Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] trillingen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1043924)

Sanne34 15-12-2004 16:23

w
 
Hoi,

ik heb een vraag:

Twee trillingen met gelijke frequentie en amplitude worden opgeteld. Laat met voorbeelden zien welke rol het faseverschil hierbij speelt.

ILUsion 15-12-2004 16:56

Ik heb ook een vraag (die niet recht van mijn huiswerk komt): heb je zelf al iets geprobeerd. Schrijf hier gewoon op wat je denkt dat de oplossing zou kunnen zijn of stel een concretere vraag. We zien zo dat het van een taak komt en het is juist de bedoeling dat je zelf die idngen kan oplossen, als je iets niet snapt willen we vast wel helpen, maar als je te lui bent, dan kunnen wij ook wel eens heel lui zijn met het helpen :p

sdekivit 15-12-2004 16:56

als ze in fase trillen krijg je resonantie waarbij de trillingen elkaar versterken en als ze in tegenfase zijn dan heffen de twee trillingen elkaar op.

lieketje 15-12-2004 19:06

wat is een taak? meneer ilusion

thomaskk 15-12-2004 19:10

Hey, hey Ilusion,

doe eens wat aardiger tegen meisjes!!!

Vragen mag je stellen op het forum hoor Sanne,
trek je maar niets van hem aan.

sanne34 15-12-2004 19:11

Bedankt,

sdekivit, ik ben blij dat jij wel een serieus antwoord op m'n vraag kunt geven!

Groetjes van Sanne

Sanne34 15-12-2004 19:12

Citaat:

thomaskk schreef op 15-12-2004 @ 20:10 :
Hey, hey Ilusion,

doe eens wat aardiger tegen meisjes!!!

Vragen mag je stellen op het forum hoor Sanne,
trek je maar niets van hem aan.

Thomas, jij bent cool!

mathfreak 15-12-2004 20:05

Citaat:

lieketje schreef op 15-12-2004 @ 20:06 :
wat is een taak? meneer ilusion
Een taak is een Vlaamse uitdrukking voor wat wij hier een opdracht noemen.

ILUsion 15-12-2004 20:17

Citaat:

thomaskk schreef op 15-12-2004 @ 20:10 :
Hey, hey Ilusion,

doe eens wat aardiger tegen meisjes!!!

Vragen mag je stellen op het forum hoor Sanne,
trek je maar niets van hem aan.

Doe je dan aardig tegen haar omdat het een meisje is? :p
Ik reageer zo, omdat het volgens mij een opgave van een opdracht is (in België inderdaad een taak). Ik zit op veel fora, ik zie dus ook veel mensen voorbijkomen die vlug even een vraagje stellen om zelf niet te moeten zoeken. Vergelijk me met freyk, als je wilt, geen probleem. Ik wil enkel zeggen dat als je zelf moeite doet, dat je verder komt omdat je dan de achterliggende logica snapt. Als je gewoon vragen stelt zonder eerst zelf na te denken, ga je het gevolg wel zien, maar zie je de achterliggende logica niet.

Bovendien is dit probleem misschien het makkelijkst grafisch te vatten, teken de twee trillingen maar eens in een grafiek, dat bedoel ik nu met achterliggende logica, dan zie je wat er gebeurt.

sdekivit 16-12-2004 18:54

kun je bijvoorbeeld ook zien met de somformules:

we tellen sin x voor de ene trilling op bij sin x voor een andere trilling.

optellen levert dan:

sin x + sin x = 2 * sin x en dus is de amplitude 2 maal zo groot geworden. Dus als de trillingen in fase zijn krijg je versterking: de amplitude wordt groter. Dit heet resonantie.

nu in tegenfase, met andere woorden: de ene trilling ligt een halve periode achter of voor. Ene trilling is sin x en de andere trilling is sin(x-pi)

optellen levert:

sin x + sin(x-pi) = 2 * sin (x-0,5pi) * cos 0,5pi

--> cos 0,5pi = 0 dus is de somtrilling 0 geworden --> de amplitude van de ene trilling is dus door de ander opgeheven.

hoop dat het aan de hand van dit rekenvoorbeeldje duidelijker is


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.