![]() |
[Linux] distro voor ietwat oude comp.
Hallo,
Ik heb een computer boven staan, die niet zo snel meer is vergeleken met de huidige computers. Het is een Celeron 333 MHz met 96 MB intern geheugen en in totaal 7 GB hardeschijfruimte (opstartschijf: 3 GB, SCSI hardeschijf: 4 GB). Op dit moment draait ie onder Windows XP. Hoewel dit best kan, werkt het toch ietwat traag. Weet iemand misschien wat voor een Linux distributie het beste daaronder kan draaien, daarbij ook rekening houdend met de gebruiksvriendelijkheid (grafische interface bijv.)? Dus niet een alleen-console Linux versie :) Ik heb trouwens een S3 Trio3D videokaart daarin zitten, met een G54 monitor. En de computer zit d.m.v. een ADSL router aangesloten op het internet. |
Koop 128MB geheigen erbij en hij draait prima :)
|
Je kan een hd-install van gnoppix proberen.
Dat is een Live CD van knoppix alleen dan met Gnome. Mocht dat toch niet blijken te werken kan je een knoppix install maken en er vervolgens met apt-get een gnome omgeving opzetten en daar vanaf draaien. Dat gaat perfect werken, ik heb dezelfde config gedraaid, zelfs met KDE. dat was een beetje traag maar Gnome gaat dat perfect redden. Debian is wel redelijk ingewikkeld, alhoewel ik het geen probleem vond om ermee te beginnen. Je zou ook voor fedora kunnen kiezen. In het kort maakt het niet uit welk linux je draait, experimenteer wat. Zorg er alleen dat je desktop Gnome is |
Citaat:
|
ik weet zelf totaal niet wat je ervaring met linux is hoor, dus dit hoeft niet te kloppen, maar als je er niet veel van weet (je kunt het leren hoor, makkelijk zelfs) kun je misschien beter toch bij windows blijven, je moet eigenlijk niet linux gebruiken alleen maar omdat je systeem dan soepeler draait. upgrade bijvoorbeeld je geheugen, zet visuele dingen uit, stop bepaalde services, dan is het best te doen!
|
Citaat:
Maar ik wou dus op dat oude computertje dat ik boven heb staan ook Linux draaien, als enige besturingssysteem dan. Ik heb Mandrake Linux vanavond ook geïnstalleerd op die oude computer. Dit werkt alleen niet echt goed. De fonts blijven heel erg klein... Terwijl ie de meeste fonts wel vindt. De X Font Server wordt wel succesvol gestart. De Font Server staat ook in het pad, in XF86Config-4: FontPath "unix:/1" (zoiets dan). En het configuratiebestand van de Font Server zelf bevat ook juiste fontpaden. De directories waarin de fonts zitten hebben allemaal een fonts.dir bestand erin. En ik heb ook nog eens het commando mkfonts (iets in die strekking) gegeven, en toen in KDE: "xset fp rehash". Verder verschilt het uiterlijk van het opstarten met dat van deze computer... 't Is erg raar, maar waar. Een ander ernstig probleem is dat het herstarten er altijd voor zorgt dat de computer vast blijft zitten. Dit is zowel in de console zo als in KDE. Op deze computer heb ik daar geen problemen mee. Wel was X zo geconfigureerd dat je de desktop moest scrollen hier. Maar dat lukte me wel om normaal te krijgen. |
Citaat:
|
dan snap ik je keuze helemaal!
http://gathering.tweakers.net/forum/...ssage/12444624 misschien is dit iets, of is dit te "slecht"? |
je kunt 'n ouwe slackware gebruiken, heb zelf slackware 8, krijg binnenkort slackware 10 :D
(ben groot slackware fan) en met fvwm2 zou ie het makkelijk moeten trekken |
Citaat:
Info: ftp://ftp.slackware.com/pub/slackwar...-YOUR-HELP.txt En erm.. XFCE :cool: |
Ik ben nu begonnen met downloaden van Fedora Linux ("Fedora Core 3"). Hopelijk is die beter (wel kunnen rebooten, en goede detectie van videokaart en beeldscherm) (Mandrakelinux werkt wel goed op mijn nieuwere computer! Afgezien van een paar kleine missertjes dan.).
|
Citaat:
XFCE 0wns idd, ga 'm installeren zodra ik Slack10 heb :) Heb zojuist m'n geluidskaart aan t werken gekregen |
Ik heb op m'n oude computer weer hetzelfde probleem dat ik had toen ik Mandrake 10.0 erop geïnstalleerd had: hij wil niet herstarten zonder vast te lopen... Na "Restarting the system", gaat het lichtje van de monitor knipperen (wat ie doet als ie geen signaal meer krijgt van de computer), en hij blijft dan gewoon vastzitten. Ik kan hem dan alleen maar uitschakelen door de aan/uit knop een paar seconden ingedrukt te houden.
Weet iemand misschien waar dat aan zou kunnen liggen?? EDIT: Is het misschien beter als ik dit probleem in een nieuwe thread zet?? |
probeer eens een andere graka
|
Tip: FreeSBIE 1.1. :)
LiveCD gebaseerd op FreeBSD. Opstarten van CD en type startx. En je komt in XFCE met Firefox, Thunderbird en een hoop andere progs. www.freesbie.org |
ok, das geil,
jammer dat ik alleen geen cd burner heb :) moet zo'n ding toch maar een keer versieren dan |
Of een vriend vragen om eens te branden, als hij zin heeft om 600MB ISO te downen via BitTorrent dan. :p
|
of zelf downloaden en je harde schijf meenemen naar een vriend :P of een vriend laten komen met een cdbrander, allemaal opties..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12. |