![]() |
Differentiaalvergelijking
Hoe los je een differentiaalvergelijking op van de vorm:
dx/dt = a*x+b |
Ik kan je geen nette uitwerking geven, omdat die +b erbij staat..
Volgens mij moet het zijn x=eat+c-b/a dan dx/dt=a*eat+c=a*(eat+c-b/a)+b=a*x+b. Maar ik kan je niet garanderen dat er niet meer oplossingen zijn.. |
Antwoord hierboven klopt gewoon (1e orde differentiaalvergelijking kan maar 1 vrijheidsgraad hebben. En aangezien die er inzit, en het antwoord voldoet aan de vergelijking, moet het antwoord dus kloppen); hier is een uitwerking.
x'[t] - a x[t] = b Los eerst de homogene vergelijking op: x'[t] - a x[t] = 0 x'[t] = a x[t] x = C exp[a t]; met C een willekeurige constante. Vervolgens de particuliere oplossing: x'[t] - a x[t] = b Een manier om dit op te lossen is simpelweg wat functies te testen. Nulfunctie (x[t] = 0) levert bijvoorbeeld in het linkerlid: x'[t] - a x[t] = 0 Stel dan bijvoorbeeld x[t] = b x'[t] - a x[t] = -a b Dit is nog een factor -a teveel. Delen door -a geeft x[t] = b/-a: x'[t] - a x[t] = b En dat is de uitkomst die je wilt hebben. Algemene oplossing is dus: x[t] = -b/a + C exp[a t] De homogene oplossing zit er bij omdat deze toch 0 oplevert als je hem in het linkerlid stopt. Die functie is dus je vrijheidsgraad. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36. |