]() |
dienstplicht
Tweede kamerlid Van Baalen wil de dienstplciht opnieuw invoeren.
van Baalen: 'het zou kunnen bijdrage aan een betere samenleving.' "Ik betreur het ten zeerste dat de dienstplicht is afgeschaft, want de dienst zou de integratie zeer bevorderen", zegt Van Baalen deze week in een interview in het weekblad HP/De Tijd. Volgens de liberaal biedt het leger structuur en brengt het mensen discipline bij. "Het leger verschaft ook een gevoel van 'Wij Nederlanders'. In de samenleving ontbreekt dat wij-gevoel, en dat kan fataal worden." moet de dienstplicht ingevoerd worden het is toch niet voor niets afgeschaft?? :confused: |
Ik verwacht daar weinig heil van. Het is namelijk onzin om te denken dat dienstplicht integratiebevorderend is. Zijn gedachte berust natuurlijk op het naïeve idee dat je in het leger, net als bij een studentenontgroening, allemaal in hetzelfde schuitje zit.
Maar in het leger heb je evengoed kliekjes, vriendengroepjes, discriminatie en uitsluiting. Dat laat het Amerikaanse leger wel zien. Dat lijken naar buiten toe allemaal nobele patriotten, maar als je het wat grondiger bestudeert dan zie je daar dezelfde sociale patronen als in de 'gewone' samenleving. Daar komt nog eens bij dat ik dienstplicht een onaanvaardbare vorm van dwang vind. Ik weiger een jaar van mijn leven weg te gooien aan nonsens die niet productief is, mij geen spat verder helpt in mijn leven en carrière en tegen de aard waarvan ik principiële bezwaren heb. |
Met hoe zit het dan met jongeren die studeren? Moeten die dan een jaar tussen hun studie in dienst gaan?
Zelf houd ik niet van die verplichte dingen. Ten eerste omdat ik liever aan m'n eigen toekomst denk. En dan heb ik het over school. Ten tweede werkt het toch niet. Bijna iedereen zit dan met tegenzin in dienstplicht. Volgens mij wordt de sfeer daar echt niet beter op. |
ze hadden het gewoon nooit moeten afschaffen, ik denk dat het, mits het goed geregeld wordt, wel kan bijdragen aan de oplossingen van bepaalde problemen.
De jongeren die in dienst zitten krijgen een betere conditie (dus is gezond), ze krijgen meer discipline en als ik de generaties mag gelovenm die wel in dienst zijn geweest is het ook nog eens harstikke leuk. (En in het leger gaan is in Nederland echt niet meer dat ze je helenmaal de grond in trappen als je een klein foutje maakt. Dat zie je alleen in films) |
Ik heb het interview ook gelezen en ik vind Van Baalen echt een kansloos figuur. Het enige waar hij steeds op teruggrijpt, in welke kwestie dan ook, is het leger en zijn eigen diensttijd. Een soort rechtse John Kerry, zeg maar. Sneu, erg sneu. Overigens ben ik het met Nare Man eens: no way dat ik een (paar) jaar lang onder dwang (!) het leger in ga. (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
blah, eikels, als je de integratie wilt bevorderen moet je beginnen met buurtwerk; dat is leuk, jeugd van verschillend eachtergronden, je doet iets sportiefs/ sociaals/ enzovoort.
Integratie is iets tussen mensen, maatschappelijk middenveld enzo, dat kun je niet mensen opdringen :( |
Citaat:
|
Citaat:
'wij nederlander'=geen homo (homo`s mogen toch niet in leger? of was dat alleen in VS?) geloof me, niemand wil tegenwoordig nederlander zijn. vroeger wel, toen had ik het ook over 'wij nederlanders' maajah toen kon/had nederland nog: voetballen geen lpf, geen JP, geen wilders, geen hirsi ali, geen haat WEL Kok :cool: gedoogbeleid blablablabla enz enz. |
dienstplicht voor ontspoorde/andere kansloze jongeren zou niet eens zo'n slecht idee zijn, maar voor iedereen verplicht stellen is natuurlijk van de gekken
|
Citaat:
|
haha
in de latrines :D |
Een gebrek aan wij-gevoel kan 'ons' niet fataal worden.
