![]() |
Tegemoetkoming op Middelbare school?
Ik ben nu 17 en zit in 4 VWO.
Volgend jaar 3 oktober word ik dan 18 en zit dan.. (nouja.. als alles goed gaat) 5VWO. Krijg ik dan ook een tegemoetkoming? Want mijn ouders betalen mijn school enzovoorts. Wat krijg je eigenlijk als je nog op de Middelbare zit maar wel al 18 bent? |
je krijgt een te gemoetkoming van ongeveer 70 euro dat weet ik niet zeker maar op de site van de ibg kan je dat zeker wel trug vinde
|
Citaat:
|
Citaat:
Krijg ik niet iets van papiersels thuis gestuurd? |
Citaat:
Om het aan te vragen kun je ook gewoon naar www.ib-groep.nl gaan en daar dan het aanvraagformuliertje uitprinten. Invullen en opsturen en het is geregeld. Maar dat hoef je pas rond juli te doen als je in oktober jarig bent. |
Citaat:
Maar.. wat staat daar tegenover? |
Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer.
Hier hebben we het toen zo geregeld dat ik dan m'n kleren en andere uitgaven daarvan moet betalen. Maar je moet het gewoon 3 maanden vantevoren aanvragen, dan zit je zeker goed. Formulieren kun je van www.ib.nl halen. |
Je kunt ook een envelop vragen bij je decaan. Die hoef je alleen maar in te vullen en dan op te sturen. Dat kan al een half jaar van te voren. Wel zo handig, dan heb je iets meer speling voor het geval er iets fout gaat.
Eigenlijk is het gewoon hetzelfde als kinderbijslag, maar nu ben je volwassen en krijg jíj het en niet je ouders. :) |
Citaat:
Ik ken ouders die daarom alsnog het geld van die tegemoetkoming claimen (aangezien zij ook school betalen). Bij ons thuis kregen we vanaf het moment dat we tegemoetkoming ontvingen geen kleed- en zakgeld meer. |
Citaat:
|
Citaat:
Als er iets misgaat bij de IB, hebben zij een probleem, niet jij! |
Maar.. ik vind t zoveel die 95 euri..
Dat is bijna mn salaris. Waarom is dat zoveel? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag gewoon wat.. |
Citaat:
Dus ik snapte niet waarvoor ik zoiets zou krijgen. |
Citaat:
Maar als je het niet wilt of het teveel vindt wil ik het wel hebben. ;) :p |
Citaat:
|
De tegemoetkoming vervangt mijn zak en kleedgeld. Zo doen veel ouders het geloof ik..
En over jouw probleem of het probleem van de ibg: als bij de ibg jouw brief zoek raakt en ze hebben nergens opgeslagen dat jij de aanvraag hebt ingediend dan is dat ook jouw probleem. Je moet zorgen dat je die bevestiging in de gaten houd. Die krijg je ongeveer 3 weken nadat je je aanvraag heb ingestuurd. De aanvraag moet ingediend worden voor het kwartaal waarin je 18 wordt. Drie maanden voordat je kinderbijslag ophoudt. Ik word in februari 18 en ik krijg t/m maart kinderbijslag. Mijn aanvraag moest dus voor 1 januari binnen zijn. De ibg betaald niet achteraf, vandaar dat het best belangrijk is dat je het allemaal goed in de gaten houdt (als je geld belangrijk vindt tenminste). :p |
Citaat:
|
Moet ik dit ook aan het einde van mn studie terugbetalen?
En.. Gratis geld is nooit weg |
Citaat:
Waarom denk je anders dat iedereen tegemoetkoming en stufi aanvraagt? |
Citaat:
Op de site van IB staan allemaal dingen over terugbetalen.. |
Citaat:
|
Je krijgt tegemoetkoming omdat je kinderbijslag stopt. Dus als jouw ouders nog steeds alles blijven betalen, moet je dat geld naar hun toe doen. Dat is wel zo eerlijk.
Ik krijg bijvoorbeeld mijn studiefinanciering (eerder tegemoetkoming) ipv mn zakgeld en kleedgeld. Mijn ouders betalen dat dus niet meer voor me. Maar ik heb wel mn 74 euro per maand. Veel te weinig trouwens om mee rond te komen :) |
Citaat:
Voor het geval mensen dat anders lezen dan dat jij het bedoelt. Ik betaal er mijn boeken van en mijn busabbo's/benzine om naar school te komen. En dan is het wel zo ongeveer op, de IB-Groep betaalt mijn schoolgeld, anders zou ik niet weten hoe ik het allemaal zou moeten betalen. Ik krijg dus ook nog gewoon zak- en kleedgeld van mijn ouders, omdat ik er simpelweg geen geld aan overhou. |
Sinds ik studeer krijg ik geen zakgeld meer (wat 50 euro in de maand) Kleedgeld heb ik nooit gehad hebben me ouders altijd betaald. Als ik dure merken wou moest ik dat zelf maar kopen (dus heb nooit echt merkkleding gehad), maar wel een voordeel dat me ouders me kleding betalen (en nog steeds doen)
|
Citaat:
|
Citaat:
Of je moet inderdaad niet kunnen werken, niet rond kunnen komen van 94 euro en je ouders hebben geld zat, dat ze alsnog bijleggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Kunnen ze dat? |
Citaat:
ze kunnen zeggen dat jij die 94 euro moet inleveren of dat ze je anders op andere manieren gaan korten op het geld. Niet alles wat ze voor jou uitgeven zijn ze verplicht te betalen en van sommige dingen kunnen ze dus zeggen dat je dat maar voortaan zelf moet gaan betalen als je die 94 euro houdt. En ik geef ze eigenlijk gelijk. Het is al duur zat voor hen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Die tegemoetkoming is een toegemoetkoming in de school-/studiekosten...als jouw ouders dus je school en alles betalen, dan vind ik het op zich wel logisch dat ze zeggen dat ze of dat geld willen of dat je het dan zelf mag betalen...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Juist makkelijker! |
Citaat:
En alleen maar 'niet betalen' is niet genoeg om meer te krijgen, ze moeten dan eerst een soort 'afstandsverklaring' tekenen ed. Wanneer je nog bij ze in huis woont gaat dat volgens mij allemaal niet zo simpel (waarschijnlijk zelfs niet - het is vaak al een probleem als je al jaren geen contact meer hebt met één van je ouders). |
^Wat Leonoor zegt. Waarom denk jij dat het makkelijker is, Gimme more beer?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03. |