![]() |
Bush wil GPS en Galileo kunnen uitschakelen
Bush wil GPS en Galileo kunnen uitschakelen
Door Dries Arnolds - donderdag 16 december 2004 - 16:32 - Bron: Wired - Views: 944 Dat het Amerikaanse leger de nauwkeurigheid van GPS kan beïnvloeden was reeds bekend. President Bush heeft nu echter ook een wetsvoorstel gedaan voor bevoegdheid om GPS en het Europese Galileo-systeem in noodsituaties geheel uit te kunnen schakelen. Eerder was er sprake van onderhandelingen over het beperken van de toegang tot Galileo, maar die kunnen met dit voorstel onder druk worden gezet. Hoe het Amerikaanse leger het Europese systeem zou willen uitschakelen en of dat in overleg met de EU gebeurt is onbekend, omdat een gedeelte van het document waarin het voorstel is uitgewerkt nog geheim is. De maatregel is volgens een woordvoerder van het Witte Huis vooral bedoeld voor de veiligheid van de burgers. Omdat GPS ook wordt gebruikt voor het richten van raketten en bombardementen, zouden terroristen er mogelijk controle over willen krijgen. In dat geval zou het systeem bijvoorbeeld uitgeschakeld kunnen worden. Experts zijn het er over eens dat een dergelijke stap niet te gemakkelijk moet worden genomen, mede door de afhankelijkheid van lucht- en scheepvaart van het GPS-systeem: "This is not something you would do lightly," said James A. Lewis, director of technology policy for the Washington-based Center for Strategic & International Studies. "It's clearly a big deal. You have to give them credit for being so open about what they're going to do." http://www.tweakers.net/nieuws/35435 |
ik vind dit dus echt gewoon niet kunnen. En jullie, vinden jullie dat de vs zo meer macht gaat krijgen of vinden jullie het ook wel een goed idee?
|
En daarom moet europa een leger krijgen en iets serieus betekenen op de wereldkaart.
Of accepteren dat er op zon manier over je heen gelopen word. |
'Tiswah
|
Is er een geval bekend waar Galileo werd gebruikt voor een terroristische aanslag :confused:
|
"De maatregel is volgens een woordvoerder van het Witte Huis vooral bedoeld voor de veiligheid van de burgers."
hehe |
bush sucks, hij moet hard aangepakt worden, met zijn praktijken in amerika beinvloed hij de hele wereld
|
Als de EU (of welke instantie dan ook de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid over GPS/Galileo heeft) het daar na onderhandelingen over eens kan worden, dan is het simpelweg Europees beleid. Blijkbaar vindt men het dan nodig om schoothondje van de Amerikanen te spelen, maar het probleem ligt dan wel bij onze eigen leiders.
Als echter de Amerikanen zoiets proberen door te drukken ongeacht het Europese standpunt, dan liggen de zaken anders. Wat daartegen gedaan kan worden is mij niet helemaal duidelijk, maar het is natuurlijk je reinste machtspolitiek en walgelijk imperialisme. |
Overbodige maatregel.
|
Ehm, oud nieuws?
|
als ze eht met gps willen doen is dat nietfijn maar tis een amerikaans systeem
het lijtk me wle belachelijk als europa akkoord gaat emt het laten uitschakelen van galileo ik dacht dat ee dat ding juist wilden om neit afhankelijk te zijn van amerika :confused: |
Citaat:
|
bush heeft pech
galileo is gemaakt om dit te voorkomen |
Citaat:
|
wtf, dat is lame, dan kan hij europa dus platknallen en europa niks terug doen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het onzin, of de west-europese landen moeten dit ook uit kunnen schakelen ofzo. Maar niet het alleenrecht van Amerika
Wie denkt hij wel dat hij is? Volgens mij gaat hij voor world domination onder leiding van Amerika |
Citaat:
|
Het is maar de vraag of dit doorgedrukt wordt
|
Citaat:
|
Is het sowieso niet zo dat GPS bezit is van het Amerikaanse leger en die desgewends wel of niet aan het 'publiek' beschikbaar kan stellen?
Wat Bush met Galileo te maken heeft weet en snap ik niet. Ik vind dat hij hoogstens een verzoek zou kunnen indienen (bij de EU?) om deze tijdenlijk niet beschikbaar te stellen voor algemeen gebruik. |
Citaat:
Maar dit moet niet kunnen nee, dat ze GPS utischakelen, nja dat is hun probleem.. Maar van de Europese dingen blijven ze af.. Mja, de EU zal wel weer over zich heen laten lopen jah, want stel je voor dat we eens iets neit doen wat amerika wil.. (hoewel duitsland en frankrijk gleukkig al wat koppiger zijn, nu de rest nog).. En we hebben gewoon dat Europese leger nodig(maar dan wel wat meer dan die paar duizend man dat het nu voor moet gaan stellen) |
Citaat:
|
Citaat:
|
:nono: Stelletje linkse rukkers.. Waarom is het meteen "Bush" wil het kunnen uitschakelen en niet "Het Amerikaanse leger"?
Ik vind dat jullie moeten stoppen met de stigmatisering van zijn persoon (y) Als er straks wat met hem gebeurt.. En ik ben blij dat ik via dit forum mijn mening kan geven.. Dan zijn jullie medeverantwoordelijk.. Jullie kunnen zeggen "Ik heb die aanslag niet gepleegd" maar jullie hebben het klimaat geschapen! En dat moet stoppen.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Amerikaans staatsrecht, anyone? |
Citaat:
|
Citaat:
Voor de rest: :rolleyes: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het hele idee van galileo is juist Dat europeanen vooral, eindelijk een eigen systeem hebben. Nu heeft amerika alleenrecht over gps, en europeanen willen nu ook een alleenrecht over iets. Als bush nu wel controle krijgt over Galileo is het hele idee dus weg. En dus gaat het toch niet gebeuren..
|
Citaat:
Kwot est demonstrandum |
Citaat:
|
Citaat:
quote: "We fucking OWN Europe!" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je dat leest, denk je wel anders. |
Amerika wordt uit zijn ivoren torentje gewerkt en vindt dat niet zo heel aangenaam.
|
Citaat:
Bush is dé terrorist! :| |
Citaat:
|
Citaat:
|
daarom mag Turkije erbij. 3e grootste leger van de wereld (dacht ik) en nog behoorlijk modern. Tellen ze daarin ook gelijk weer mee
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56. |