Het leger is gewoon dom. Net zoals Van Baalen. |
Citaat:
on-topic: De dienstplicht zien als een integratiebevorderend middel is natuurlijk een sprookje van de bovenste plank. Bovendien, toen er nog directe dreiging in Nederland was voor een Derde Wereldoorlog, had ik er nog over na kunnen denken om een jaar in het leger te dienen. Tegenwoordig voert het NL leger nog wat vredesmissies uit in verre landen, waar ik eventueel principiële bezwaren tegen heb. Sociale dienstplicht is een beter streven mijns inziens, maar dit zal niet succesvol ingevoerd kunnen worden volgens mij. |
Citaat:
En het inderdaad jammer dat ze het hebben afgeschaft. Het zou goed zijn voor de discipline van een hoop van die verwende jochies. Misschien is een combi met een studie wel mogelijk. Edit: Alleen dat het de integratie bevordert snap ik niet helemaal. |
Citaat:
De dienstplicht bestaat nog steeds (tenminste, ik heb ooit een brief gekregen dat ik vanaf dat moment kon worden opgeroepen) alleen de opkomstplicht is vervallen. mocht Nederland werkelijk worden aangevallen, dan ok, dan is het nodig. Maar in de huidige situatie is de opkomstplicht overbodig. (iets dat de regering duidelijk ook al doorhad, aangezien het is afgeschaft) |
Citaat:
:) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
de dienstplicht is niet afgeschaft maar opgeschort. ja kan nu ook worden opgeroepen voor het alsnog uitvoeren van je diensplicht, gebeurt alleen nooit.
mbt. studie : het is altijd al zo geweest dat je eventueel een vervangende diensplicht mag doen, of na je studie. |
Citaat:
Bovendien is het leger een achterlijke mannencultuur. Vrouwen worden stelselmatig geweigerd op de hogere functies. Dat doet men omdat het gewone voetvolk het niet kan verkroppen dat er een vrouw boven ze staat die slimmer is en meer macht heeft. Zo primitief zijn die figuren. Bovendien, en dat is misschien wel het belangrijkste, is dit natuurlijk een ongelooflijk oneigenlijk gebruik van de dienstplicht. Van Baalen wil dit alleen omdat het de integratie zou bevorderen. Het lijkt me nogal een vreemde manier om integratie te bevorderen, iedereen onvrijwillig in het leger gooien. De motivatie van een dergelijk leger zal ook echt enorm hoog zijn. Waarom denk je dat vrijwel alle landen ter wereld alleen een beroepsleger hebben? |
goed idee :D
|
Citaat:
En ik heb geloof ik ook een brief gekregen (krijg je die op je 17e verjaardag niet?) Maar dat kan oko de brief van mijn broer zijn geweest :P Citaat:
Maar het is ook de grootste bullshit dat vrouwen in het leger aan lagere eisen moeten voldoen. Want dit zou namelijk betekenen dat een vrouw minder goed is in het veldwerk en dat je dus (ik wel dan) liever 2 mannen naast je hebt dan 2 vrouwen, omdat deze dus in mindere conditie zijn (minder sterk etc) EDIT: volgens mij mogen homo's trouwens gewoon in het leger in Nederland |
Volgens mij heb ik niet beweerd dat vrouwen structureel aan lagere eisen moeten voldoen, maar het lijkt me wel logisch. Een vriendin van me heeft de selectieprocedure doorlopen en volgens haar moet je gewoon aan andere eisen voldoen als vrouw, bijvoorbeeld bij de krachttraining.
Dat is ook logisch, want mannen en vrouwen zijn gewoon fysiek niet gelijk. Je kunt niet verwachten dat vrouwen lichamelijk precies hetzelfde kunnen doen als mannen, daarom zijn er andere eisen. Maar goed, misschien ben jij ook ervaringsdeskundige en weet je het beter, in welk geval je me uiteraard moet corrigeren. :) |
Citaat:
Als het verplicht is doe dan niet moeilijk en doe het. De één vind het wel leuk en de ander niet. Maar als we daar rekening mee moeten houden is het eind zoek. |
Ik zou de bak indraaien voor dienstweigering. Die vervangende dienstplicht mogen ze ook in hun reet steken. :)
|
als we dienstplicht zouden invoeren zouden er mensen zijn die voor het eerst iets voor hun land doen
|
Citaat:
Citaat:
|
nee, ze zijn alleen maar bezig met hangen en vervelen
|
ze zouden het niet in hun kop halen zich voor iets in te zetten
|
Ik vraag me af of het luiheid is dat sommige diensplicht zouden weigeren of gewoon geen zin, onder het motto ik bepaal zelf wel wat ik doe. (n)
|
pubers
|
maarja ik vind dat die gasten ook weleens kunnen doen wat ervan hen gevraagt word
|
Citaat:
|
Citaat:
|
en trouwens als je dienstplicht weer invoert wat mooet het leger dan aan met al die kinderen met overgewicht
die kun je nie over een stormbaan heen laten lopen |
Citaat:
|
yep
|
het simpele aan de dienstplicht was
alle mannen die niet getrouwt zijn het leger in nu moet je ook de vrouwen meereken en het overgewicht van mensen, serieus probleem |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ja je hebt tegenwoordig ook van die gasten die last hebben van beestjes uit de natuur
probber die maar is over de grond te laten kruipen met een stormbaan en dan willen ze rooie laarzen in plaats van zwarte |
En trouwens, ze hebben nu al cellen tekort. Dat wordt dan echt een probleem :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58. |